ارسال به دیگران پرینت

مسعود مردانی

زمان احتمالی توزیع واکسن کووید ۱۹ | واکسن کرونای کدام کشورها وارد بازار می‌شود؟ | تایید واکسن ۱۵۲ کشور

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا از احتمال توزیع واکسن کووید۱۹ از اوایل سال میلادی آینده خبر داد.

زمان احتمالی توزیع واکسن کووید ۱۹  |   واکسن کرونای کدام کشورها وارد بازار می‌شود؟  |   تایید واکسن ۱۵۲ کشور

مسعود مردانی در خصوص ساخت واکسن کرونا در جهان گفت: هیچ‌کدام از واکسن‌های ساخته‌شده در جهان به بازار عرضه نشده‌اند و ما نمی‌توانیم بگوییم کدام یک بهتر از بقیه است، اما سازمان جهانی بهداشت تحقیق و توسعه واکسن کرونا در ۱۵۲ کشور را تایید کرده است.

او با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی به تعدادی از این کشورها اجازه داده است سومین مرحله تجربی ساخت واکسن کرونا را روی انسان انجام دهند، گفت: چین، آمریکا، هند و روسیه و برخی از کشورهای اروپایی در حال ساخت واکسن هستند و هر کدام از این واکسن‌ها ویژگی خاص خود را دارند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه بر اساس شواهد به نظر می‌رسد واکسن آکسفورد زودتر از بقیه واکسن‌ها و شاید در اوایل سال میلادی آینده به بازار عرضه شود، اظهار کرد: ممکن است در برخی از کشورها واکسن کرونا تا زمستان وارد بازار شود، اما باید توجه داشته باشیم که این بیماری در حال حاضر نه درمان مشخصی دارد و نه واکسنی و بهترین راه برای مقابله با آن پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی است. 

سندروم خستگی مزمن بعد از بهبود کرونا چیست؟

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در بخش دیگری از صحبتش به احساس خستگی در بهبودیافتگان کرونا اشاره کرد و توضیح داد: دوسوم از افرادی که از این بیماری بهبود پیدا می‌کنند، دچار سندروم بعد از کووید می‌شوند که تعدادی از آن‌ها به سندروم خستگی مزمن گرفتار می‌شوند. این مسئله در ویروس‌های دیگر هم دیده شده است.

وی با بیان به اینکه عمده افرادی که دچار سندروم خستگی مزمن می‌شوند معمولا با گذشت زمان خودبه‌خود بهبود پیدا می‌کنند، افزود: ممکن این سندروم در بعضی از بهبودیافتگان باقی بماند که در این موارد احتمال دارد بیمار حتی به داروی‌های روانپزشکی هم احتیاج پیدا کند.

مردانی با اشاره به اینکه بهتر است بهبودیافتگانی که دچار سندروم خستگی مزمن شده اند، به انجام ورزش‌هایی نظیر یوگا و مدیتیشن رو بیاورند، بیان کرد: ممکن است این سندروم ۳ تا ۶ ماه بعد از بهبودی در بیمار دیده شود. البته در خصوص اینکه آیا مدت این سندروم طولانی‌تر است یا نه، باید بگویم احتمال دارد زمان آن بیشتر باشد، ولی از آنجا که از زمان شیوع این بیماری حدود ۶ ماه گذشته است، هنوز نمی‌توان در این زمینه اظهارنظر قطعی کرد.

منبع : اسکان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه