ارسال به دیگران پرینت

معاون وزیر بهداشت:

قربانبان کرونا، ۸۸ درصد سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای هستند

معاون وزیر بهداشت: ۸۸ درصد قربانبان کرونا، سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای هستند

قربانبان کرونا، ۸۸ درصد سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای هستند

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: جمعیت حدود یازده میلیونی در کشور را افراد سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای تشکیل می‌دهند.

دکتر علیرضا رئیسی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه یک سیما درباره رویکرد جدید کشور در مقابله با ویروس کرونا افزود: یک خیز جدید ویروس کرونا در دنیا شروع شده است.

رئیسی ادامه داد: کرونا در حال حاضر واکسن و درمان مشخص ندارد و تنها راه تاخت و تاز این ویروس نادیده گرفتن و عادی سازی آن و همچنین عدم رعایت دستورالعمل بهداشتی است.

دکتر رئیسی گفت: هر زمان در دنیا این ویروس جدی گرفته شد این بیمار کاملاً تحت کنترل قرار گرفت، ولی به محض عدم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، حالت جهش پیدا کرده است.

وی افزود: نقش مسئولان، راهبری و هدایت در این زمینه است، البته موضوع کرونا تبدیل به ارزیابی مدیریت‌ها در دنیا شده است، چون اگر رهبران دنیا مردم را در مسیر درست قرار دهند و از طرفی مردم با اعتماد و الزاماتی که وجود دارد نظر متخصصان را عمل کنند قطعاً این ویروس کنترل خواهد شد.

 

برای موج جدید برنامه داشتیم اما رعایت ها کم شد

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در موج جدید کرونا، کشور ما و وزارت بهداشت برنامه‌ای مشخص داشت هم گفت: در خیز جدید کرونا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم بسیار کم شده است.

دکتر رئیسی افزود همه برنامه ۷ بندی مشخص و مطرح شده از طرف وزیر بهداشت در این جلسه مورد استقبال قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه یکی از بند‌های اصلی برنامه ستاد ملی مقابله با کرونا تشدید نظارت بر دستورالعمل‌ها و اعمال جرایم است گفت: بیش از نیمی از مردم دستورالعمل‌های را رعایت می‌کنند، ولی در قبال افرادی که شیوه نامه‌ها را رعایت نمی‌کند باید فرآیند‌هایی را تعریف کنیم تا افراد ملزم به رعایت آن شوند مثل فعال سازی سیستم نوبت دهی در ادارات که موجب کاهش تجمعات خواهد شد.

وی افزود: برای افرادی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند جرایم در نظر بگیریم و حتماً باید با اشد مجازات با آن برخورد کرد، چون مثل یک بمب ویروسی درجامعه هستند.

 

سفر نرویم ...

دکتر رئیسی با اشاره به اینکه باید از سفر‌های غیر ضروری پرهیز کنیم گفت: زمانی که سفر‌ها انجام می‌شود وزارت بهداشت هشدار‌های لازم را می‌دهد.

وی با بیان اینکه نظارت‌های مردمی هم اضافه خواهد شد افزود: تمامی اصناف درآینده نزدیک کی آر کد QRcode را تعریف می‌کنیم تا افراد با اسکن آن نسبت به عملکرد اصناف نظارت کنند.

تست های هدفمند

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: یکی دیگر از تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا، انجام تست‌های هدفمند به تعداد کافی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت با همکاری وزارت ارتباطات یک ردیابی هوشمند از هفته آینده خواهیم داشت و همچنین از روز گذشته تمامی سیستم‌های آزمایشگاهی کشور بهم متصل شدند و در تمام آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی افرادی که تست انجام می‌دهند در پرونده الکترونیکی آن‌ها ذخیره می‌شود و مراقب سلامت از مثبت شدن تعداد آن‌ها مطلع می‌شود.

 

انجام روزانه حدود ۴۰ هزار تست کرونا

وی تصریح کرد: در حال حاضر روزانه حدود ۴۰ هزار تست کرونا در کشور انجام می‌شود.

دکتر رئیسی درباره تست‌های سریع هم گفت: این تست‌ها درحدود ۲۵ دقیقه جواب را مشخص می‌کند و حساسیت بسیار بالایی دارد و حدود ۳۰ میلیون از این تست را درخواست داریم. البته در کشور هم به سمت تولید این نوع تست حرکت کرده ایم که در صورت تولید قیمت آن حدود ۳ دلار خواهد بود و در شرایطی که نمونه خارجی آن ۵ دلار است.

 

وی افزود: مراقب سلامت در صورت مثبت شدن تست افراد، در هفته اول چهار بار و در هفته دو ۲ بار با آن‌ها تماس می‌گیریم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تصمیم ستاد برای افراد سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای هم گفت: حدود ۸۸ درصد از مرگ و میر در دنیا و کشور مربوط به افراد سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای است که در کشور یک جمعیت حدود ۱۱ میلیونی را تشکیل می‌دهند و باید این ۱۱ میلیون را تحت مراقبت قرار دهیم.

 

کرونا را باید خیلی جدی گرفت

دکتر محمد اسماعیل اکبری رئیس انجمن آموزش پزشکی ایران با حضور در این برنامه گفت: موضوع ویروس را همه باید جدید بگیریم و افرادی که تست آن‌ها مثبت می‌شود را مراقبت و شرایط آن‌ها را پیگیری کنیم.

دکتر اکبری با اشاره به اینکه قرنطینه شهر‌ها گزینه خوبی برای مهار ویروس نیست افزود: باید ویروس را هوشمند تعقیب کنیم و نقاط هدف و شناسایی شده را قرنطینه کنیم.

 

وی درباره آمار بالای مرگ و میر در کشور گفت: براساس یک توافق در دنیا، افرادی که تست PCR در کشور انجام می‌شود به همان اندازه جواب خواهیم گرفت و در حال حاضر جزو کشور‌هایی هستیم که شرایط خوبی نداریم.

وی افزود: ویروس در دو صورت از بین می‌رود اول اینکه میزبان آن فوت کند و دوم میزبان آن ایمن شود.

دکتر اکبری گفت: در ساختار علمی کنترل اپیدمی، نقاهتگاه باید وجود داشته باشد.

نظارت کامل بر خروجی های تهران

سرهنگ نوراله خادم، رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ هم در ارتباط با این برنامه درباره تشدید نظارت بر شیوه نامه‌های مربوط به کرونا گفت: شهر تهران ۱۴ خروجی دارد که توسط همکاران پلیس کنترل می‌شود.

وی افزود: از ۲۲ مهرماه براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و ابلاغیه پلیس موضوع جلوگیری از سفر پلاک‌های تهران در دستور کار پلیس راه تهران بزرگ قرار گرفت و با تذکر شفاهی این کار را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: با نظارت بر آزاد راه تهران - شمال چهارشنبه و پنجشنبه متفاوتی با هفته‌های گذشته داریم که نشان دهند رعایت مردم است.

سرهنگ خادم گفت: در حال حاضر در شهر تهران، وسایل نقلیه عمومی شامل سواری و اتوبوس‌ها را نظارت می‌کنیم و در حال مرحله بعدی به سطح کشور گسترش پیدا خواهد کرد.

وی درباره میزان جرائم متخلفین هم گفت: در حال حاضر برای خودرو‌های عمومی جریمه سرنشین ۲۰ هزار تومان و راننده ۱۰۰ هزار تومان اعمال قانون می‌شود.

 

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی تهران بزرگ ادامه داد: امروز پنجشنبه در محور تهران - قم کمترین میزان ساعت زنی در اتوبوس‌های عمومی را داشتیم.

لطفا به مازندارن سفر نکنید

دکتر سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مازندران هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: با هر تعطیلات یک موج مسافرت را داریم که در همین سفر‌ها امکان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی کمتر است.

موسوی افزود: بیشتر بستری‌های مسافرین در غرب استان مازندران است، ولی بیماری این فرصت را به افراد می‌دهد تا به مبدا خود بازگردند و آلودگی‌ها را بین استان‌ها گسترش دهند.

رعایت ها به حدود ۵۸ رسیده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در حال حاضر میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به حدود ۵۸ درصد رسیده است.

دکتر رئیسی افزود: در نانوایی‌ها مشکل جدی داریم، ولی در ادارات دولتی شرایط بهتری را شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین شکایت‌های نظارت مردمی از نانوایی‌ها هست هم افزود: باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه و اغذیه فروشی‌ها هم در ردیف بالاترین شکایت‌ها در عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر زمان که میزان رعایت شیوه نامه‌ها در اوج خود به سر می‌برد بیماری در پایین‌ترین وضع خود است و همچنین زمانی که میزان رعایت کاهش پیدا می‌کند بیماری افزایش پیدا می‌کند. اگر تعداد تست‌ها افزایش پیدا کند شمار مبتلایان هم بالاتر خواهد رفت.

 

دکتر رئیسی درباره برگزاری کلاس‌ها حضوری در بعضی از دانشگاه ا هم گفت: دستورالعمل مشخص برای مدارس و دانشگاه‌های را ارائه کردیم و بسیاری از دانشگاه‌ها در سراسر کشور بصورت غیر حضوری برگزاری می‌شود، ولی بعضی از رشته‌ها را نمی‌توان غیر حضوری برگزار کرد که بستگی به فضای در اختیار دانشگاه‌های و نوع واحد درسی دارد.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت الزامی برای غیر حضوری بودن دانشگاه نیست و اگر امکان برگزاری کلاس‌های حضوری را دارند محدودیتی وجود ندارد.

 

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: زمانی که در ووهان چین موضوع ویروس کرونا مطرح شد قبل از ورود ویروس به کشور کنترل مرزها، فرودگاه‌ها و پرواز‌های را شروع کردیم که در منطقه هیچ کشوری همزمان با کشور ما این وضع را شروع نکرد.

وی افزود: در سه مرحله، کل کشور را غربالگری کردیم که در مرحله اول ۷۸ میلیون نفر را مبتنی برداشتن علائم غربالگری کردیم، چون در آن زمان کیت تشخیص نداشتیم و با دانش مراقبین سلامت و پزشک خانواده این کار انجام شد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم، ۴۲ میلیون نفر از افرادی که در گروه‌های آسیب پذیر شامل افراد سالمند، زنان باردار و ... قرار داشتند را غربالگری کردیم.

 

دکتر رئیسی تصریح کرد: درمرحله سوم که اکنون در آن شرایط هستیم حدود ۴۱ میلیون نفر در آن غربالگری شده اند حدود ۱۳ میلیون خدمت عقب افتاده را جبران کردیم که این کار بی نظیر است.

وی افزود: در حال حاضر اختلاف موضوع واکسیناسیون در کشور زیر ۳ درصد می‌باشد که میانگین دنیا حدود ۴۰ درصد است.

وی درباره موضوع موفق نبودن نقاهتگاه‌های کشور گفت: بسیاری از افراد از رفتن به نقاهتگاه‌ها امتناع می‌کردند، چون فضای مناسبی نداشتند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه