ارسال به دیگران پرینت

قطر:در حال برنامه‌ریزی برای گفتگوی ایران و کشورهای منطقه و آمریکا هستیم

وزیر خارجه قطر در جریان سفر به عراق و در گفت و گو با تلویزیون العهد در پاسخ به پرسشی درباره "اقدام های مثبت و ایجابی دولت جدید آمریکا" برای بازگشت به توافق هسته ای گفت: ما اقدام عملی (از آمریکا) درباره بازگشت به توافق هسته ای ندیده ایم.

قطر:در حال برنامه‌ریزی برای گفتگوی ایران و کشورهای منطقه و آمریکا هستیم

 محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر عصر چهارشنبه در گفت وگو  با شبکه تلویزیونی العهد ا فزود: با این وجود قطر و کشورهای اروپایی بدنبال ابتکاری برای اجتماع دو طرف بر توافق هسته ای هستند.

وزیر خارجه قطر درباره موضوع های مهم منطقه از جمله ایران سخن گفت و از مسایل مهمی همچون گفت و گوی تهران با کشورهای منطقه و نقش قطر پرده برداشت.

ایران؛ عنصری مهم در منطقه که خواهان گفت و گو است 

محمد آل ثانی در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره برخی اخبار منتشره پیرامون هدایت مذاکره ایران و آمریکا به رهبری قطر تاکید کرد که  "تا به امروز هیچ تلاشی در این باره  از سوی دولت دوحه شکل نگرفته است" اما این نکته را هم بیان کرد که بالاگرفتن تنش ها بین ایران و آمریکا به نفع هیچ کس مخصوصا کشورهای منطقه نبوده و قطر نیز خواهان این اتفاق نیست.

وزیر امور خارجه قطر اما در ادامه، از تمایل کشورش به بازگشت آمریکا به برجام گفت و همچنین از تلاش این کشور برای ایجاد یک گفت و گو بین "ایران و کشورهای منطقه" خبر داد و ا دادمه داد: ما درحال پایه ریزی این گفت و گو هستیم و امیر قطر نیز چند مرتبه در مجامع جهانی از آن سخن گفته و جمهوری اسلامی ایران نیز به گفت و گوی منطقه ای پاسخ مثبت داده است.

وی تصریح کرد که نقش ایران در پرونده های منطقه بسیار مهم است و به همین خاطر قطر به طور مداوم در تعامل و ارتباط با تهران  است و تلاش دارد تا زیربنا و فضایی مثبت برای گفت و گو و مذاکره، چه گفت و گوی منطقه ای و چه مذاکره با آمریکا ایجاد کند اما اکنون زمینه های سیاسی موجود برای گفت و گو آماده به نظر نمی رسند.

مجری برنامه با توجه به این سخنان وزیر خارجه قطر از او "درباره اقدام های مثبت و ایجابی دولت آمریکا با روی کار آمدن دولت بایدن" سوال کرد که محمد آل ثانی پاسخ داد: ما اقدام عملی درباره بازگشت به توافق هسته ای ندیده ایم اما در هرحال قطر و کشورهای اروپایی بدنبال ابتکاری برای اجتماع دو طرف بر توافق هسته ای هستند.

محمد آل ثانی از نقش عراق در گفت و گوی بین المللی و منطقه ای سخن گفت و توضیح داد: بغداد هماننددوحه  که با هر دو کشور ایران و آمریکا ارتباطات گسترده ای دارند، مراوده داشته و بایستی ما (قطر و عراق) از این ارتباط دوگانه برای ایجاد یک هماهنگی عراقی - قطری در راستای (پیشرفت) موضوع مزبور استفاده کرده و بهره ببریم.

عراق در داخل و در منطقه

ادامه مصاحبه با وزیر خارجه قطر با خروج از مساله ایران و آمریکا بیشتر به مسایل داخلی عراق معطوف شد که محمد آل ثانی در این باره به چند موضوع ورود پیدا کرد.

وی بر ثبات عراق که سبب  ثبات بر کشورهای همسایه اش است تاکید داشته و بار دیگر بر حمایت قطر از گفتگوی ملی و هر طرحی که به نفع مردم عراق باشد تصریح نمود.

وزیر امور خارجه قطر هدف سفر خود به عراق و اقلیم کردستان را گسترش همکاری های دوجانبه عنوان کرد و از آمادگی کشورش برای استفاده از ظرفیت های موجود در عراق به منظور تقویت روابط دو جانبه خبر داد.

وی در پاسخ به پرسش مجری برنامه که پرسید: آیا کشورهای حاشیه خلیج فارس از بازگشت ثبات به عراق هراس دارند و یا آن را فرصتی برای شراکت های فوق العاده قلمداد می کنند؟ گفت: از نظر قطر بازگشت امنیت به عراق به نفع منطقه بوده و آنرا به سمت پیشرفت می برد کما اینکه تجربه ثابت کرد ناامنی عراق در جنگ با داعش به ثبات منطقه و همچنین اقتصاد آن ضربه زد.

محمد آل ثانی همچنین به مسایل اقتصادی دو کشور اشاره کرد و موقعیت جغرافیایی عراق را ایستگاه مهمی برای تجارت درون منطقه ای عنوان و با ابراز تمایل استفاده کشورش از فرصت های اقتصادی عراق در زمینه هایی مثل کشاورزی و انرژی، عراق را محور اتصال قطر با سایر کشورها از جمله ترکیه و اروپا برشمرد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در ابتدای گفت و گو درباره مسایل داخلی عراق، این کشور را روبه رو با چالش های زیادی از جمله جنگ با داعش و اعتراضا های سال گذشته دانست.

وی همچنین در نشست خبری مشترک خود با وزیر خارجه عراق نیز بر لزوم استقرار امنیت و ثبات در عراق تاکید کرد چراکه عراق به گفته وی "محور کشمکش منطقه" است.

وزیر خارجه قطر در ادامه گفت وگو  با شبکه العهد  با بیان اینکه عراق ظرفیت های بی نظیر منطقه ای دارد که باید از آنها در جهت بازگشت به جایگاه اصلی خود استفاده کند؛ از آمادگی کشورش برای کمک به عراق در این زمینه سخن گفت.

وی عراق را عنصری مهم که سبب  ثبات منطقه است برشمرد و بر لزوم "گفت و گوی ملی عراق بدون دخالت خارجی" تاکید و ادامه داد که دوحه  از این گفت و گو حمایت کرده و نمی خواهد عراق به میدان تسویه حساب کشورهای خارجی تبدیل شود.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه