ارسال به دیگران پرینت

جاسیندا آردرن جوان‌ترین نخست‌وزیر نیوزیلند در بیش از یکصد سال گذشته ‌شد

جاسیندا آردرن، رهبر ۳۷ حزب کارگر نیوزیلند جوان‌ترین نخست‌وزیر این کشور از سال ۱۸۵۶ خواهد بود. قرار است او دولت ائتلافی چپ میانه را در این کشور تشکیل دهد.

جاسیندا آردرن جوان‌ترین نخست‌وزیر نیوزیلند در بیش از یکصد سال گذشته ‌شد

۵۵آنلاین :

جاسیندا آردرن، رهبر ۳۷ حزب کارگر نیوزیلند جوان‌ترین نخست‌وزیر این کشور از سال ۱۸۵۶ خواهد بود. قرار است او دولت ائتلافی چپ میانه را در این کشور تشکیل دهد.

حزب کارگر در انتخابات ماه سپتامبر در مکان دوم قرار گرفت، در این انتخابات هیچ یک از احزاب نتوانستند اکثریت آرا را به خود اختصاص دهند.

حزب ملی‌گرای "نخست نیوزیلند" موافقت کرده که در دولت ائتلافی حضور داشته باشند. حزب سبزها حمایت خود را از این ائتلاف جدید اعلام کرده است.

در جریان مبارزات انتخاباتی ماه سپتامبر رقابت اصلی بین بیل انگلیش، از حزب ملی‌گرا و جاسیندا آردرن از حزب کارگر بود.

این دو حزب در جریان مبارزات انتخاباتی شانه به شانه هم پیش رفتند، هر چند که در رو‌زهای آخر این مبارزات اندکی از حمایت از حزب کارگر کاسته شد.

جاسیندا آردرن در جریان فعالیت‌های انتخاباتی‌اش با ارائه سیاست‌هایی در مورد ارائه کمک‌هایی در زمینه‌های آموزشی، مسکن و محیط زیست توجه نسل جوان این کشور را به خود جلب کرد.

او پس از توافق برای تشکیل دولت ائتلافی به خبرنگاران گفت: "فوق‌العاده مفتخرم که مامور تشکیل دولتی شده‌ام که حزب کارگر رهبری آن را برعهده دارد."

خانم آردرن تاکید کرد که دولت برای برآوردن کردن وعده‌های انتخاباتی بشدت تلاش می‌کند.

او همچنین گفت که حزب ملی‌گرای "نخست نیوزیلند" چهار پست درکابینه خواهد داشت.

به گفته خبرنگاران ائتلاف جدید احتمالا به معنای کاهش قابل ملاحظه در مهاجرت و ایجاد کنترل‌های جدید بر مالکیت خارجی‌ها بر املاک خواهد بود.

بیل انگلیش، از حزب ملی گرای "نخست نیوزیلند" در سال ۲۰۱۶ در پی استعفای غیرمنتظره جان کی نخست وزیر نیوزیلند شد.

جاسیندا آردرن از دوران جوانی درسیاست‌های چپ گرانه فعال بود، از جمله مدت زمانی را در بریتانیا به عنوان مشاورتعیین سیاست‌های تونی بلر فعالیت کرد حق نشر عکسAFP

Image captionجاسیندا آردرن از دوران جوانی درسیاست‌های چپ گرانه فعال بود، از جمله مدت زمانی را در بریتانیا به عنوان مشاورتعیین سیاست‌های تونی بلر فعالیت کرد

جاسیندا آردرن کیست؟

- او از دوران جوانی درسیاست‌های چپ گرانه فعال بود، از جمله مدت زمانی را در بریتانیا به عنوان مشاورتعیین سیاست‌های تونی بلر فعالیت کرد.

- در سال ۲۰۰۸ در ۲۸ سالگی وارد پارلمان نیوزیلند شد

- در ۳۱ ژوئیه رهبری حزب کارگر را در اختیار گرفت

- مقابله با نابرابری، فراهم کردن مسکن ارزان، کمک در زمینه بدهی‌های دانشجویی از جمله مهم‌ترین شعارهای مبارزات انتخاباتی او بود

- در زمینه‌های فمینیسم و سلامت روان فعال بود

- هر چند به عنوان یک مسیحی "مورمون" بزرگ شد، اما با ازدواج همجنسگرایان مخالف نبود

تحلیل : هایول گریفیث، بی بی سی

جاستین آردرن قبلا ثابت کرد که می‌تواند یک مبارزه انتخاباتی به خوبی به پیش ببرد و میانجی یک توافق سیاسی خوب باشد. حال او با چالش‌های جدیدی روبرو است.

مهم‌ترین نکته در فهرست کا‌‌رهایی که او باید انجام دهد، این است که اکثریت مردم نیوزیلند را که به او رای ندادند، متقاعد کند که حزب کارگرکه در انتخابات دومین رای را بدست آورد، باید در قدرت باشد.

او همچنین باید در جهت بهبود با دولت استرالیا تلاش کند. استرالیا حزب کارگر نیوزیلند را متهم کرده که در جریان بحران جاری مربوط به سیاستمداران دوملیتی در استرالیا توطئه کرده است.

اما مهم‌ترین چالش نخست وزیر جدید هدایت ائتلاف جدید در مسیر است.

وینستون پیترز که احتمالا معاون نخست‌وزیر خواهد بود، معروف است که از حزب سبزها خوشش نمی‌آید. حزبی که دولت به سیاست‌هایش وابسته خواهد بود؛ و مسلما، این زمانی است که مشکلات کار روع می‌شود.

منبع : بی بی سی
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه