ارسال به دیگران پرینت

دعوای سوئد و چین بالا گرفت

سوئد، سفیر چین را احضار کرد

دعوای سوئد و چین بالا گرفت

 

ایسنا : دولت سوئد سفیر چین را بابت اظهارات کنایه‌آمیزش که "تهدیدی غیر قابل قبول" توصیف شده، احضار کرده و از وی پاسخ خواسته است.

 آسوشیتدپرس گزارش داد، گویی کونگیون، سفیر چین در استکهلم، سوئد از عباراتی در سخنانش استفاده کرده که موجب شد تا آن لینده، وزیر خارجه سوئد روز شنبه آن را "تهدیدی غیر قابل قبول" بداند.

این سفیر روز شنبه پوشش رسانه‌ای سوئد از چین را با به یک بوکسور سبک وزن تشبیه کرد که "دشمنی" با یک رقیب سنگین وزن را تحریک می‌کند. وزیر خارجه سوئد گفت: در پاسخ به این لفاظی، این سفیر را برای روز سه‌شنبه احضار شده تا پاسخگو باشد. آزادی بیان در سوئد یک امر غالب است ولی آنچه که سفیر چین بیان کرده یک مساله جدی است.

سفیر چین در سوئد گفته بود که بر این باور است خبرنگاران سوئدی با گزارش‌هایشان در امور داخلی چین دخالت می‌کنند. وی البته نمونه‌ای در این رابطه ارائه نکرد اما روابط بین کشورش با رسانه‌های سوئدی را به دو بوکسور سبک و سنگین وزن تشبیه کرد.

وی ادامه داد: شبیه این است که یک بوکسور سبک وزن ۴۸ کیلویی، دشمنی با یک بوکسور سنگین وزن ۸۶ کیلویی که بدون حسن نیت و مروت به بوکسور سبک وزن تاکید می‌کند مراقب خودش باشد، به راه انداخته باشد.

وزیر خارجه سوئد همچنین گفت، اظهارات این سفیر را به تلاش برای مانع‌تراشی در رسانه‌های کشوری تعبیر کرده که آزادی بیان دارند. باید به سفارت و سفیر چین بگویم که آزادی بیان در سوئد با حمایت قانون اساسی مورد حمایت است و خبرنگاران حق دارند تا کار و وظیفه‌اشان را به صورت آزادنه انجام دهند.

تنش‌ها میان چین و سوئد از ۲۰۱۵ و زمانی شدت گرفت که گویی مینهای، مخالف دولت پکن و شهروند سوئدی متولد چین در تایلند ناپدید شد و بار دیگر در چین پیدا شد؛ وی بابت نوشتن کتاب‌هایی درباره رهبران سیاسی چین مورد انتقاد است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه