ارسال به دیگران پرینت

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

همه آن‌چه که باید راجع به بیمه سلامت بدانید

افراد برای پرداخت هزینه‌های درمان با مشکلات زیادی روبرو هستند. بیمه سلامتی که برای این افراد در نظر گرفته شده است، در واقع کمکی است به اقشار بی‌بضاعت جامعه تا بتوانند از خدمات درمانی استفاده کنند.

همه آن‌چه که باید راجع به بیمه سلامت بدانید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، هزینه‌های درمانی و جراحی، به خصوص در سال‌های اخیر به شدت بالا رفته است و افرادی هم در جامعه کنونی ایران زندگی می‌کنند که هیچ پوشش بیمه ‌ای ندارند. این افراد برای پرداخت هزینه‌های درمان با مشکلات زیادی روبرو هستند. بیمه سلامت ی که برای این افراد در نظر گرفته شده است، در واقع کمکی است به اقشار بی‌بضاعت جامعه تا بتوانند از خدمات درمانی استفاده کنند. این بیمه در سال ۱۳۹۳ برای افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و به خاطر هزینه‌ها، نمی‌توانند برای درمان بیماری خود اقدام کنند،راه‌اندازی شد. حتی اگر جزو کسانی باشید که مدت زمانی تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی بودید و در حال حاضر از خدمات این سازمان استفاده نمی‌کنید، می‌توانید برای ثبت‌نام این بیمه اقدام کنید و از خدمات آن بهره‌مند شوید.

 

جهت کسب اطلاعات در خصوص بیمه بازنشستگی، با نصب اپلیکیشن کارمنتو و مراجعه به بخش مشاوره بیمه و قانون کار، از کارشناسان این حوزه مشاوره دریافت کنید.

سازمان بیمه سلامت، خدمات این بیمه را به اقشار مختلفی ارائه می‌دهد که در ادامه به معرفی هر یک از آن‌هامی‌پردازیم.

 

 

بیمه سلامت همگانی

این بیمه به صورت رایگان، تحت شرایط خاص، برای افراد صادر می‌شود و افرادی که تحت پوشش این بیمه قرار می‌گیرند، می‌توانند از تمامی خدمات درمانی استفاده کنند. به هنگام ثبت‌نام برای درخواست صدور این بیمه‌نامه، نباید تحت پوشش هیچ بیمه‌ای باشید.حقوق اشخاص برای ثبت‌نام در این بیمه حداقل باید ۴۰ درصد کمتر از حقوق تصویب شده در یک سال باشد. مراکز خدمات بیمه سلامت، ارزیابی حقوق افراد را پیش از صدور بیمه‌نامه انجام می‌دهند و اگر این مورد تأیید شود، بیمه‌نامه برای آن فرد به صورت رایگان صادر می‌شود و در غیر این صورت مبلغ مشخصی از فرد دریافت می‌شود. این بیمه به صورت خانوادگی صادر می‌شود؛ مگر اینکه افراد به تنهایی تحت پوشش بیمه دیگری باشند که در این صورت بیمه‌نامه به صورت انفرادی صادر می‌شود.

در صورتی که فرد، مبتلا به بیماری‌های خاص به غیر از سرطان باشد، فرد می‌تواند به صورت رایگان از خدمات درمانی استفاده کند. افرادی که از خدمات این بیمه استفاده می‌کنند، نمی‌توانند تحت پوشش سازمان‌های خصوصی قرار بگیرند و از آن‌ها، دفترچه دریافت کنند؛ اما در صورتی که از پوشش سازمان های خصوصی بیمه خارج شده باشند، می‌توانند برای ثبت‌نام بیمه همگانی اقدام کنند. این بیمه نیاز به سیستم ارجاع ندارد و هر زمان که شخص بخواهد، می‌تواند به متخصص مراجعه کند. اگر افراد بخواهند به صورت انفرادی برای ثبت‌نام این بیمه اقدام کنند، حتماً باید به سن قانونی رسیده باشند.

 

 

بیمه سلامت روستاییان

بیمه سلامت روستاییان، برای افرادی است که در شهرها و مناطق روستایی با جمعیت زیر ۲۰ هزار نفر زندگی می‌کنند. این بیمه، زیر مجموعه بیمه همگانی است و به صورت رایگان برای افراد صادر می‌شود. تمامی هزینه‌های درمانی برای افراد تحت پوشش این بیمه به صورت رایگان ارائه می‌شود و البته همانند بیمه همگانی تنها در مراکز درمانی دولتی ارائه می‌شود.

 

 

بیمه سلامت ایرانیان

افراد می‌توانند با پرداخت سالانه ۶۰۰ هزار تومان از خدمات درمانی در مراکز تحت پوشش بیمه به مدت یک سال استفاده کنند. البته افراد به هنگام ثبت‌نام نباید تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار داشته باشند. در صورتی که حقوق افراد، بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد کمتر از حقوق حداقل هر سال باشد، از تخفیف ۵۰ درصدی بهره‌مندمی‌شوند. این بیمه نیز به صورت خانوادگی صادر می‌شود؛ مگر اینکه افرادی از خانواده به صورت مجزا تحت پوشش بیمه‌های دیگر باشند که در این صورت ثبت‌نام بیمه به صورت انفرادی انجام خواهد شد. نکته مثبت بیمه سلامت ایرانیان این است که شما می‌توانید، هم از خدمات مراکز درمانی دولتی و هم خصوصی استفاده کنید.

افراد، بر خلاف بیمه همگانی، در این بیمه می‌توانند تحت پوشش بیمه تکمیلی سازمان‌های بیمه دیگر قرار بگیرند. پسران بالای ۱۸ سال که تحت تکفل خانواده نباشند، می‌توانند به صورت انفرادی برای ثبت‌نام این بیمه اقدام کنند. خانواده شهدا و ایثارگران، افراد تحت پوشش بهزیستی، خانواده شهدا و کارکنان دولت که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند، می‌توانند برای ثبت‌نام بیمه ایرانیان اقدام کنند.

 

 

بیمه سلامت کارکنان دولت

افرادی هم هستند که جزو کارکنان دولت شناخته می‌شوند، اما تحت هیچ یک از بیمه‌های خدمات درمانی یا سازمان تأمین اجتماعی قرار ندارند. این افراد نیز می‌توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند. تمامی اعضای خانواده و افراد تحت تکلف فرد می‌تواننداز خدمات درمانی این بیمه استفاده کنند.

 

 

بیمه سلامت سایر اقشار

خانواده شهدا، مددجویان سازمان بهزیستی، طلبه‌های حوزه علمیه، دانشجویان و جانبازان، جزو اقشاری هستند که می‌توانند با پرداخت درصدی به عنوان حق بیمه، از خدمات درمانی ارائه شده توسط این بیمه استفاده کنند.

 

 

مزایا و معایب بیمه سلامت

مزایای بیمه سلامت به شرح زیر است:

هزینه‌های کمتری دارد و نسبت به دیگر بیمه‌ها، کمترین حق بیمه را پرداخت می‌کنید.

حق بیمه به صورت سالانه دریافت می‌شود و تا یک سال می‌توانید از خدمات درمانی استفاده کنید. پس از یک سال باید مجدداً برای تمدید بیمه اقدام کنید.

بیماری‌های مختلفی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

با بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و داروخانه‌ها قرارداد دارد.

افراد می‌توانند با پرداخت حق بیمه مجزا، از خدمات بیمه تکمیلی بهره‌مند شوند.

بیمه سلامت در عین تمام مزایایی که به مخاطبان خود ارائه می دهد، معایبی هم دارد که به شرح زیر است:

در این بیمه اولویت افراد در نظر گرفته نمی‌شود.

برای اینکه خدمات بیشتری دریافت کنید و تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار بگیرید، باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنید.

بیمه سلامت تنها خدمات درمانی را ارائه می‌دهد و مانند بیمه‌های دیگرخدمات و حقوق بازنشستگیبه بیمه‌شدگان تعلق نمی‌گیرد.

 

 

مدارک لازم برای ثبت‌نام بیمه سلامت

برای ثبت‌نام و استفاده از خدمات درمانی در این بیمه به مدارک زیر نیاز دارید:

مدارک شناسایی اعم از کارت ملی و شناسنامه سرپرست خانوار و تمامی اعضای خانواده

تصویر اسکن شده سرپرست خانوار

کد پستی و آدرس کامل و تلفن

مراحل ثبت‌نام بیمه سلامت

اگر جزو افرادی هستید که شرایط لازم برای بیمه سلامت را دارید، باید مراحل زیر را برای ثبت‌نام طی کنید:

وارد سامانه hir.ihio.gov.ir شوید و سپس روی گزینه ثبت‌نام کلیک کنید.

شماره ملی و عبارت امنیتی را در کادرهای مربوطه وارد کنید و روی مرحله بعدی کلیک کنید.

نام، نام خانوادگی، جنسیت، تاریخ تولد، وضعیت تأهل، شماره تلفن را وارد کنید.پس از آن تصویر سرپرست خانوار را آپلود کنید و آدرس سرپرست را نیز وارد کنید و روی مرحله بعدی کلیک کنید.

کد پستی را برای دریافت دفترچه بیمه وارد کنید و پس از انتخاب منطقه جغرافیایی، استان مورد نظر خود را انتخاب کنید و روی گزینه ثبت کلیک کنید.

به همین سادگی ثبت‌نام اینترنتی شما در سامانه ثبت می‌شود.

 

 

چگونه تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیریم؟

افراد به دو روش حضوری و غیرحضوریمی‌توانند تحت پوشش بیمه سلامت قرار بگیرند. در بخش قبل، شیوه ثبت نام غیر حضوری این بیمه به طور کامل بررسی شد. در روش حضوری افراد می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور، به همراه مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه) کلیه افراد خانواده برای ثبت‌نام اقدام کنند. اتباع خارجی نیز می‌توانند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند، البته لازم به ذکر است که مبلغ حق بیمه برای این افراد دو برابر ایرانیان است.

 

 

تفاوت بیمه سلامت با بیمه تأمین اجتماعی

مهم‌ترین و تنهاترین تفاوت بین بیمه تأمین اجتماعی و سلامت در حقوق بازنشستگی است. در بیمه تأمین اجتماعی ۹ درصد حقوق و مزایای افراد به عنوان حق بیمه دریافت می‌شود که این مقدار در مقابل حق بیمه‌ای که برای بیمه سلامت از افراد دریافت می‌شود، زیاد است. به این ترتیب درآمد سازمان تأمین اجتماعی به مراتب بسیار بالاتر از بیمه‌های سلامت است و موظف به خدمات بازنشستگی به افراد است. پس کاملاً طبیعی است که بیمه سلامت بازنشستگی نداشته باشد. البته این موضوع برای بسیاری از افراد چندان اهمیت ندارد و بیشتر جنبه‌های درمانی این بیمه مورد توجه افراد قرار می‌گیرد.

 

 

بیمه‌شدگان سلامت از چه خدماتی می‌توانند بهره‌مند شوند؟

افراد در بیمارستان‌های دولتی و مراکز بهداشت، درمان‌های بستری و سرپایی، رادیولوژی، زایمان، داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، مراکز پاراکلینیکی و تمام مراکز درمانی طرف قرارداد با این بیمهمی‌توانند از خدمات درمانی این بیمه استفاده کنند.

 

 

بیماران خاص هم تحت‌‌پوشش بیمه سلامت هستند؟

برخی از افراد با بیماری‌های خاص همچون هموفیلی، تالاسمی، پیوند کلیه، ام ‌اس و دیالیز، می‌توانند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند و از خدمات درمانی آن استفاده کنند. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که این بیمه متأسفانه خدمات شیمی درمانی را تحت پوشش قرار نمی‌دهد و افراد مبتلا به سرطان باید از خدمات دیگر بیمه‌ها استفاده کنند.

در حال حاضر حدود ۷ میلیون ایرانی تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌اینیستند و برای پرداخت هزینه‌های درمان با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. به همین خاطر دولت، برای اینکه از این افراد حمایت کند و آن‌ها نیز بتوانند از خدمات درمانی استفاده کنند، سیستم بیمه سلامت را راه‌اندازی کرده است. اگر شما هم جزو کسانی هستید که تحت پوشش بیمه‌های تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح، خدمات درمانی و… نیستید و می خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید، می‌توانید از مشاوران کارمنتو کمک بگیرید. این مجموعه با بهره‌گیری از مشاوران مجرب و کارآزموده، این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید مشاوره‌های لازم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه