ارسال به دیگران پرینت

کواکس ۱۶ میلیون دوز واکسن کرونا برای افغانستان تهیه می‌کند

بهداشت افغانستان می‌گوید کواکس، نهاد هماهنگ‌کننده تهیه واکسن زیر نظر سازمان بهداشت جهانی قرار است شانزده میلیون دوز واکسن کرونا برای این کشور تهیه ‌کند.

کواکس ۱۶ میلیون دوز واکسن کرونا برای افغانستان تهیه می‌کند

وحید مجروح، سرپرست وزارت بهداشت افغانستان امروز (پنجشنبه ۲۳ دلو/بهمن) در یک نشست خبری گفت که هزینه این ۱۶ میلیون دوز را اتحاد جهانی واکسن ( GAVI) می‌پردازد و این مقدار واکسن برای ۲۰ درصد از جمعیت این کشور در نظر گرفته شده است.

آقای مجروح اضافه کرد که برای واکسناسیون شصت درصد جمعیت کشور (حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون نفر) که شامل برزگسالان می‌شود به ۳۲۰ میلیون دلار بودجه نیاز است که از این میان ۲۴۴ میلیون دلار آن به دست آمده است و تنها ۷۶ میلیون دلار دیگر هنوز فراهم نشده و تلاش برای به دست آوردن آن نیز جریان دارد.

افغانستان چند روز پیش ۵۰۰هزار دوز واکسن کرونا از هند نیز به دست آورد که برای تطبیق آن منتظر تایید سازمان بهداشت جهانی است.

آقای مجروح امروز گفت که قرار است از این واکسن‌ها نخست کارمندان بهداشتی، بعد نیروهای امنیتی و بعدتر خبرنگاران بهره مند شوند.

او افزود که کوواکس نیز شانزده میلیون دوز واکسن برای افغانستان تهیه می‌کند که در مرحله نخست ۱.۳ میلیون دوز آن به افغانستان خواهد رسید.

به گفته او، از این واکسن‌ها بعد از گروه‌های مشخص شده نخست، افراد مسن، شهروندان بیمار و آسیب‌پذیر، کارمندان ادارات دولتی و خصوصی که با مشتری مستقیما سرکار دارند، مهاجرین بازگشت کننده، بیجاشدگان داخلی و بعد کوچی ها/عشایر مستفید خواهند شد.

آقای مجروح گفت که افغانستان ظرفیت نگهداری پنج میلیون دوز واکسن را در زنجیره سرد میدان هوایی/فرودگاه کابل و سی میلیون دوز واکسن را در سراسر این کشور دارد.

با آنهم او افزود که این کشور در صورت تامین منابع مالی و به دست آوردن واکسن مورد نیاز این توانایی را دارد که ظرف پانزده روز شصت درصد جمعیت خود را واکسن کند.

وزارت صحت گفته که با واکسن شدن ۶۰ درصد جمعیت، ایمنی جمعی به وجود خواهد آمد که میزان ابتلا و گردش ویروس در اجتماع را به حداقل خواهد رساند.

سرپرست وزارت صحت می‌گوید که رئیس جمهوری هشدار داده که با آغاز روند واکسناسیون در مقابل هیچ تخطی کوچکترین انعطافی نخواهد داشت.

به گفته او، آنها در این روند احتمال وقوع تخلفات، تهدیدات و امتیاز طلبی گروه‌های خاص را پیش بینی کرده‌اند اما نهایت کوشش شان جلوگیری از هر نوع سوء استفاده از واکسن است.

افغانستان، کرونا، وزارت صحت عامه

آخرین آمار کرونا در افغانستان

وزارت صحت/بهداشت اعلام کرده که در یک شبانه روز گذشته پس از آزمایش بیش از دو هزار نمونه مشکوک ۲۵ بیمار جدید کووید ۱۹ را شناسایی کرده است.

این نهاد همچنین از ثبت پنج مرگ ناشی از این بیماری در ولایات کابل و هرات خبر داده است.

با ثبت این ارقام جدید، شمار رسمی مبتلایان کرونا در این کشور به ۵۵ هزار و ۴۴۵ نفر و شمار جان باختگان از این بیمار به ۲ هزار و ۴۲۴ نفر رسید.

وزارت بهداشت گفته که آمار واقعی مبتلایان و جان باختگان کووید ۱۹ در این کشور خیلی بیشتر از آمار رسمی است.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه