ارسال به دیگران پرینت

سقوط قیمت مسکن با تداوم کاهش قیمت دلار

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: در صورتی که کاهش ارزش دلار در بازار ادامه‌دار باشد، قیمت خانه سقوط می‌کند.



سقوط قیمت مسکن با تداوم کاهش قیمت دلار

«مصطفی قلی خسروی» به ایرنا گفت: مدت‌های زیادی است که ارزش ملک در کشور به وضعیت قیمت دلار وابسته شده است و به همین دلیل اکنون قیمت ملک در کشور با حباب بسیار زیادی همراه است.

وی گفت: به محض افزایش قیمت دلار قیمت آپارتمان نیز افزایش می‌یابد اما کاهش قیمت دلار بلافاصله منجر به کاهش قیمت مسکن نمی‌شود، چرا که انتظار بازگشت قیمت دلار به مدار صعودی منجر به مقاومت بازار در کاهش قیمت‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: با این حال رصد ما از وضعیت بازار مسکن حاکی از این است که در صورت تدوام کاهش قیمت دلار و ماندگاری دلار روی قیمت متعادل حتما با سقوط قیمت‌ها در بازارمسکن همراه هستیم.

به گفته قلی خسروی تدبیر دولت در کاهش قیمت دلار می‌تواند قیمت مسکن را تحت تاثیر قرار داده و از ادامه رشد قیمت‌ها در بازار مسکن جلوگیری به عمل آورد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران ادامه داد: ٣٥ درصد قیمت ملک به مصالح استفاده شده در آن مربوط می‌شود و در صورتی که دولت بر روی قیمت مصالح ساختمانی نظارت داشته باشد می‌توانیم باز هم به کاهش قیمت مسکن برسیم.

وی با بیان اینکه ٨٠ درصد مصالح ساختمانی تولید داخل است، ادامه داد: برای مثال قیمت ماسه چرا باید صد درصد گران شود؟ چرا نظارت در بازار مصالح ضعیف است؟ بخشی به دلیل جو روانی و بخشی به دلیل کاهش نظارت‌ها است.

قلی خسروی تاثیر سیاست خارجی بر قیمت مسکن را نسبی اعلام کرد و با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: پیروزی دموکرات‌ها یا جمهوریخواهان هیچ کدام بر کاهش یا افزایش قیمت مسکن تاثیرگداز نیست، مسئله اصلی کنترل و ثبات قیمت دلار است که اکنون با سیاست‌های جدید بانک مرکزی انتظار کاهش قیمت دلار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: صاحبخانه‌ها به بهانه مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از عرضه ملک خود خودداری نکنند، تجربه ما به عنوان اتحادیه املاک تهران این است که قیمت مسکن در بازار رو به کاهش است و رشد قیمت‌ها در شش ماهه نخست سال در پایان سال تکرار نخواهد شد.

بر اساس اعلام مرکز آمار، شاخص قیمت اجاره‌بها را به عنوان یکی از بخش‌های مهم در برآورد شاخص قیمت مصرف‌کننده، در تابستان ۹۹ شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ۱۹۵.۸ واحد رسید که نسبت به فصل قبل ١١.٨ درصد افزایش داشته است.

در این فصل بیشترین نرخ تورم فصلی مربوط به استان همدان با ١٦.٢ درصد افزایش و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ٣.١ درصد افزایش بود. نرخ تورم اجاره بها در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٨.٩ درصد است.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه