ارسال به دیگران پرینت

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

قیمت خودرو با کاهش نرخ دلار تعدیل می شود | پیش بینی قیمت خودرو در هفته های آینده

در هفته های اخیر قیمت خودرو روندی کاهشی گرفته است و این مساله به گفته کارشناسان ناشی از کاهش انتظارات تورمی و همچنین افت قیمت ارز است که در صورتی که این روند همچنان ادامه داشته باشد قیمت ارز کاهش می یابد.

قیمت خودرو با کاهش نرخ دلار تعدیل می شود | پیش بینی قیمت خودرو در هفته های آینده

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در شش ماهه گذشته قیمت خودرو در بازار متاثیر از رشد دلار افزایش یافت و حالا با اصلاح قیمت دلار در حال تعدیل شدن است، هرچند برخی از مسئولان وزارت صنعت مدعی هستند که این مساله تحت تاثیر حذف قرعه کشی و افزایش قیمت کارخانه ای خودرو است، اما برخی کارشناسان این موضوع را کاملا رد می کنند.

یک استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه کاهش قیمت خودرو ربطی به سیاست های خودرویی دولت ندارد، گفت: کاهش قیمت خودرو تحت تاثیر افت قیمت ارز است و زمانی که انتظارات تورمی در بازار بالا رفت، قیمت گذاری دلار در بازار تا 65 تا 70 هزار تومان افزایش یافت و بعد از اینکه خبرهای مثبتی به وجود آمد.

محمدحسن کاکایی با بیان اینکه پیش فروش های یک ساله کار خطرناکی برای بازار است، افزود: این مساله باعث می شود که دیگر خودرویی برای فروش فوری و کنترل بازار وجود نداشته باشد و همین مساله می تواند   شوک به بازار وارد کند که این مساله می تواند خطرناک باشد.

او با بیان بر اینکه امروز 500 هزار خودرو در پارکینگ مردم است، اظهار کرد: با توجه به اینکه مردم خودرو را برای سرمایه گذاری می خرند بسیاری خودرو را در پارکینگ ها قرار داده اند، به همین دلیل این ادعا که گفته می شود عرضه با تقاضا متعادل نیست واقعی نیست، بنابراین در صورتی که قیمت ارز کنترل شود با همین میزان تقاضا هم بازار متعادل می شود.

او با تاکید بر اینکه بازار خودرو به اشباع رسیده است، اظهار کرد: به دلیل شرایط کنونی وضعیت قیمت خودرو تحت تاثیر عرضه نیست و تنها متناسب با قیمت دلار قیمت گذاری می شود و از آنجایی که دولت وعده داده قیمت دلار تا 45 هزار تومان کاهش می یابد و این مساله منجر می شود تا قیمت خودرو همچنان کاهش یابد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه قیمت تمام شده با تورم بالا رفته است، اظهار کرد: این عامل باعث شده که تبعات تورمی در صنعت خودرو وجود داشته باشد به همین دلیل شورای رقابت هم ناچار است که قیمت ها را به صورت عقلایی بالا ببرد و البته افزایش قیمت اخیر بر مبنای استاندارد جدید خودرو است که باید از تیرماه اجرایی شود اما مسئله اینجاست که با افزایش استانداردهای خودرو قیمت محصولات هم بالا می رود، بنابراین در موضوع استانداردسازی بحث قیمت اهمیت بالایی دارد و در حقیقت سیاست ها باید به گونه ای باشد که استانداردسازی کارایی داشته باشد، برای نمونه برخی خودروها یورو 5 شده اند، اما سوخت یورو 5 در کشور نیست و همین مساله منجر به افزایش مصرف سوخت، استهلاک و ... شده است.

رکود در بازار خودرو ادامه دارد

در یک ماه گذشته شورای رقابت موضوع قیمت گذاری خودرو را هم برای خودروسازان داخلی و هم برای مونتاژکاران اعلام کرده است، هرچند برخی شرکت های مونتاژکار همچنان نسبت به پذیرش قیمت های شورای رقابت مقاومت می کنند، اما با توجه به اینکه خودروهای چینی موجود در ایران چند برابر نرخ کشورهای همسایه عرضه می شوند این مساله منطقی نیست به همین دلیل در صورتی که این شرکت ها بخواهند به عرضه خود ادامه دهند باید با نرخ های شورای رقابت موافقت کنند یا اینکه قیمت محصولات آنها به زیر قیمت های اعلامی شرکت در بازار کاهش می یابد.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پیش از این در گفتگو با خبرگزاری موج درباره وضعیت بازار خودرو گفت: با توجه به اینکه میزان تقاضا در بازار کاهش یافته است قیمت خودرو هم روندی نزولی گرفته است و اگر این روند ادامه داشته باشد همچنان بازار کاهشی خواهد بود، هر چند برخی شرکت های مونتاژی با نرخ گذاری گران روی بازار تاثیر منفی گذاشته اند.

به گزارش خبرگزاری موج، قیمت خودرو در حال حاضر روندی نزولی دارد و این موضوع تابعی از تورم ارزی در کشور است، چراکه اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار به شدت افت کرده و همین موضوع منجر به اصلاح تقاضا در بازار شده است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه