ارسال به دیگران پرینت

از بین بردن فوری نفخ شکم | برای از بین بردن باد شکم چه بخوریم | دمنوش برای رفع نفخ شکم

درمان فوری نفخ و باد شکم | راه از بین بردن کامل نفخ معده

نفخ معده و انباشت گازهای معده امری بسیار اذیت کننده است که برای رفع کامل آن دست به هر اقدامی می زنیم؛ برای درمان کامل این مشکل بهتر است این توصیه ها را به کار ببندید.

درمان فوری نفخ و باد شکم | راه از بین بردن کامل نفخ معده

زندگی رنگی | نفخ معده (بلغم معده) یک وضعیت است که بطور معمول به عنوان احساس سفت شدن، متورم شدن و پرشدن معده توصیف می‌شود. این مشکل معمولاً به دلیل تولید گاز در معده و کبد توسط میکروب‌های آناهروبی در دستگاه گوارش رخ می‌دهد.

احساس نفخ معده می‌تواند به همراه علائمی مانند درد معده، سوء هاضمه، حالت تهوع، احساس سیری زودرس، باد در معده و قرارگرفتن فشار در ناحیه معده همراه باشد.

علل نفخ معده ممکن است شامل تغذیه نامناسب (مثلاً مصرف غذاهای چرب و سنگین)، استرس، یبوست، سوء هاضمه، تنفس ناصحیح، عفونت معده، مصرف برخی داروها یا نفخ شدن صفرا و کبد باشد.

در صورت بروز مکرر نفخ معده یا وجود علائم شدید شبه مرتبط با مشکلات معده، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا علت را تعیین کند و به شما راهنمایی درمانی مناسب را انجام دهد.

درمان فوری نفخ شکم

در صورتی که با مشکل نفخ معده مواجه هستید و میخواهید درمان فوری را انجام دهید، برخی روش‌های زیر ممکن است به شما کمک کند:

۱. مصرف آب: میتوانید مقداری آب گرم بنوشید. آب گرم می‌تواند تسکینی برای نفخ معده شما باشد.

۲. عوامل غذایی: سعی کنید از مصرف غذاهای سنگین، چرب و خیلی پرمصرفی که می‌تواند نفخ معده شما را افزایش دهد، خودداری کنید. به جای آن، میتوانید غذاها و مواد خوراکی سبک تر را مصرف کنید و مصرف خوراکی‌های حاوی فیبر بالا نیز میتواند به حالت گوارش شما کمک کند.

۳. استفاده از آنزیم‌ها: مصرف آنزیم‌های گوارشی میتواند برای تسکین نفخ معده مفید باشد. این آنزیم‌ها به شما در هضم مواد غذایی کمک کرده و احساس نفخ معده را کاهش می‌دهند. قبل از استفاده از آنزیم‌ها، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.

۴. استفاده از دستگاه گرما: استفاده از دستگاه گرما به طور ملایم میتواند در کاهش نفخ معده به شما کمک کند. میتوانید دستگاه گرما را روی منطقه معده خود قرار داده و استراحت کنید.

نکته مهم: در صورت استمرار نفخ معده و بروز مشکلات بیشتر، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت این مشکل را تشخیص دهد و درمان مناسب را برای شما تجویز کند.

رفع کامل باد شکم با دمنوش

برای رفع باد شکم، می‌توانید از روش‌ها و دمنوش‌های طبیعی که خاصیت ضد گاز دارند، استفاده کنید. البته، این روش‌ها بیماری‌های مختلف را نمی‌توانند جایگزین کنند و در صورت مشکلات مزمن، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

  • دمنوش زیره سبز:

مصرف دمنوش زیره سبز می‌تواند کمک به رفع باد شکم و نفخ معده کند. برای تهیه این دمنوش، یک قاشق چایخوری زیره سبز خشک را با یک فنجان آب جوشانده و بعد از چند دقیقه می‌توانید آن را نوش جان کنید.

  • چای نعناع:

نعناع خاصیت ضد گاز و آرام‌بخشی دارد. مصرف چای نعناع می‌تواند به تسکین مشکلات گوارشی و رفع باد شکم کمک کند.

  • زنجبیل:

زنجبیل خاصیت ضد التهابی و ضد اسپاسمیک دارد که می‌تواند به کاهش باد شکم کمک کند. می‌توانید زنجبیل را به صورت تازه، خرد کرده و به آب جوش اضافه کنید یا از پودر زنجبیل نیز استفاده کنید.

  • مصرف میوه‌های آرام‌بخش مانند آلو و انبه و همچنین صفحه‌های طبیعی مانند مرکبات (لیمو و نارنج) و پرتقال نیز می‌تواند به بهبود مشکلات گوارشی کمک کند.

به خوردن آهسته و جویدن غذاها به خوبی توجه کنید تا کمک به هضم بهتر غذاها شود.

  • از مصرف غذاهای سنگین، چرب و گاززده به میزان زیاد خودداری کنید.

مصرف آب به میزان کافی و فعالیت‌های ورزشی منظم هم می‌تواند به بهبود گوارش کمک کند.

15 راه شفا بخش

۱. گاز روده را رها کنید

نگه داشتن گاز در شکم باعث نفخ، ناراحتی و درد می شود. ساده ترین راه برای جلوگیری از این علائم این است که گاز را به سادگی خارج کنید. برای اینکه این کار باعث خجالت شما نشود سعی کنید در سرویس بهداشتی این کار را انجام دهید.

۲. مدفوع را دفع کنید

حرکت های مدفوع در روده می تواند باعث آزاد شدن گاز شود. دفع مدفوع معمولاً هر گونه گاز محبوس شده در روده را آزاد می کند.

۳. آهسته غذا بخورید

غذا خوردن خیلی سریع یا در حال حرکت می تواند باعث شود که فرد هوا را به همراه غذا وارد گوارش کند که منجر به دل درد و نفخ شود.

افرادی که سریع غذا می خورند می توانند با جویدن حداقل ۳۰ بار غذا به هضم آن کمک کنند و باعث شود از نفخ جلوگیری کند.

۴. از جویدن آدامس بپرهیزید

زمانی که فردی آدامس می جود، امکان بلع هوا وجود دارد، که احتمال گیر افتادن باد و نفخ را افزایش می دهد. آدامس های بدون قند همچنین حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند که ممکن است باعث نفخ و گاز شود.

۵. از نوشیدن به وسیله ی نی بپرهیزید

اغلب، نوشیدن از طریق نی باعث می شود فرد هوا را ببلعد. نوشیدن مستقیم از یک بطری، بسته به اندازه و شکل بطری، می‌تواند همین تاثیر را داشته باشد.

برای جلوگیری از درد گاز و نفخ، بهتر است از یک لیوان جرعه جرعه بنوشید.

۶. سیگار را ترک کنید

استفاده از سیگارهای سنتی و یا الکترونیکی باعث ورود هوا به دستگاه گوارش می شود. به دلیل طیف وسیعی از مسائل بهداشتی و سلامتی مرتبط با سیگار، ترک آن عاقلانه است.

۷. نوشیدنی های بدون گاز را انتخاب کنید

نوشیدنی های گازدار، مانند آب گازدار و نوشابه گازدار، گاز زیادی را به معده می فرستند. این می تواند نفخ و درد ایجاد کند.

۸. غذاهای مشکل ساز را حذف کنید

خوردن برخی غذاها می تواند باعث به دام افتادن گاز شود. افراد غذاهای مختلف را مشکل ساز می دانند. با این حال، غذاهای زیر اغلب باعث تجمع گاز می‌شوند:

  • شیرین کننده های مصنوعی، مانند آسپارتام، سوربیتول و مالتیتول
  • سبزیجات چلیپایی از جمله بروکلی، کلم و گل کلم
  • لبنیات
  • نوشیدنی ها و مکمل های فیبردار
  • غذاهای سرخ کردنی
  • سیر و پیاز
  • مواد غذایی پرچرب
  • حبوبات شامل لوبیا و عدس
  • آلو خشک و آب آلو
  • غذاهای تندداشتن یک دفتر چه غذایی می تواند به فرد کمک کند تا غذاهای محرک را شناسایی کند. برخی از آنها، مانند شیرین کننده های مصنوعی، ممکن است به آسانی از رژیم حذف شوند.

۹. چای بنوشید

برخی از دمنوش های گیاهی ممکن است به هضم غذا کمک کرده و دل درد را سریع کاهش دهند. موثرترین آنها عبارتند از چای های ساخته شده از:

رازیانهبابونهزنجبیلنعناعانیسون به عنوان یک ملین خفیف عمل می کند و اگر اسهال همراه با گاز باشد باید از مصرف آن خودداری کرد. با این حال، اگر یبوست مسئول گازهای به دام افتاده باشد، می تواند مفید باشد.

۱۰. دانه های رازیانه را میان وعده مصرف کنید

رازیانه یک راه حل قدیمی برای بادهای محبوس است. جویدن یک قاشق چای خوری دانه ها یک درمان طبیعی محبوب است.

با این حال، هر فردی که باردار یا شیردهی است، احتمالاً باید از انجام این کار خودداری کند، زیرا گزارش های متناقض در مورد ایمنی آن در این دوران وجود دارد.

۱۱. مکمل های نعناع مصرف کنید

کپسول‌های روغن نعناع مدت‌هاست که برای رفع مشکلاتی مانند نفخ شکم، یبوست و گازهای به دام افتاده استفاده می‌شوند. برخی از تحقیقات منبع مورد اعتماد استفاده از نعناع فلفلی را برای این علائم پشتیبانی می کند.

همیشه کپسول هایی با پوشش روده ای انتخاب کنید. کپسول های بدون روکش ممکن است خیلی سریع در دستگاه گوارش حل شوند که می تواند منجر به سوزش سر دل شود.

نعناع جذب آهن را مهار می کند، بنابراین این کپسول ها را نباید همراه با مکمل های آهن یا افراد مبتلا به کم خونی مصرف کرد.

۱۲. روغن میخک

روغن میخک به طور سنتی برای درمان شکایات گوارشی از جمله نفخ، گاز معده و سوء هاضمه استفاده می شده است. همچنین ممکن است دارای خاصیت مبارزه با زخم گوارشی باشد.مصرف روغن میخک بعد از غذا می تواند باعث افزایش آنزیم های گوارشی و کاهش میزان گاز شود.

۱۳. پروبیوتیک مصرف کنید.

مکمل های پروبیوتیک باکتری های مفیدی را به روده می افزایند. از آنها برای درمان چندین مشکل گوارشی، از جمله اسهال عفونی استفاده می شود.

برخی از تحقیقات منبع معتبر نشان می‌دهند که سویه‌های خاصی از پروبیوتیک‌ها می‌توانند نفخ، گاز روده، درد شکم و دیگر علائم IBS را کاهش دهند.

سویه های بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس به طور کلی موثرترین هستند.

۱۴. ورزش کنید

ورزش های ملایم می توانند عضلات روده را ریلکس کرده و به حرکت گاز در سیستم گوارش کمک کنند. پیاده روی یا انجام حرکات یوگا بعد از غذا ممکن است به خصوص مفید باشد.

۱۵. نفس عمیق بکشید

نفس عمیق ممکن است برای همه مفید نباشد. جذب بیش از حد هوا می تواند باعث افزایش میزان گاز در روده شود.

با این حال، برخی افراد متوجه می‌شوند که تکنیک‌های تنفس عمیق می‌توانند درد و ناراحتی ناشی از گاز به دام افتاده را تسکین دهند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه