ارسال به دیگران پرینت

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

کرونا، خطری در همین حوالی

شیوع دوباره کرونا به عنوان بیماری مرموز و پرخطری که در کوتاه مدت تمام مرزهای جغرافیایی کشور را در می‌نوردد به عنوان خطری جدی مطرح می‌شود و اینک آموزش راه‌های پیشگیری از مبتلای دوباره به آن نیازمند تلاشی همگانی است.

 کرونا، خطری در همین حوالی

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، حدود سه هفته است که با موج جدیدی از شیوع کرونا مواجه هستیم که به دنبال آن موارد بستری رو به افزایش است. همچنین از حدود ۲ هفته گذشته تعداد مرگ و میرهای کرونا به دو برابر افزایش و از ۳ نفر به ۲۰ نفر رسیده البته خوشبختانه طی ۲ الی ۳ روز گذشته آمار بستری‌ها رو به کاهش بوده است. این جملات سخنان «حسین فرشیدی» معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

در حالی که مدت‌ها بود که تعداد فوتی‌های کرونایی در ایران تک‌رقمی شده بود و گاهی هم به صفر رسید، وزارت بهداشت از افزایش دوباره تعداد بستری‌ها خبر داده و به طور رسمی اعلام کرده که عملا وارد «موج هشتم کرونا» شده‌ایم. به گفته مسئولان وزارت بهداشت وضعیت کرونا در هفتم فروردین اوج گرفت و به ۱۹ هزار نفر رسید که این میزان تا ۱۳ فروردین کاهش و به حدود ۱۴ هزار نفر رسید. البته این موضوع به همین جا ختم نخواهد شد زیرا با بازگشت مسافران نوروزی بعید نیست که موج دیگری در اواخر فروردین در راه داشته باشیم.

همچنین بررسی‌های وزارت بهداشت از میانگین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور در هفته اول فروردین امسال نشان داد که با وجود اوج‌گیری شیوع بیماری، طی یک ماه اخیر، میانگین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور به ۳۲.۶۸ درصد، رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی به ۴۶.۸۰ درصد، رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی به ۴۶.۸۰ درصد، استفاده از ماسک در اماکن عمومی به ۱۶.۶۹ درصد، رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی به ۳۱.۰۳ درصد، میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی به ۴۶.۹۳ درصد کاهش یافته است.

 

کرونا

آمار ابتلای بالای بیماران زمینه‌ای

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، بیشترین آمار افراد بستری در بیمارستان افرادی هستند که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و به دلیل ابتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند. در همین زمینه «پدرام پاک‌آیین» سخنگوی وزارت بهداشت، توضیح می‌دهد: «ویروسی که اکنون در کشور در حال گردش است، XBB  و BQ1 نام دارد و ویژگی‌اش این است که مرگ‌ومیر کمتری نسبت به سویه‌های دیگر مانند دلتا دارد، اما میزان سرایتش بسیار بالاست. این ماجرا به ما گوشزد می‌کند که باید مراقبت‌های پیشگیرانه را بیش از گذشته دنبال کنیم.»

«محسن الهی» پزشک یکی از بیمارستان‌های تهران، با تاکید بر اینکه علت اصلی افزایش آمارهای کرونا در این روزها، سفرهای نوروزی است که از اواخر اسفند شروع شده است، به خبرنگار خبرگزاری موج، می‌‌گوید: امسال سفرها زودتر و چندروز مانده به سال جدید شروع شد و همین مسأله سبب شد تا انتقال ویروس زودتر شیوع پیدا کند. در واقع آمارهای موجود در این روزهای اخیر مربوط به قبل از عید نوروز است. متاسفانه افراد مسن و درگیر بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر درگیر شدند و تعداد بستری شدن آنها نسبت به جوانترها بیشتر است. از این‌رو اگر به علائمی مانند تب، بدن درد، سرفه‌، آبریزش بینی و...  دچار شدید، باید آن را زنگ خطر ابتلا به کرونا بدانیم. همچنین بیماران عارضه قلبی، تنفسی، افراد سالمند و عوارض کلیوی به مراقبت و بیشتری نیاز دارند و در صورت بروز دادن هر یک از علائم کرونا، باید به مراکز درمانی برای معاینه مراجعه کنند. برپایه آمارها بیماران با مشکلات تنفسی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا به امروز بیشترین سهم را در بستری کردن بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها داشته‌اند.

سفرهای نوروزی عامل اصلی بالارفتن پیک کرونا

او در ادامه بیان می کند: البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که طغیان کرونا نسبت به دوسال قبل بسیار کمتر شده است و همانند دیگر بیماری‌ها مانند سرماخوردگی بروز پیدا می‌کند اما باز هم نباید از آن غافل شد. خوشبختانه مردم به محض دیدن علائم سریع به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و در این باره آگاهی‌ها بسیار بالارفته است. اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی باز هم تاکید می‌شود و بهتر است در مکان‌های عمومی از آنها استفاده کرد.

گروه‌های پرخطر مراقب باشند

الهی، با بیان اینکه افرادی که نقص سسیتم ایمنی یا بیماری زمینه‌ای دارند بیشترین گروه‌های درگیر هستند، تصریح کرد: چهار گروه جزو گروه‌های پرخطر هستند. بیماران بالای 60 سال، بیماران قلبی، تنفسی و آنهایی که نقص سیستم ایمنی دارند از جمله افراد پرخطر هستند. این افراد باید ضمن رعایت پروتکل‌های پیشگیرانه برای تزریق دُزهای واکسن نیز اقدام کنند. همچنین افراد گاهی علایم کرونا را با حساسیت‌های فصلی اشتباه می‌گیرند که باید آن را جدی گرفت. مادران باردار نیز جزو گروه‌های پرخطر هستند زیرا به دلیل موقعیتی که دارند سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است و احتمال شدت گرفتن بیماری در آنها بسیار بالا است. 

استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی است

این پزشک، با بیان اینکه متاسفانه میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی طبق اعلام وزارت بهداشت به کمتر از 17 درصد رسیده است، گفت: برپایه گزارش‌های وزارت بهداشت میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور به 46.80 درصد رسیده است و این یعنی اینکه 50 درصد مردم بهداشت فردی را رعایت می کنند. اما با این حال استفاده از ماسک به پایین ترین میزان خود نزول کرده است.

اواخر فروردین با افزایش آمار ابتلا مواجه می‌شویم

الهی، در این باره توضیح می‌دهد: احتمال افزایش آمار در چند هفته آینده به دلیل بازگشت مسافران نوروزی بالاتر خواهد رفت. با وجود آنکه کرونا ضعیف شده اما هنوز در سویه جدید قدرت سرایت بسیار بالا است. تردد در مکان‌های شلوغ مانند بازار تهران و مترو از جمله عواملی است که بالارفتن آمارهای بستری بیماران کرونایی است. نتیجه مسافرت‌ها و دید و بازدید ها امسال نسبت به سال‌های پیش افزایش داشته است و همین عامل باعث می‌شود تا در چند هفته آینده منتظر پیک صعود کرونا باشیم. باز هم تاکید می‌شود تا جایی که امکان دارد پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم تا شاهد افزایش آمار در آینده نباشیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه