ارسال به دیگران پرینت

انتخابات | اگر نتانیاهو شکست بخورد، چه کسی نخست وزیر اسرائیل می شود؟

در دو انتخابات قبلی، حزب تازه تاسیس آبی و سفید به رهبری بنی گانتس رقیب اصلی نتانیاهو بود. پس از آخرین انتخابات، بنی گانتس با نتانیاهو توافق کرد که نخست وزیری بین این دو به صورت دو دوره دو ساله تقسیم شود. اما پس از چند ماه، و در حالی که نوبت به نخست وزیری گانتس نیز نرسید، این ائتلاف تقریبا از میان رفته و جایگاه حزب و آبی سفید نیز کمرنگ‌تر شده؛ به طوری که او اکنون رقیب اصلی نتانیاهو به شمار نمی‌رود.

 انتخابات  |  اگر نتانیاهو شکست بخورد، چه کسی نخست وزیر اسرائیل می شود؟

انتخابات پارلمانی اسرائیل امروز آغاز شده است. حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو که از سال ۲۰۰۹ تاکنون نخست وزیر اسرائیل بوده، همچنان شانس بیشتری برای پیروزی دارد، اما این حزب بر اساس نظرسنجی ها، برای تشکیل دولت نیازمند ائتلاف با دیگر احزاب است.

 کنست، پارلمان اسرائیل ۱۲۰ عضو دارد. برای تشکیل دولت هر حزب یا ائتلاف باید ۶۱ کرسی را از آن خود کند. از سال ۲۰۱۹ تاکنون این چهارمین بار است که در اسرائیل انتخابات برگزار می‌شود. دلیل این موضوع نیز آن است که ائتلاف‌های تشکیل دهنده دولت ناپایدار بوده اند. در دو انتخابات قبلی، حزب تازه تاسیس آبی و سفید به رهبری بنی گانتس رقیب اصلی نتانیاهو بود. پس از آخرین انتخابات، بنی گانتس با نتانیاهو توافق کرد که نخست وزیری بین این دو به صورت دو دوره دو ساله تقسیم شود. اما پس از چند ماه، و در حالی که نوبت به نخست وزیری گانتس نیز نرسید، این ائتلاف تقریبا از میان رفته و جایگاه حزب و آبی سفید نیز کمرنگ‌تر شده؛ به طوری که او اکنون رقیب اصلی نتانیاهو به شمار نمی‌رود.

در حال حاضر نظرسنجی‌ها می‌گوید لیکود ۳۱ کرسی به دست خواهد آورد و برای تسکیل دولت نیاز به ائتلاف با احزابی دارد که در مجموع دست کم ۳۰ کرسی به دست آورده باشند.

بر اساس همین نظرسنجی‌ها لیکو می‌تواند به صورت شکننده و متزلزل با همپیمانان خود به این ۶۱ کرسی دست یابد، اما این پیروزی قطعی نیست. نتانیاهو در تبلیغات خود بر موضوعاتی مانند واکسیناسیون گسترده و نیز پیمان سازش با کشور‌های عربی تاکید می‌کند. اما مخالفان او نیز بر پرونده‌های فسادش تمرکز کرده اند.

احتمال می‌رود که با توجه به شرایط کرونایی اعلام نتایج انتخابات سه روز طول بکشد.

اما اگر نتانیاهو و حزب لیکود در انتخابات امروز شکست بخورند چه کسی نخست وزیر می‌شود؟ یورونیوز گزینه‌های مطرح را بررسی کرده است.

یائیر لپید

در انتخابات دو دوره گذشته، رقابت میان دو قطب راست میانه، یعنی لیکود و ائتلاف «آبی سفید» به رهبری بنی گانتس متمرکز بود. گانتس و نتانیاهو، با وجود تضاد‌های جدی اولیه، سرانجام بر سر تقسیم قدرت به توافق رسیدند. با این حال یائیر لپید، رهبر یش عتید (آینده آنجا است) دیگر جریان میانه رو عرصه سیاست اسرائیل از ورود به این ائتلاف، سر باز زد.

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها نشانگر آن است که حزب یش عتید، جریان سیاسی اصلی مدعی نمایندگی شهرنشینان سکولار اسرائیل، دومین حزب عمده، پس از لیکود در پارلمان آینده خواهد بود. با این حال به هیچ وجه معلوم نیست که آیا این حزب و متحدانش در راست و چپ میانه، توانایی تشکیل یک بلوک قدرتمند در پارلمان را خواهند داشت یا نه.

گیدون سعار

گیدون سعار (جیدون ساعر) که زمانی مهمترین حامی بنیامین نتانیاهو و وزیر آموزش و وزیر کشور دولت لیکود بود، سال گذشته به همراه شماری از همقطارانش حزب حاکم را ترک و جریان تیکوا هدشا (به معنای امید جدید) را بنیان گذاشت. اعضای این حزب نوپا که در پی اعتراض‌های گسترده به پرونده فساد بنیامین نتانیاهو تاسیس شد، خود را ملی‌گرایان آلترناتیو لیکود معرفی می‌کنند.

با وجود محبوبیت قابل توجه این حزب در بدو تاسیس، نتایج آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که تیکوا هدشا تهدید بزرگی برای لیکود در پارلمان آینده نخواهد بود.

نفتالی بنت

نفتالی بنت، رهبر جریان هایمین هه‌هاداش (راست نوین)، یکی دیگر از متحدان سابق و دشمنان بنیامین نتانیاهو، امکان ایفای نقش جدی در ساخت دولت آینده و تعیین نخست وزیر را در صورت شکست لیکود و متحدانش خواهد داشت.

نفتالی بنت که در کابینه‌های پیشین نتانیاهو ریاست وزارت آموزش و وزارت دفاع را برعهده داشته، درصورتی که ائتلاف راست میانه-راست کنونی، از کسب ۶۱ کرسی برای تشکیل دولت باز مانند، امکان دخالت و تعیین کابینه بدون لیکود را خواهد داشت.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه