ارسال به دیگران پرینت

کاخ سفید رسما اعلام کرد که بن سلمان را همتای خود نمی‌داند/عربستان در لیست جدول کاری بایدن نیست

سخنگوی کاخ سفید درباره احتمال گفتگوی بایدن و بن سلمان گفت که رئیس جمهوری آمریکا قائل به ارتباط «همتا با همتا» است و همتای وی ملک سلمان است که در فرصت مناسب گفتگویی با وی خواهد داشت.

کاخ سفید رسما اعلام کرد که بن سلمان را همتای خود نمی‌داند/عربستان در لیست جدول کاری بایدن نیست

 جن ساکی، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا امکان تماس تلفنی جو بایدن، رئیس جمهور این گشور با ولیعهد عربستان وجود دارد یا خیر به وضوح گفت که این مساله در لیست جدول کاری رئیس جمهور نیست.

وی گفت که عربستان نیازهای دفاعی مهمی دارد و ایالات متحده در این زمینه با این کشور همکاری خواهد کرد اگر چه تردیدی در مطرح کردن برخی نارضایتی‌ها و موضوعات نگران کننده ندارد.

او گفت که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در نظر دارد روابط ایالات متحده با عربستان را ارزیابی و ادامه روابط با ریاض را از طریق پادشاه عربستان، نه ولیعهد این کشور پیگیری کند.

وی تاکید کرد:"ما از ابتدا به صراحت و روشنی اعلام کردیم که قصد داریم روابط با عربستان را مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم."

ساکی افزود که دولت آمریکا روابط دوجانبه با ریاض را از طریق ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان و نه محمد، پسر و ولیعهد وی دنبال خواهد کرد.

اظهارات ساکی نشان از یک تغییر ناگهانی در سیاست ایالات متحده دارد و مغایر با سیاست‌های پیشین کاخ سفید است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق در روابط با عربستان، یکی از بزرگترین متحدان خود در منطقه خاورمیانه در پیش گرفته بود. دولت قبلی آمریکا ارتباط نزدیکی با محمد بن سلمان داشت و جارد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ سیاست‌های کاخ سفید در منطقه را به صورت ویژه با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی هماهنگ می‌کرد.

روز جمعه ، کاخ سفید اعلام کرد که فعلا هیچ برنامه ای برای تماس با عربستان سعودی وجود ندارد.

جو بایدن پیش‌تر اعلام کرده بود که مسائل حقوق بشری نقش مهمی در روابط کشورش با جهان خواهد داشت. او بدین ترتیب با توجه به مسائل مطرح در پرونده قتل جمال خاشقجی،‌ روزنامه‌نگار منتقد سعودی که توسط عواملی نزدیک به بن سلمان در دربار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید از بازنگری در سیاست‌های کاخ سفید و تغییر نوع روابط با عربستان خبر داده بود.

کاخ سفید پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که دولت جو بایدن آماده است تا گزارش محرمانه مربوط به قتل جمال خاشقچی را در اختیار کنگره قرار دهد.

از سوی دیگر دولت جدید آمریکا در تلاش است تا عربستان را در خصوص دیگر مسائل حقوق بشری از جمله آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از مدافعان حقوق زنان تحت فشار بیشتری قرار دهد.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه