ارسال به دیگران پرینت

خرید متری مسکن در قالب ابزار مالی در بورس کالای ایران

صاحب‌نظران حوزه مسکن بر این باورند که پارامترهایی از قبیل انباشت تقاضا بعد از رکود ناشی از کرونا، انتظارات تورمی ناشی از افزایش قیمت دلار، رشد بازارهای موازی، تحریم‌ها، کاهش نرخ سود بانکی و افزایش نقدینگی سرگردان باعث ورود بازار مسکن به کانال 17 میلیون تومان شده است. البته آنها پیش‌بینی می‌کنند که این وضعیت ادامه پیدا نکند و فصل تابستان آغاز ثبات بازار باشد. طبق آخرین آمار منتشر شده، متوسط قیمت مسکن در تهران در معاملات اردیبهشت‌ماه سال جاری، به ۱۷ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است. همچنین، میزان اجاره‌بها شهر تهران در زمستان ٩٨ نسبت به پاییز، 14/9 درصد افزایش یافته است در حالی‌که تعداد معاملات 4/50 درصد کم شده بود. محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز ضمن اعلام اینکه تا رفع التهاب بازار مسکن، اجازه درج قیمت در آگهی‌های اینترنتی داده نمی‌شود، از آمادگی طرح بورس مسکن در صحن دولت خبر داده است. پیش از این، محمودزاده از خرید و فروش متری خانه در بورس گفته بود که حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در ارزیابی این تصمیم می‌گوید: خرید متری مسکن در قالب ابزار مالی در بورس کالای ایران، می‌تواند پاسخ مناسبی به کسانی باشد که برای حفظ دارایی‌های نقد خود دنبال سرمایه‌گذاری در بازار مسکن هستند، اما توان خرید کامل یک ملک را ندارند.

 خرید متری مسکن در قالب ابزار مالی در بورس کالای ایران

دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی آمار بازار مسکن اردیبهشت‌ماه ۹۹ تهران را منتشر کرد که بر اساس آن، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۱۷ میلیون و ۶۶ هزار تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته که متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی ۱۵ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۷۰۰ تومان بود افزایش یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نشان می‌دهد. متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اردیبهشت‌ماه سال گذشته ۱۲ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان بوده که طی یک سال رشد چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی در هر متر داشته است. قیمت مسکن نیز در تهران در اردیبهشت‌ماه امسال نسبت به فروردین‌ماه رشد 4/9 درصدی و نسبت به اردیبهشت‌ماه سال گذشته رشد 8/33 درصد داشته است. گران‌ترین منطقه تهران مانند یک دهه اخیر، منطقه یک با متوسط قیمت ۳۴ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۴۰۰ تومان بود. ارزان‌ترین منطقه نیز منطقه ۱۸ با متوسط قیمت هفت میلیون و ۷۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. در معاملات مسکن اردیبهشت‌ماه هفت منطقه تهران میانگین قیمت زیر متری ۱۰ میلیون تومان داشتند و در ۱۵ منطقه دیگر متوسط قیمت هر متر مسکن بیش از ۱۱ میلیون تومان اعلام شده است. بیشترین تعداد معاملات به منطقه پنج با یک‌هزار و ۶۰۸ فقره و کمترین تعداد معاملات به منطقه ۱۹ با ۶۴ فقره معامله اختصاص دارد. همچنین، بررسی جداول آماری نشان می‌دهد که در این دوره متوسط مبلغ اجاره‌بها به علاوه سه درصد ودیعه یک مترمربع برابر ۵٠٧ هزار و ۴۶۵ ریال است.  همچنین مقایسه اجاره‌بها زمستان ٩٨ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن حاکی از آن است که اگرچه معاملات 7/48 درصد کم شده است اما اجاره‌بها 9/47 درصد افزایش یافته است.  متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله‌شده در زمستان ٩٨ برابر با ٢٠٨ میلیون و ١۵٠ هزارریال با میانگین مساحت ٢٣٥ مترمربع بوده است.  

  آخرین وضعیت بورس مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز درباره آخرین وضعیت موضوع بورس مسکن که طی روزهای اخیر مطرح شده است، با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بورس مسکن می‌تواند با کمترین سرمایه از طریق خرید یونیت انجام شود، گفت: عرضه پروژه‌های مسکن و حمل و نقل آماده طرح در صحن دولت است. محمود محمودزاده در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در بحث بورس مسکن موضوع اصلی صندوق‌های زمین و ساختمان است که یک مشکل آئین‌نامه‌ای داشت و به همین دلیل سال‌ها متوقف بود. این اصلاح آئین‌نامه در کمیسیون تخصصی دولت انجام شد. حال باید در صحن دولت مطرح شود تا بتوانیم پروژه‌هایی را از طریق بورس معرفی کنیم.

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه