ارسال به دیگران پرینت

واکسن کرونا | به افرادی که آلرژی شدید دارند واکسن کرونا زده نمی‌شود

دو نفر از میان چند صد بیماری که پس از تایید واکسن کرونا در بریتانیا واکسینه شدند، به این واکسن حساسیت نشان دادند. مقام‌های بهداشتی بریتاینا تصمیم گرفتند فعلا از واکسیناسیون افراد دارای آلرژی خودداری کنند.

 واکسن کرونا  |   به افرادی که آلرژی شدید دارند واکسن کرونا زده نمی‌شود

تنها دو روز از آغاز واکسیناسیون شهروندان بریتانیا برای ایمنی در برابر ویروس کووید ۱۹ می‌گذرد و مقام‌های بهداشتی این کشور اولین هشدار را داده‌اند: «افرادی که آلرژی شدید دارند بهتر است فعلا واکسینه نشوند.»

 بریتانیا اولین کشور در جهان است که مجوز تزریق واکسن کرونای شرکت دارویی بیون‌تک فایزر را داده و در روز اول چند صد نفر واکسینه شده‌‌اند. از میان آنها دو نفر واکنش آلرژیک نشان داده‌اند.

هشدار برای مبتلایان به آلرژی

مقام‌های بهداشتی بریتانیا این تصمیم را اقدامی پیشگیرانه می‌دانند، چرا که واکسیناسیون دیگر شهروندان مبتلا به آلرژی با واکسن تازه تولید شده، می تواند به واکنش‌های مشابهی منجر شود که در مورد دو کارمند اداره بهداشت ملی بریتانیا (NHS) دیده شد. البته این دو نفر حتی قبل از واکسیناسیون نیز دچار واکنش‌های آلرژیک بودند. آنها به گفته رئیس اداره یاد شده بهبود یافته‌اند.

واکنش‌های آلرژیک خطرناک

مبتلایان به آلرژی باید مراقب باشند. خصوصا کسانی که قبلا دچار شوک «آنافیلاکتیک» (واکنش آلرژیک شدید بدن) در برابر غذا، دارو یا واکسیناسیون شده‌اند. شوک آنافیلاکتیک حتی می تواند به مرگ منجر شود و قوی ترین واکنش آلرژیک شناخته شده است.

هنگام بروز این شوک دو یا چند ارگان‌ بدن واکنش نشان می دهند؛ دستگاه تنفسی و پوست، دستگاه گوارش و در بسیاری از موارد دستگاه قلبی و عروقی. واکنش شدید بدن معمولا به طور ناگهانی اتفاق می افتد و وضعیت فرد مبتلا می تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی بدتر شود. شوک آنافیلاکتیک یک وضعیت اورژانس جدی تلقی می شود.

داده‌های پزشکی لازم برای واکسیناسیون افراد  

افرادی دارای حساسیت، بسته به درجه آن، ممکن است واکنش های مختلفی مانند التهاب پوست، دشوار شدن تنفس و یا متورم شدن زبان نشان دهند. البته همه این علائم با پیامدهای پیچیده همراه نیستند و لزوما به تهدیدی جدی منجر نمی‌شوند.

با این حال مقام‌های بهداشتی بریتانیا از تمامی افرادی که به نوعی از آلرژی رنج می برند خواسته‌اند پیش از واکسیناسیون کرونا صریحا به این خطر اشاره کنند. این افراد بسته به سابقه آلرژی، نباید در ابتدا واکسینه شوند. 

 

منبع : عصرایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه