ارسال به دیگران پرینت

بیش از ۲۰خمپاره به خاک ساحلی رود ارس و روستای اردبیل اصابت کرده است

اصابت بیش از ۲۰خمپاره به خاک ساحلی رود ارس و روستای قره قباق اصلاندوز موجب وحشت ساکنین این روستا شد


 بیش از ۲۰خمپاره به خاک ساحلی رود ارس و روستای اردبیل اصابت کرده است

از ساعاتی پیش درگیری‌ها بین کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ که از صبح یکشنبه ۲۷ سپتامبر پس از دو ماه از سر گرفته شده است شدت یافت.

اصابت خمپاره‌های طرفین جنگ به نوار مرزی کشورمان موجب ایجاد رعب و وحشت در بین اهالی و ساکنین این مناطق مرزی شده است برخی از ساکنین به دلیل وحشت کودکان اصلاندوز را به طرف پارس آباد ترک می‌کنند.

 

تهدید سد میل مغان با خمپاره‌های جنگ همسایه‌ها

سد میل مغان به عنوان سد دوستی ایران و آذربایجان است از نوع انحرافی نیمه متحرک با بدنه بتنی و خاکی می‌باشد که بین دو شهر اصلاندوز مغان و هورادیز واقع شده است.

تمام اراضی زیر کشت این منطقه و قسمتی از اراضی شهرستان بیله سوار مغان از آب این کانال آبیاری می‌شوند و میزان حجم آب خروجی از سد ارس ۹۶/۳۵۰۵ میلیون متر مکعب بوده و میزان حجم آب سریز از سد مغان ۳۲/۲۹۰۷ میلیون متر مکعب و حداکثر دبی تخلیه سیلاب ۲۴۶۰ متر مکعب بر ثانیه است.

 

در حال حاضر سد مخزنی ارس و سد انحرافی میل مغان بر روی رودخانه ارس در فاصله مشترک ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد که بهره برداری از آنها در سال ۱۳۵۰ شروع شده است که آب این رود خانه به وسیله کانال‌های تعبیه شده در سد میل مغان به مصرف آبیاری اراضی کشاورزی رسیده و سبب رونق کشاورزی و اقتصادی منطقه شده است.

با تمام این اوصاف از ساعاتی پیش خمپاره‌های طرفین جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان به نزدیکی‌های این سد و کانال آبی آن برخورد می‌کند که اگر هشدارهای لازم از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان به طرفین جنگ داده نشود با بحران جدی تخریب سد مواجه خواهیم بود.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه