ارسال به دیگران پرینت

گفت وگوهای وزیر خارجه عراق با مقامات بلندپایه ایران

وزارت خارجه عراق اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور در دیدار با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران در تهران گفت وگوهای عمیقی درباره چند پرونده مربوط به روابط دوجانبه، امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد و انرژی در کنار تحولات منطقه ای و بین المللی داشت.

گفت وگوهای وزیر خارجه عراق با مقامات بلندپایه ایران

در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است: فواد حسین وزیر امورخارجه عراق ریاست هیات عراقی متشکل از رائد جوحی مدیر دفتر نخست وزیر، سالم الچلبی مدیر بانک تجارت و احسان العوادی رئیس بخش کشورهای همسایه در وزارت امور خارجه و تنی چند از دیپلمات ها را در سفر به تهران برعهده داشت.

این بیانیه افزود: وزیر خارجه عراق در جریان سفر خود با حسن روحانی رئیس جمهوری، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد.

براساس این بیانیه، فواد حسین گفت وگوهای عمیقی را با مقامات بلندپایه ایران انجام داد که شامل چند پرونده مربوط به روابط دوجانبه، امنیت، مبارزه با تروریسم و اقتصاد و انرژی بود و علاوه بر این، به تحولات اوضاع منطقه ای و بین المللی و بازتاب آن بر امنیت و ثبات منطقه پرداخت.

این بیانیه تصریح کرد که فواد حسین در دیدار با رئیس جمهوری ایران درباره مسیر روابط دو کشور و راههای حمایت از آنها در همه سطوح و رفع موانعی که پیش روی منافع مشترک قرار می گیرد، بحث و گفت وگو کرد. گفت وگوها همچنین حول محور روابط اقتصادی در زمینه های مختلف از جمله انرژی برق و بخش های تجاری و بانکی بود و دوطرف درباره چگونگی رفع موانع موجود درباره معاملات بانکی بحث و گفت وگو کردند.

این بیانیه افزود که فواد حسین همچنین در این دیدار به گفت وگوی راهبردی بغداد با واشنگتن اشاره کرده و اینکه بغداد در این مسیر برای تحقق منافع مورد نظر به گونه ای که منعکس کننده تعادل و ثبات برای منطقه است؛ ادامه می دهد. وزیر خارجه عراق همچنین تاثیر دوره های قبلی گفت وگو و بازتاب آن در کاهش تعداد نیروهای آمریکایی ها را تشریح کرد

برپایه این بیانیه، وزیر خارجه عراق در این دیدار اشاره کرد که عراق از توازنی برخوردار است که به آن امکان می دهد تا نقش های محوری را به نفع بسیاری از کشورهای همسایه ایفا کند.

این بیانیه تصریح کرد که فواد حسین درچارچوب گفت وگو با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود به موضوع اتصال شبکه ریلی بین دو کشور و اهمیت راهبردی آن در تقویت حمل و نقل و تبادل کالا اشاره کرد و گفت که اقدامات جدی توسط هر دو طرف در این زمینه اتخاذ شده است. وی برای همتای ایرانی خود مسیری را - که دولت بغداد در مورد گفت وگوی راهبردی که با آمریکا آغاز کرده، دنبال می کند- بیان کرد.

این بیانیه افزود: وزیر خارجه عراق در این دیدار اشاره کرد که شراکت بین بغداد و واشنگتن چند جنبه را دربرمی گیرد و محدود به جنبه نظامی نیست و شمار نیروهای آمریکایی ۵۲۰۰ نفر بود که بعد از دو دور گفت وگو، شمار آنها کمتر از ۲۵۰۰ نفر شده است.

براساس این بیانیه، فواد حسین گفت که بغداد مصمم است که موانعی که مانع فعالیت مشترک می شود، مرتفع کند؛ بویژه در ارتباط با نتایج جلسات کمیسیون مشترک عراق و ایران و اجرای یادداشت تفاهم های بین دوطرف.

وزارت خارجه عراق در بیانیه خود همچنین آورده است که فواد حسین در دیدار با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر اهمیت هماهنگی پایدار در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید کرد و همچنین به مهمترین چالش های پیش روی منطقه و ضرورت تکیه بر دو اصل گفت وگو و رویکرد باز نسبت به ابتکارعمل هایی که حضور همه طرف ها را تقویت و - به طور قطعی-  به اصول حسن همجواری و تبادل منافع مشترک کمک می کند، پرداخت.

برپایه این بیانیه، فواد حسین در این دیدار تصریح کرد که روابط مثبتی که عراق از آن برخوردار است، موجب می شود که این کشور بتواند نقش مهمی در تقویت امنیت و ثبات منطقه ایفا کند و در اتکا کردن به گزینه های جدیدی که بر مردم منطقه تأثیر مثبت می گذارد، کمک کند.

این بیانیه افزود که وزیر خارجه عراق در دیدار با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران پیام دعوت محمد الحلبوسی رئیس پارلمان کشورش را به قالیباف برای دیدار از عراق منتقل و به عمق روابط دو کشور پرداخت و چالش های پیش روی منطقه و راه های حرکت به سمت راه حل های تقویت کننده ثبات را بیان داشت.

وزیر خارجه عراق دیروز در صدر هیاتی برای دیدار با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرد.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه