ارسال به دیگران پرینت

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

قیمت دلار بدون افزایش درآمد ارزی کاهش نمی یابد | دلارزدایی بدون نفت پول ملی بی ارزش است

با وجود اینکه بانک مرکزی وعده آزادسازی منابع ارزی جدید داده اما قیمت ارز کاهش پیدا نکرده و کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار هم اکنون در کف قرار دارد و دلارزدایی هم تاثیری در قیمت پول ملی ندارد و تا زمانی که درآمد ارزی افزایش نیابد قیمت ارز همچنان صعودی خواهد بود.

قیمت دلار بدون افزایش درآمد ارزی کاهش نمی یابد | دلارزدایی بدون نفت پول ملی بی ارزش است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بانک مرکزی در هفته گذشته اعلام کرد که ۲ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور جدا از ارز بلوکه شده ایران در کره جنوبی آزاد خواهد شد. تصور بر این بود که قیمت ارز بعد از انتشار این خبر افت محسوسی داشته باشد، اما این اتفاق نیفتاد و قیمت دلار همچنان در محدوده ۵۱ هزار تومان باقی ماند، تقریبا دو ماهی هست که قیمت ارز در دامنه بین ۵۰ تا ۵۴ هزار تومان در نوسان است و هر از چندگاهی خبری منتشر می شود و نوسانی سه تا چهار هزار تومانی ایجاد می کند و دوباره به قیمت قبل بر می گردد.

اساسا قیمت ارز بر مبنای تراز تجاری و میزان درآمد صادراتی و هزینه وارداتی تعیین می شود و چند وقت اخیر تغییر خاصی در درآمد صادراتی ایجاد نشده و حتی با کاهش قیمت نفت تا حدودی این درآمد افت هم داشته و گزارش های دو ماهه ابتدای سال جاری هم حکایت از این دارد که فعلا درآمد ارزی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی نداشته و در مقابل هزینه واردات هم بالا رفته و این مسأله اگر تداوم داشته باشد تا آخر سال تراز تجاری کشور از منفی چند هزار دلار سال ۱۴۰۱ هم بالاتر می رود و این مسأله می تواند واکنش جدی در بازار آزاد به وجود بیاورد.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت اقتصاد کشور حکایت از این دارد که قیمت ارز چندان کاهش نخواهد یافت، گفت: البته گفته می شود به زودی منابع ارزی بلوکه شده جدیدی آزاد خواهد شد اما از آنجایی که هزینه های کشور بالا رفته این منابع صرف جاهای دیگری خواهد شد و عملا ارز پاشی اتفاق نمی افتاد که تغییر جدی در قیمت ارز به وجود بیاورد.

محمود مرادی با بیان اینکه احتمال دارد در صورتی که آزادسازی منابع ارزی کشور زیاد شود قیمت ارز به زیر ۵۰ هزار تومان هم بیاید اما دوباره به سمت بالا حرکت خواهد کرد، تصریح کرد: بنابراین قیمت ارز همچنان روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد، از طرف دیگر دولت در پایان سال ۱۴۰۱ در تامین بخشی از منابع مانند حقوق معلمان و ... با کسری اعتبار مواجه بود که به نظر می رسد از طریق استقراض و... آن را تامین کرده که با رشد پایه پولی و تورم به زودی خودش را در اقتصاد نشان می دهد و همین تبعات تورمی باعث می شود که قیمت ارز هم همچنان صعودی بماند.

ناکارآمدی دلار زدایی با وابستگی به ارز دیگر

در حال حاضر دولت و بانک مرکزی تاکید زیادی بر دلار دایی از اقتصاد کشور دارند، اما در مقابل وضعیت تامین ارز واردات با چالش جدی مواجه شده و بسیاری از تولیدکنندگان نگران تامین ارز هستند زیرا مواد اولیه برخی از شرکت ها به گمرکات رسیده اما ارز برای ترخیص این کالاها وجود ندارد و از طرف دیگر برخی از شرکت های میزان شیفت کاری خود را کاهش داده اند تا مواد اولیه برسد. بنابراین وضعیت کنونی اقتصاد کشور نشان می دهد که موضوع دلارزدایی به این راحتی هم ممکن نیست.

یک نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری موج با اشاره به اینکه ارزش پول ملی کشور به شدت کاهش یافته و سناریو دلار زدایی هم کمکی به آن نمی کند، گفت: در حال حاضر دولت و بانک مرکزی مدعی دلارزدایی هستند اما مسأله اینجاست اگر قرار باشد دلار زدایی شود و بعد روی یورو، یوان چین و... تکیه شود دلار زدایی چه ارزشی دارد؟ زیرا به محض اینکه دولت ارز دیگری را جایگزین دلار کند قیمت همان ارز بالا می رود و بار دیگر تبعات گرانی آن ارز دامن واردات مواد اولیه و... را خواهد گرفت.

محمدحسن آصفری با بیان اینکه در شرایط کنونی برای اینکه دولت بتواند قیمت ارز را کنترل کند باید روی افزایش درآمد ارزی کشور تمرکز کند، تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از تولید کشور وابسته به مواد اولیه وارداتی هستند به همین دلیل نمی شود نسبت به تغییرات قیمت ارز بی توجه بود، زیرا منجر به تورم کالاها می شود، به همین دلیل سیاست اقتصادی کشور باید در مسیر افزایش تولید و صادرات باشد تا قیمت ارز هم کنترل شود در غیر این صورت دوباره شاهد رشد قیمت ارز و افزایش قیمت ها خواهیم بود.

براساس این گزارش، قیمت دلار هم اکنون در کف قیمت قرار دارد و دلارزدایی هم تاثیری قیمت پول ملی ندارد و تا زمانی که درآمد ارزی افزایش نیابد قیمت ارز همچنان صعودی خواهد بود. بنابراین احتمالاً در آینده نه چندان دور دوباره قیمت دلار به سمت ۶۰ هزار تومان خواهد رفت.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه