ارسال به دیگران پرینت

روشی در مسیر حل بحران کانال سویز

فریبرز ناطقی الهی روشی در مسیر حل بحران کانال سویز در حالی که دولتمردان ما برای گذر از شرایط فاجعه بار اقتصادی چشم امید به گردش چشمان بایدن دوخته‌اند بد نیست که سری هم به عملکرد خود بزنند.

روشی در مسیر حل بحران کانال سویز

مشکل اصلی در کانال سویز به صورت مستقیم به دو علم سازه و هیدرولیک وابسته است. ترکیب منطقی این دو در مجرا و کانال بدون شک اولین و اخرین راه حل ممکن را برای عبور از این انسداد ارایه خواهد داد. با جمع اوری لجن و گل توسط بیل های مکانیکی هیچ امیدی قابل تصور حداقل در اینده نزدیک در دسترس نخواهد بود.

شکل ۱ - لایروبی زیر کشتی

روشی در مسیر حل بحران کانال سویز

(شکل-١) باید توجه داشت که دقیقا انجاییکه هم اکنون در حال لایروبی است بعد از زمان کوتاهی بدلیل مکانیک سیالات در گوشه ها مجدادا با گل و لای خیلی زود انباشت خواهد شد. 

در طب دو روش برای رویارویی با امراض در دنیا چه در علم قدیم و چه در علم جدید عموما دنبال شده است؛ یا استفاده از اضداد (کم و بیش طب امروز) یا روش همخوان (همیوپاتی) در اینجا هم تنها را ممکن استفاده از یکی از این دو مکانیزم بین سازه کشتی و اب و یا با ترکیب هوشمندانه هر دو بدون شک قابل حصول خواهد بود. در اینجا بصورت خلاصه به کلیات ان اشاره می نمایم: 

١- شکل و نحوه قرار گیری کشتی در کانال بسیار خاص می باشد و عملا کمک زیادی در راستای حل معضل بخودی خود ارایه می دهد، (شکل-٢) کشتی بین دو دیواره کانال بصورت مورب قرار گرفته است که یک طرف ان در مسیر جریان اب و دیگری در مقابل جریان اب قرار دارد.

شکل۲ - قرار گیری کشتی در کانال

روشی در مسیر حل بحران کانال سویز

٢- با ایجاد یک چرخش در بدنه کشتی بشرطی که دقت لازم در مقاومت بدنه لحاظ شود و از جریان خود اب برای ایجاد این چرخش استفاده شود بسیار محرک خوبی برای راه اندازی وسل خواهد بود. البته عرض کردم این چرخش و اثرات ان روی سازه کشتی که در میانه بدنه بصورت یک برش بزرگتر از حد طراحی می تواند ایجاد کند حتما قبل از اجرا باید محاسبه و کنترل شود. نکند که از چاله بیرون و در داخل چاه بیفتیم و با شکست بدنه روبرو شویم !  (شکل-٣)

شکل -۳ ایجاد دو قیف با ورقهای فلزی یا کیسه هوا، با رنگ قرمز مشخص شده است

روشی در مسیر حل بحران کانال سویز

٣- با اضافه کردن ورقهای فلزی تقویتی موقت  در جداره بیرونی کشتی و کانال یا کیسه های هوا و با بالا اوردن سطح اب در داخل ورودی کانال و ایجاد دو جریان جت استریم در دو طرف قیفهای شکل گرفته و موجود کشتی با کانال یک جریان پیچشی کاملا محسوس می توان ایجاد نمود که مسلما در حرکت کشتی به میانه عمیق کانل موثر خواهد بود (شکل -٤)

شکل- ۴ ایجاد جت استریم در دو طرف وسل برای پیچش در داخل قیف که با رنگ ابی نشان داده شده است

روشی در مسیر حل بحران کانال سویز

٤- توام با این اقدامات جت استریم های بسیار قوی در ابتدای کشتی بسمت  گل و لای قسمت نوک کشتی به زیر ان میبایست همانند عمل تزریق البته برای شستن رسوبات زیر کشتی اقدام شود، ترکیب این عملیات بدون شک در راه اندازی ان مثبت خواهد بود.  (شکل -٥ و ٦) 

شکل -۵ ایجاد و تزریق اب فشار قوی به زیر کشتی در دو طرف بسمت گل و لای که با رنگ سبز نشان داده شده است

روشی در مسیر حل بحران کانال سویز

شکل -۶ پیچش حاصل از اقدامات یاد شده

روشی در مسیر حل بحران کانال سویز

این ایده ها حتما و حتما ابتدا باید با محاسبات عددی دقیق کنترل شوند و ضخامت ورق ها و یا کیسه های هوا، فشار حاصله بر بدنه کشتی و دیواره کانال، مقدار جت استریم مورد نیاز در دو طرف وسل برای ایجاد پیچش لازم، محاسبه فشار و زاویه جت استریم برای شستن رسوبات زیر کشتی دیده و با ضرایب اطمینان مورد نیاز طراحی شوند، باشد که با استفاده از ترکیب روشهای اضداد و همخوان در این مورد فرجی حاصل شود.  البته رسانیدن صدای بنده تا کانال سویز کار مشکلی است که شاید مشکل اصلی در حال حاضر ان باشد 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      اول باید تخلیه بار شود !!!!

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه