ارسال به دیگران پرینت

روایت تازه از ساخت و سازهای باغ بهشت؛

چطور جریمه قطع درختان باغ بهشت نصف شد

قطع درختان باغ بهشت به 12 سال پیش می‌رسد زمانی که ارتش قصد کرد سوله های مرغ داری خود را به بلوک های مسکونی تبدیل کند. درختان زیادی قطع شد و برخلاف مجوزی که از سوی شهرداری صادر شده ، این پروژه با 14 بلوک در 13 طبقه‌ ساخته شد. بهار امسال نیز به بهانه تامین سرانه‌های این مجتمع ها باز هم تعدادی از درختان باقی مانده قطع شد.

چطور جریمه قطع درختان باغ بهشت نصف شد

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به سابقه این ملک  می گوید: چند هفته پیش تصاویری از«باغ‌بهشت» واقع در منطقه 2 پخش شد که پس از آن بازدیدی از آن داشتیم. در گذشته در این ملک  تعدادی سوله تحت عنوان مرغداری ارتش و درخت وجود داشت و درحاشیه شهر هم قرار گرفته بود. اما ارتش در دوره دوم یا سوم مدیریت شهری مجوز ساخت این مرغداری را از شهرداری می‌گیرد که اجازه ساخت 7 تا 8 طبقه در هر بلوک صادر می‌شود.

سالاری ادامه می‌دهد: در دوره گذشته (دوره چهارم) متوجه شدیم که پرونده مرغداری ارتش به کمیسیون ماده 100 و پرونده باغات آن به شورای شهر و کمیسیون ماده 5 ارجاع شده. در همه بلوک‌ها دو یا سه طبقه اضافه بر مجوز صادر شده ،ساخته شده که تخلفات ساختمانی قابل توجهی را رقم زده بود. رئیس وقت شورا و کمیسیون ماده 5 این مسئله را پیگیری کردند. در دوره گذشته کسر جریمه درختان به شورا ارجاع داده می‌شد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی با اشاره به جریمه ای که برای از بین بردن درختان در این زمین پیش بینی شده بود می گوید: ما با حداکثر ضریب و با نرخ آن زمان، مرغداری ارتش را حدود 100 میلیارد تومان جریمه کردیم. و چون درختان قطع و ساختمان‌ها هم ساخته شده بودند، کمیسیون ماده 100 در مورد تعداد واحدهای اضافی، جریمه قابل توجهی در نظر گرفت.

در بازدید از ملک متوجه شدیم، هنوز در قسمت جنوبی این مرغداری درختان کاج وجود دارد که  در لابلای این درختان دو سه متر خاکبرداری و گودبرداری، انجام و تعدادی درخت کسر شده است. دلیل چنین اقدامی را از شهرداری منطقه و مسئول پروژه پرسیدم که گفتند یکی از سوله‌های قدیمی در این پروژه وجود داشته که آن را برداشته و به جای آن می‌خواهند در جهت تأمین سرانه آموزشی  اقدام به ساخت مهدکودک کنند.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که پرونده این ملک سال گذشته برای پایان کار به کمیسیون ماده 5 ارجاع شده بود و طبق قانون، با توجه به حجم ساخت و ساز باید سرانه‌های مربوطه اعم از سرانه آموزشی، بهداشتی، درمانی و مذهبی فراهم شود توضیح می دهد: به دلیل عدم تامین سرانه ها پروانه پایان کار صادر نشده بود و بهانه آنها این بود که ما در این راستا می‌خواهیم ایجاد سرانه کنیم درحالی‌که این مسئله مد نظر کمیسیون ماده 5 نبوده که در لابلای درختان، درختی کسر و سرانه ایجاد شود؛ بنابراین پروژه متوقف شد ولی در گزارشی که شهرداری منطقه ارائه داده، سه چهار درخت قطع شده اما به نظر می آید کسری درخت بیشتر است ولی قطع درخت گسترده نبوده است. من در آنجا از شهردار منطقه خواستم که به هیچ عنوان ادامه عملیات ساختمانی انجام نشود.

سالاری اضافه کرد: از صحبت‌های شهردار منطقه متوجه شدم که لابلای درختانی که در قسمت جنوبی وجود دارد و حتی در جداره‌های محدوده که یکسری زمین اضافه بود، در شیب، درخت کاشته شده بود. آنها منت ‌گذاشتند و گفتند «اینجا متعلق به ما نیست ولی ما درخت کاشتیم و گلکاری کردیم». شهردار منطقه 2 گزارش توجیهی به کمیسیون ماده 7 ارائه داد که این کمیسیون عوارض قبلی 100 میلیارد تومان را نصف کرده است البته نسبت به این مسئله مردد و در حال بررسی آن هستم. 100 میلیارد تومان دوره چهارم مدیریت شهری چند برابر ارزش پیدا کرده که این جریمه پرداخت نشده است. لابلای درختان کاج، درختان فشرده دیگری هم کاشته شده به طوری که  کسی نمی‌توانست در آنجا رفت و آمد کند. ادعای شهرداری و مسئول پروژه منطقه 2 این بود که عوارض چند درخت را کاهش دادند.

که باید این موضوع از سوی سازمان بوستان ها پیگیری شود .

 

منبع : اسکان نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه