ارسال به دیگران پرینت

قبرس | برای مذاکره با ترکیه به شرط عدم تهدید آماده ایم

نیکوزیا همواره برای مذاکره آماده است اما برای مذاکراتی که موثر باشد، بر مبنای قوانین بین‌المللی به طور شفاف تعریف شده باشد و بدون اخاذی و تهدید باشد.

 قبرس |  برای مذاکره با ترکیه به شرط عدم تهدید آماده ایم

رئیس جمهوری قبرس تاکید کرد، کشورش برای مذاکره با ترکیه به منظور حل اختلافات در مناقشه بر سر حقوق حفاری در مدیترانه آماده است اما تنها در صورتی که اخاذی و تهدیدی در کار نباشد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، در همین حال ارزولا فون در لاین،‌ رئیس کمیسیون اروپا گفت: هیچ چیز نمی‌تواند ارعاب یونان و قبرس توسط ترکیه را توجیه کند؛ ترکیه‌ای که عملیات کشتی حفاری خود در آب‌های مورد مناقشه را تا ۱۲ اکتبر (۲۱ مهرماه) تمدید کرده است.

نیکوس آناستازیادس، رئیس جمهوری قبرس پس از مذاکره با چارلز میشل، رئیس شورای اروپا گفت: نیکوزیا همواره برای مذاکره آماده است اما برای مذاکراتی که موثر باشد، بر مبنای قوانین بین‌المللی به طور شفاف تعریف شده باشد و بدون اخاذی و تهدید باشد.

وی افزود: اقدام ترکیه برای تمدید عملیات کشتی حفاری "یاووز" در زمانی صورت گرفت که اتحادیه اروپا که قبرس عضوی از آن است تلاش می‌کند تا تنش‌ها را کاهش دهد.

کریاکوس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان گفت: من نیز نگران اقدام ترکیه برای تمدید عملیات این کشتی حفاری هستم.

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه اکونومیست گفت: ترکیه یک انتخاب دارد. او می‌تواند به طور سازنده با اروپا همکاری و مشارکت کند یا به این نوع اقدامات یکجانبه‌اش ادامه دهد و با پیامدهایش روبه‌رو شود. همه ما امیدواریم که انتخاب ترکیه، مشارکت سازنده باشد.

رهبران اتحادیه اروپا در نشست ۲۴ الی ۲۵ سپتامبر (سوم و چهارم مهرماه) راه‌های کاهش تنش‌ها را بررسی خواهند کرد.

آناستازیادس گفت: با توجه به نشست آتی شورای اتحادیه اروپا، ما بر اهمیت متحد ماندن در رساندن پیام‌ها به ترکیه تاکید داریم و مصمم هستیم در صورت ادامه این اقدامات غیرقانونی تصمیمات‌مان را اجرایی کنیم.

فاروق کایماکچی، معاون وزیر امور خارجه ترکیه به یک هیئت آنلاین درباره روابط اتحادیه اروپا-ترکیه گفت: ‌این عملیات‌ها در واکنش به اقدامات یکجانبه قبرس یونانی‌نشین و یونان صورت می‌گیرند.

وی افزود: این ارعاب نیست. حرف این عملیات تنها این است که ترکیه به دفاع از حقوق خود و همچنین حقوق قبرس ترکیه‌نشین ادامه خواهد داد.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه