ارسال به دیگران پرینت

نقش موزه‌ها برای مقابله با نژادپرستی

به دنبال قتل ظالمانه جورج فلوید و اعتراض جمعی جهانیان برای مقابله با بحث نژادپرستی، هم‌اکنون زمان آن فرا رسیده که موزه‌ها هم در این زمینه نقش‌آفرینی کنند و خنثی نباشند.

 نقش موزه‌ها برای مقابله با نژادپرستی

سرویس بین‌الملل- شیما نصیری: برخی از کارشناسان و فعالان حوزه میراث فرهنگی و موزه‌های جهان طی انتشار فراخوان رسمی اعلام کردند که اکنون زمان عمل و اقدامات اجرایی موزه‌ها در سراسر دنیا درخصوص مقابله با نژادپرستی فرا رسیده است.

در این فراخوان آمده است که قتل اخیر جورج فلوید در ایالات متحده امریکا به همه ما یادآوری می‌کند که یک راه طولانی برای رسیدن به برابری نژادی وجود دارد که نقش موزه‌ها در این مسیر می‌تواند بسیار مهم و تاثیرگذار باشد.

می‌توان گفت که موزه‌ها خنثی نیستند؛ آن‌ها از بستر اجتماعی، ساختارهای قدرت و مبارزات جوامع خود جدا نیستند و اگر به نظر برسد که آن‌ها جدا هستند، آنگاه باید گفت که این یک انتخاب اشتباه است. موزه‌ها به‌عنوان موسسه‌های بسیار معتبر در جوامع مختلف دنیا، وظیفه دارند تا با بی‌عدالتی‌های نژادی و نژادپرستی ضد سیاه و سفید در همه سطوح، مبارزه کرده و مقابل این مسائل بایستند.

در واقع موزه‌ها به دلیل تاثیری که در زندگی بشر دارند، می‌توانند نقش بسزایی در از بین بردن ذهنیت‌های اشتباه و غلط ایفا کنند و نباید به راحتی این وظیفه مهم خود را فراموش کنند.

در ادامه این فراخوان بین‌المللی اشاره شده که پشت هر موزه مردم هستند. هرکدام از ما باید بدانیم که به خاطر تعصبات بی‌مورد پاسخگو باشیم و امتیازات خودمان را در این زمینه بررسی کنیم. باید انتخاب کنیم که در محافل خود به مبارزه با نژادپرستی بپردازیم و برای یادگیری چگونگی بهتر کردن خودمان آماده باشیم. ما باید برای تقویت صداها و دستاوردهای جوامع سیاه در سراسر جهان تلاش کنیم. حال در این میان موزه‌ها با نوع عملکرد و فعالیت خود می‌توانند این موضوع مهم را به مردم یادآوری کرده و از آن‌ها بخواهند به مقابله با موضوع نژادپرستی بروند. 

هزاران موزه در سراسر جهان باید در این جنبش شرکت کرده و عنوان «موزه‌ها برای برابری» را تا همیشه سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند. خشونت علیه سیاهپوستان موضوع جدیدی نیست و به زمان و مکان خاصی هم مربوط نمی‌شود. از این رو این جنبش باید همیشه فعال باشد و موزه‌ها برنامه‌های آموزشی و فرهنگی خود را در این زمینه در دستور کار خود قرار داده و آن‌ها را به‌درستی اجرا کنند.

لازم به ذکر است که موزه‌ها در کنار سایر برنامه‌های اجرایی خود می‌بایست برای عدالت و صلح میان تمامی نژادها طرح‌های مدونی را تبیین کنند تا مردم همیشه در زندگی روزمره خود با آن روبه‌رو شوند. چراکه این امر در ایجاد برابری‌ها در نسل‌های آینده تاثیر چشمگیری خواهد داشت.  

 

منبع : اسکان نيوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه