ارسال به دیگران پرینت

گزارش رسانه‌های اسرائیلی از انتظار نتانیاهو از بایدن در مورد برجام

«یک مقام رسمی ارشد اسرائیل» به تلویزیون این کشور گفته است، اگر دولت جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا، به برجام بازگردد، اسرائیل دیگر هیچ حرفی با او ندارد.

شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل چهارشنبه شب، اول بهمن، در جریان پوشش رویداد ادای سوگند ریاست جمهوری جو بایدن و ورود او به کاخ سفید اعلام کرد که «یک مقام رسمی بسیار ارشد» گفته است که با بازگشت دولت جدید واشینگتن به طرح (باراک) اوباما، حرفی برای گفتن بین آمریکا و اسرائیل باقی نمی‌ماند.

به نوشته تایمز اسرائیل، مقصود این مقام از «طرح اوباما»، برجام، توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی است.

این شبکه نام این منبع را نبرد، اما عنوان «مقام رسمی بسیار ارشد» در رسانه‌های اسرائیلی، معمولا در گزارش‌هایی به کار می‌رود که به اظهارات خود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر یا یوسی کوهن، رئیس موساد، استناد می‌کند.

به نوشته تایمز اسرائیل بر اساس گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون، همزمان بنیامین نتانیاهو مذاکره با مقامات ارشد در نهادهای سیاسی، امنیتی و نظامی اسرائیل را تسریع کرده که هدف از آن، بررسی سناریوهای مختلف و تنظیم راهکارهایی برای دور کردن دولت جو بایدن از بازگشت به برجام است.

این مذاکرات با مقامات شورای امنیت، وزارت خارجه، وزارت دفاع، ارتش و موساد در جریان است.

یووال اشتاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل، روز پنج‌شنبه، دوم بهمن، به رادیوی ارتش اسرائیل گفت، این کشور بی‌صبرانه منتظر آغاز تماس‌های رسمی از سوی دولت جو بایدن است تا مانع از بازگشت آمریکا به برجام شود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، برخی از مقامات این کشور به بنیامین نتانیاهو توصیه کرده‌اند که در تعامل با جو بایدن، از تکرار رفتارهای تقابلی مانند درگیری‌هایش در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما خودداری کند.

 

دیوید فریدمن، سفیر دونالد ترامپ در اسرائیل، نیز هفته گذشته در نشست کمیسیون امنیت می مجلس اسرائیل توصیه مشابهی کرد و گفت اسرائیل نباید بلافاصله تقابل با دولت جدید آمریکا را آغاز کند و بهتر است با تقویت هماهنگی با کشورهای عرب، مواضع خود در مورد ایران را به صورت یک جبهه مشترک اسرائیلی- عربی، به دولت جو بایدن ارائه کند.

گیلعاد اردان، سفیر جدید اسرائیل در آمریکا نیز با آغاز به کار دولت جو بایدن گفت اسرائیل تلاش خواهد کرد که اختلاف نظرهای احتمالی‌ با واشینگتن به بحران مبدل نشود زیرا «هر اختلافی الزاما یک بحران نیست».

برخی اظهارات جو بایدن و مقامات پیشنهادی دولت او در خصوص بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، از مدتی پیش چراغ خطر را برای اسرائیل روشن کرده است.

بنیامین نتانیاهو هفته گذشته صریحا برای دولت جو بایدن خط و نشان کشید و گفت که بازگشت آمریکا به برجام یک «خطای بزرگ» و «یک حماقت است که نباید اتفاق بیفتد».

اما آقای نتانیاهو چهارشنبه شب در پیام تصویری رسمی برای آغاز کار چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا ترجیح داد که «ده‌ها سال دوستی شخصی و گرم» بین خود و آقای بایدن را یادآوری کند.

وی همچنین افزود که از کار با جو بایدن برای «مقابله با چالش‌های مشترک، و در راس آنها، تهدیدات ایران» استقبال می‌کند.

آنتونی بلینکن، دیپلمات برگزیده از سوی جو بایدن برای پست وزارت خارجه، روز سه‌شنبه، ۳۰ دی، در نشست بررسی صلاحیتش در کمیته مناسبات خارجی سنای آمریکا، گفته بود که دولت پیش از هرتصمیمی در مورد بازگشت به برجام، «با متحدان آمریکا» از جمله اسرائیل، مشورت خواهد کرد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، نیز در نخستین حضور رسانه‌ای خود، ساعتی پس از آغاز به کار جو بایدن، ضمن فراخواندن ایران به بازگشت به اجرای کامل تعهدات هسته‌ای‌اش بر اساس برجام گفت رئیس جمهور به دنبال «تقویت محدودیت‌های هسته‌ای ایران» از طریق دیپلماتیک و همچنین «دیگر مسائل مورد نظر است».

در مقابل دولت ایران گفته است حال که دونالد ترامپ «به زباله‌دان تاریخ» انداخته شده و دولتش «با ذلت و سرافکندگی سرنگون شده»، از بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام، در صورت رفع کامل تحریم‌ها علیه ایران، استقبال می‌کند.

ایران در همین حال تاکید کرده که حاضر به مذاکره مجدد بر سر برجام یا گسترش آن برای محدود کردن توانمندی موشکی و حضور منطقه‌ای خود نیست.

 

منبع : فردا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه