ارسال به دیگران پرینت

پیش توافق کُردها و شیعیان عراق در خصوص قانون بودجه سال ۲۰۲۱

افزون بر ۲۰ نشست هیئت مذاکره کننده اقلیم کردستان در بغداد با جریان‌های سیاسی عراق به ویژه شیعیان این کشور در خصوص قانون بودجه سال ۲۰۲۱ بالاخره منجر به پیش توافقی در میان کُرد‌ها و شیعیان شد.

پیش توافق کُردها و شیعیان عراق در خصوص قانون بودجه سال ۲۰۲۱

کُردها و شیعیان عراق در خصوص قانون بودجه سال ۲۰۲۱ این کشور به توافق رسیدند، البته تصویب این قانون در صحن علنی پارلمان عراق تعیین تکلیف می‌شود.

افزون بر 20 نشست هیئت مذاکره کننده اقلیم کردستان در بغداد با جریان‌‌‌های سیاسی عراق به ویژه شیعیان این کشور در خصوص قانون بودجه سال 2021 بالاخره منجر به پیش توافقی در میان کُردها و شیعیان شد.

جریان‌های سیاسی شیعی عراق نسبت به توافق اولیه حکومت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق در خصوص سهم اقلیم از بودجه عمومی این کشور ملاحظاتی داشتند و اعلام کردند که چنین توافقی از دید آنان مردود است.

جریان‌های سیاسی شیعی عراق در خصوص ماده 11 قانون بودجه سال 2021 پیشنهاد جدیدی ارائه دادند. بر اساس این پیشنهاد، تولید روزانه نفت اقلیم کردستان 460 هزار بشکه است و پس از اختصاص مقادیری از تولید روزانه نفت اقلیم جهت مخارج اکتشاف، استخراج، حمل و نقل و مصارف داخلی، باید روزانه 250 هزار بشکه به شرکت بازاریابی نفت عراق تحویل داده شود، افزون بر این نیز باید درآمدهای غیر نفتی اقلیم کردستان نیز به حساب خزانه ملی عراق واریز شود.

جریان‌های شیعی عراق تاکید کردند که در صورت اثبات راستی آزمایی موارد فوق، دولت مرکزی مجاز به تخصیص سهم اقلیم کردستان از بودجه سال 2021 خواهد بود.

با رسانه‌ای شدن پیشنهاد شیعیان عراق، حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی نخستین جریانی بود که مخالفت خود را با آن اعلام کرد. متعاقب آن نیز جریان‌های سیاسی کُردی اعلام کردند که از دید آنان تنها توافق اولیه حکومت اقلیم و دولت مصطفی الکاظمی معتبر است.

در توافق اولیه حکومت اربیل و دولت مرکزی عراق آمده بود که اقلیم کردستان در قبال تحویل روزانه 250 هزار بشکه نفت به شرکت سومو و واریز 50 درصدی درآمدهای غیر نفتی به حساب خزانه ملی از سهم خود در بودجه سال 2021 برخوردار خواهد شد. سهم اقلیم کردستان در بودجه سال جاری میلادی عراق 12.67 تعیین شده است.

محتوای توافق اقلیم کردستان و جریان‌های سیاسی شیعی عراق

ماده 11 قانون بودجه سال 2021 عراق بدینگونه دستخوش تغییر شده است. بر این اساس، اقلیم کردستان روزانه 460 هزار بشکه نفت را از طریق شرکت بازاریابی نفت عراق به فروش خواهد رساند و درآمدهای حاصله از فروش 230 هزار بشکه آن را جهت استحقاق شرکت‌های فعال نفتی در این منطقه تحویل خواهد گرفت، این بدان معنی است که حق فروش مستقیم نفت از حکومت اربیل ساقط شده است.

همچنین 50 درصد از درآمدهای غیر نفتی اقلیم کردستان به حساب خزانه ملی عراق واریز خواهد شد.

تخصیص سهم اقلیم کردستان از بودجه عمومی عراق بر اساس راستی آزمایی موارد فوق از سوی بغداد خواهد بود.

البته چنین توافقی خارج از پارلمان عراق صورت گرفته و تصویب قانون بودجه سال 2021 این کشور در صحن علنی پارلمان نهایی خواهد شد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه