ارسال به دیگران پرینت

هشدار مقام سازمان ملل:

تروریست انصارالله | خانواده‌های یمنی از کمبود شدید موادغذایی بیمناک هستند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد هشدار داد تروریستی خواندن جنبش انصارالله یمن از سوی دولت آمریکا می‌تواند به فاجعه انسانی و قحطی بی‌سابقه در چهل سال اخیر منجر شود. این مقام ارشد سازمان ملل با پیش بینی وقوع فاجعه انسانی و قحطی بی‌سابقه طی چهل سال اخیر گفت، با توجه به احتمال کنار کشیدن شرکای تجاری یمن، خانواده‌های یمنی از کمبود شدید موادغذایی بیمناک هستند.

تروریست انصارالله  |  خانواده‌های یمنی از کمبود شدید موادغذایی بیمناک هستند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد هشدار داد تروریستی خواندن جنبش انصارالله یمن از سوی دولت آمریکا می‌تواند به فاجعه انسانی و قحطی بی‌سابقه در چهل سال اخیر منجر شود.

«مارک لوکوک» مدیرکل دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد درخصوص عواقب اقدام آمریکا در قرار دادن جنبش انصارالله یمن در لیست گروه‌های تروریستی هشدار داد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، لوکوک روز پنجشنبه ضمن سخنرانی در سازمان ملل، از دولت آمریکا درخواست کرد از این تصمیم صرف نظر کند.

این مقام ارشد سازمان ملل با پیش بینی وقوع فاجعه انسانی و قحطی بی‌سابقه طی چهل سال اخیر گفت، با توجه به احتمال کنار کشیدن شرکای تجاری یمن، خانواده‌های یمنی از کمبود شدید موادغذایی بیمناک هستند.

وی با اشاره به اینکه حدود نود درصد از مواد غذایی یمن وارداتی هستند گفت: «آژانس‌های کمک‌رسانی نمی‌تواند جایگزینی برای نظام تجاری واردات فعلی پیدا کنند».

لوکوک به نقل از شرکت‌های یمنی، عواقب تروریستی نامیدن انصارالله را «فاجعه‌بار، ویران‌گر و غیر قابل تصور» دانست و گفت:‌ «همین حالا برخی تأمین‌کنندگان، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه و کشتی‌رانی می‌گویند به طور کامل از کار با یمنی‌ها انصراف خواهند داد. آن‌ها می‌گویند خطرات [همکاری با یمنی‌ها] بسیار بالا است و از اقدامات تنبیهی آمریکا می‌ترسند».

او در ادامه گفت: «برخی از تجار، تأمین‌کنندگان، بانک‌داران و شرکت‌های کشتی‌رانی و بیمه در یمن گفته‌اند امید دارند بتوانند به کار خود ادامه دهند. آن‌ها می‌گویند اگر هم بتوانند کار خود را ادامه دهند، در بهترین حالت، هزینه‌ها تا چهارصد درصد افزایش خواهند یافت».

لوکوک با اشاره به اینکه نظام معافیتی پیشنهاد شده از سوی وزارت امور خارجه آمریکا فاقد کارایی خواهد بود گفت: «این مجوزها هنوز وجود خارجی ندارند. آژانس‌های کمک‌رسانی جزئیات تأیید شده‌ای درباره اینکه چطور باید به فعالیت خود ادامه داده و چه فعالیت‌هایی واجد شرایط محسوب می‌شوند، دریافت نکرده‌اند. احتمالاً این جزئیات تا روزی که [تروریستی] شناختن [انصارالله] عملی نشود یعنی نوزدهم ژانویه، منتشر نخواهند شد».

این مقام سازمان ملل گفت، حتی اعطای این مجوزها و معافیت‌ها مشکل را حل نخواهد کرد زیرا این آژانس‌های بشردوستانه نیستند که بخش عمده مواد غذایی یمن را تأمین می‌کنند.

او خاطرنشان کرد با کاهش دسترسی به آژانس‌های کمک‌رسانی و تقلیل بودجه‌های بشردوستانه سازمان ملل، ظرف یک سال گذشته تعداد یمنی‌هایی که سال گذشته کمک دریافت کرده‌اند، میلیون‌ها نفر کاهش یافته است.

علاوه بر این مقام سازمان ملل، سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام واشنگتن تلاش‌های تحت رهبری سازمان ملل برای دستیابی به راه‌حل جامع درباره درگیری‌های یمن را با مشکل بیشتری مواجه خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: «این تعامل دیپلماتیک ضروری با انصارالله و همکاری با جامعه بین‌المللی در موضوعات سیاسی و بشردوستانه را پیچیده می‌کند».

«حسن ایرلو» سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعاء نیز در توئیتی در واکنش به تروریستی اعلام کردن جنبش انصارالله یمن توسط آمریکا نوشت: «تصمیم آمریکا فاقد مشروعیت است و نشانه آن است که جنگ علیه یمن جنگی آمریکایی و صهیونیستی است که بعد از سلسله پیروزی‌‌های مکرر انصارالله و ناامیدی و شکست‌های پی در پی تحالف عربی جهت تکمیل تجاوز و محاصره علیه مردم یمن و پیچیده کردن مسیر مذاکرات صلح با اشراف سازمان ملل اخذ شده است».

روز دوشنبه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا از تصمیم خود برای اطلاع‌رسانی به کنگره این کشور مبنی بر تروریستی اعلام کردن جنبش مقاومت «انصارلله» یمن خبر داد و گفت: «قصد دارم سه رهبر انصارالله، عبدالملک الحوثی، عبدالخالق بدرالدین الحوثی و عبدالله یحیی الحکیم را به عنوان تروریست‌های جهانی اعلام کنم».

این اقدام پامپئو علیه انصارالله یمن در حالی بود که ائتلاف سعودی-اماراتی نزدیک به شش سال زیرساخت‌های یمن را زیر بمباران و موشک‌باران خود گرفته، با محاصره همه جانبه، گرسنگی و کمبود منابع درمانی به مردم یمن تحمیل کرده است و به کشتار زنان و کودکان این کشور ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین بدون اشاره به حجم گسترده تسلیحات مرگباری که از کشورش و دیگر دولت‌های متحد واشنگتن (مانند انگلیس و فرانسه) به دست سعودی‌ها و اماراتی‌ها رسیده و بر سر مردم یمن و زیرساخت‌های آن ریخته می‌شود، ایران را به دخالت در این جنگ متهم کرد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه