ارسال به دیگران پرینت

گذرگاه مصری تا اطلاع ثانوی باز است

به گفته یک مقام امنیتی مصر، این گذرگاه مصری تا اطلاع ثانوی باز است و اولین اتوبوس حامل مسافر از نوار غزه وارد مصر شده است.

 گذرگاه مصری تا اطلاع ثانوی باز است

مقامات مصری همزمان با برگزاری مذاکرات گروه های فلسطینی که در قاهره جریان دارد، اقدام به بازگشایی گذرگاه مرزی « رفح » کردند.

مقامات مصری در حالی که کشورشان میزبان مذاکرات گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی است روز سه شنبه پس از گذشت چندین سال برای نخستین بار بدون تعیین مدت زمان، اقدام به بازگشایی گذرگاه رفح که بین مصر و غزه قرار دارد، کردند.  

به گفته یک مقام امنیتی مصر، این گذرگاه مصری تا اطلاع ثانوی باز است و اولین اتوبوس حامل مسافر از نوار غزه وارد مصر شده است. 

 «ابراهیم الشنطی» یکی از مسافران که از نوار غزه به سوی مصر در حرکت بود به خبرگزاری فرانسه گفت: من ۶ ماه منتظر باز شدن این گذرگاه بودم زیرا به دلیل تعطیلی مکرر آن، ترم اول دانشگاه را از دست دادم. 

 «یاسر زنون» ۵۰ ساله نیز گفت: این گذرگاه باید شبانه روز بدون وقفه در طول سال باز باشد زیرا شرایط انسانی [ منطقه ] بسیار دشوار است.  

مقامات مصری در اوایل ماه فوریه گذرگاه رفح را به مدت چهار روز برای ورود و خروج از غزه جهت اقدام‌های بشردوستانه باز کردند. 

مسئولان مصر در ۲۷ نوامبر پس از باز گشایی سه روزه  که طی آن به ۲ هزار و ۶۹۶ مسافر اجازه خروج از غزه و به ۸۲۹ نفر اجازه ورود به آن را دادند، این گذرگاه را بستند. 

تصمیم اخیر مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح همزمان با میزبانی قاهره از مذاکرات ملی فلسطین که از روز دوشنبه با شرکت ۱۴ گروه و جریان سیاسی فلسطینی از جمله فتح و حماس برای مهیا کردن روند برگزاری انتخابات قانونگذاری و ریاست جمهوری برگزار شده است، انجام شد. 

انتخابات قانونگذاری و ریاست جمهوری فلسطین پس از گذشت ۱۵ سال برای اولین بار در این سرزمین برگزار خواهد شد. 

رژیم اسرائیل از سال ۲۰۰۶ نوار غزه که در قلمرو حکمرانی حماس قرار دارد و حدود ۲ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند و میانگین فقر در آن ۵۳ درصد می‌باشد را محاصره کرده است. 

رفح تنها گذرگاه غزه است که توسط رژیم اسرائیل کنترل نمی‌شود و این بخش محاصره شده و فقیر را به خارج متصل می‌کند. 

مقامات مصری به تازگی به دلیل شیوع بیماری کرونا به ندرت تلاش کرده‌اند تا این گذرگاه را باز کنند. 

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه