ارسال به دیگران پرینت

تغییر جهت بازار مسکن

یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه کاهش یک درصدی ماهانه قیمت مسکن شهر تهران در برابر افزایشهای ۱۰ درصدی قبل از آن عدد قابل توجهی محسوب نمی شود گفت:با این حال کاهش جزئی قیمت، نمادی از تغییر جهت بازار از افزایش لجام گسیخته به دوره ثبات نسبی است.

تغییر جهت بازار مسکن

مهدی روانشادنیا اظهار کرد: پس از سه سال افزایش مداوم قیمت مسکن و التهابات شدید بازار که منجر به ۵.۵ برابر شدن قیمت شد، گزارش آذرماه بانک مرکزی حاکی از کاهش ۱.۱ درصدی میانگین قیمت ها در آذر ماه نسبت به ماه قبل است.

وی افزود:  اگر چه این کاهش در برابر افزایشهای ماهانه بیش از ۱۰ درصد قابل ملاحظه نیست اما نمادی از تغییر جهت بازار از افزایش لجام گسیخته به دوره ثبات نسبی است.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به ۲۵۵۵ فقره معامله مسکن در آذرماه ۱۳۹۹ که افت ۷۴ درصدی را نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می دهد گفت: این به معنای رکود مطلق معاملات است. در یکی از مناطق تهران فقط ۱۹ معامله ثبت شده است.

روانشادنیا تصریح کرد: سهم معاملات واحدهای نوساز زیر ۵ سال از حدود ۵۰ درصد سالهای پیش به ۳۹ درصد رسیده و حدود ۵۵ درصد معاملات برای واحدهای زیر ۸۰ متر بوده که نشانه های تضعیف قدرت خریدار در سالهای اخیر است.

وی با بیان اینکه در ۱۲ منطقه از مناطق ۲۲ گانه تهران فقط ۳۰ درصد معاملات به ثبت رسیده گفت: این نمایه نیز حاکی از عدم توازن منطقه ای معاملات و بورس بودن مناطق محدودی از شهر است.

این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: به نوعی پیش بینی های آبان و آذر محقق شده و به نظر می رسد قیمت ها وارد مرحله نوسانات کوچک و تثبیت و جا ماندن از تورم عمومی شده و حداقل تا شش ماه دیگر با چنین بازاری روبرو خواهیم بود.

روانشادنیا اظهار امیدواری کرد با تسهیل فرایند صدور پروانه ساختمان، بهبود فضای کسب و کار صنعت ساختمان، حمایت دولت و تغییر در رویکردها از کاهش بیش از این ساخت و عرضه مسکن و التهاب بعدی بازار جلوگیری شود.

مسکن در تهران متری ۲۶.۹ میلیون تومان

 آذرماه ۱۳۹۹ متوسط قیمت مسکن شهر تهران بر اساس معاملات ماه مذکور ۲۶ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان در هر متر مربع بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل ۱.۱ درصد کاهش و ۹۸.۹ درصد افزایش دارد. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در آذرماه سال ۱۳۹۹ حدود ۲.۶ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۳.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۹.۱ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه