ارسال به دیگران پرینت

پیشنهاد دو سناتور جمهوری‌خواه به ترامپ برای بستن راه بازگشت آمریکا به برجام

دو سناتور جمهوری‌خواه از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا خواسته‌اند توافق‌های هسته‌ای با ایران موسوم به برجام و توافق اقلیمی پاریس را به عنوان معاهده به سنا ارائه کند.

پیشنهاد تد کروز و لیندسی گراهام به منظور جلوگیری از بازگشت ایالات متحده به این توافق در دولت جو بایدن مطرح شده است.

در نامه تد کروز به دونالد ترامپ و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا تاکید شده است که ارائه این توافق‌ها به کنگره باعث خواهد شد آنها نتوانند حمایت دو سوم اعضا سنا را کسب کنند و این موضوع تصویب نخواهد شد و به این ترتیب جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب قادر نخواهد بود آمریکا را دوباره وارد این دو توافق کند.

تد کروز نوشته است: فقط با این کار، سنا قادر خواهد بود نقش قانونی خود را برای ارائه مشاوره و رضایت در صورت اقدام دولت آینده برای احیای این توافق‌های خطرناک ایفا کند.

جو بایدن وعده داده است که در روز اول کاری در کاخ سفید فرمان اجرایی بازگشت به پیمان پاریس را امضا خواهد کرد. او همچنین تاکید کرده است که بازگشت به برجام یکی از اولویت‌های سیاست خارجی اوست.

دولت ترامپ در سال ۱۳۹۸ اعلام کرد که از پیمان اقلیمی پاریس خارج می‌شود و آبان ماه سال جاری به طور رسمی فرایند آن را تکمیل کرد.

آمریکا در سال ۱۳۹۷ از توافق هسته ای با ایران خارج شد و تحریم‌های علیه ایران را بازگرداند.

دولت ترامپ اعلام کرده که تحریم‌ها علیه ایران را در هفته‌های آخر دولت کنونی آمریکا تشدید خواهد کرد و از جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب، خواسته است تا از این اهرم به‌وجود آمده علیه جمهوری اسلامی استفاده بهینه کند.

الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، نیز در روزهای اخیر اعلام کرد گفت‌وگوهای او و دیگر مقام‌های دولت ترامپ با تیم جو بایدن دربارهٔ ایران و برجام آغاز شده است.

او گفت: «سعی می‌کنیم آن‌ها را متقاعد کنیم که الان سال ۲۰۱۵ نیست. تقریباً سال ۲۰۲۱ است و تغییرات زیادی رخ داده است، بنابراین فرمول‌هایی که فکر می‌کردید چارچوب‌هایی خوبی برای مذاکره اصلی [برجام] هستند، امروز چندان مناسب نیستند».

آقای آبرامز در عین حال گفت اقدام‌هایی که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در رابطه با ایران انجام شد، به‌طور کامل بازگشت‌پذیر نیستند.

دولت ترامپ برجام را توافقی «بد»‌ می‌داند که به موضوعاتی چون برنامه موشکی جمهوری اسلامی و سیاست منطقه‌ای ایران نپرداخته و بدون رسیدگی به این موضوعات، امتیازاتی را برای حکومت ایران قائل شده است.

 

منبع : فردا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه