ارسال به دیگران پرینت

بهشت گمشده‌اي به‌نام بوشهر

لذت قدم زدن در سواحل ماسه‌ای بوشهر احساس فوق‌العاده‌اي است كه نمي‌توان آن را در هيچ منطقه‌اي از كشور تجربه كرد.

بهشت گمشده‌اي به‌نام بوشهر

۵۵آنلاین :

لذت قدم زدن در سواحل ماسه‌ای بوشهر احساس فوق‌العاده‌اي است كه نمي‌توان آن را در هيچ منطقه‌اي از كشور تجربه كرد. اگر قصد ايران‌گردي داريد، بوشهر با صدها جاذبه گردشگري بي‌نظير مي‌تواند عطش گردشگري شما را برطرف كند. واژه بندر تداعي‌كننده نام بوشهر در ايران است؛ سرزميني با قدمتي چند هزارساله كه در كنار خليج نيلگون هميشه فارس آراميده است. منطقه‌اي بندري با سواحل زيبا و چشم‌نواز، نخلستان‌هاي سرسبز كه سفر به آن روياي بسياري از گردشگران،است. استان‌ بوشهر از ديرباز به‌دليل موقعيت ويژه و استراتژیكی‌ كه داشته، مورد توجه پادشاهان بسياري بوده است. بقاياي بندرگاه‌ها و پايگاه‌هاي باستاني بسياري در اين استان كشف شده است. طبيعت بكر و بي‌نظير در كنار آثار باستاني فاخر از مهم‌ترين ويژگي‌هاي گردشگري بوشهر است.

هواي معتدل پاييز و زمستان، چشمه‌هاي آب معدني، سواحل درياي مشهور و زيباي خليج فارس، جزيره هاي متعدد، تالاب‌هاي کم نظير و ارزشمند، ويژگي‌هاي زمين‌شناسي منحصر به‌فرد، پوشش گياهي نواحي گرمسيري، جانوران خاص مناطق خشکي و دريايي همراه با جاذبه‌هاي تاريخي و اجتماعي در اين منطقه، همگي دست به دست هم داده و يکي از جذاب‌ترين نواحي طبيعي ايران را به‌وجود آورده است.استان بوشهر همواره تعداد زيادي از دوست‌داران طبيعيت را به سوي خود جذب مي‌کند و نقش ارزنده‌اي در صنعت گردشگري کشور ايفا مي‌كند. رودخانه‌هاي متعددي در اين استان جريان دارند که سواحل آن‌ها را مي توان جزو جاذبه‌هاي طبيعي و مهم استان به‌شمار آورد. علاوه‌بر اين موارد، مي‌توان از چشمه‌هاي آب گرم استان نيز به‌عنوان مکان‌هاي جالب توجه استان نام برد که در اين ميان چشمه آب گرم نيلو و چشمه آب گرم گنويه اهميت بيشتري دارند.

جزيزه خارك نگين بوشهر

جزيره خارک که در شهرستان گناوه واقع شده، از مهم‌ترين جاذبه‌هاي طبيعي منطقه و يکي از جزاير زيباي خليج فارس به شمار مي‌آيد. اين جزيره از مناطق بسيار قديمي منطقه بوده و داراي آثار تاريخي متعددي است. بناهاي تاريخي و قديمي زيادي که در سراسر استان وجود دارند، باعث رونق جهانگردي در اين منطقه شده‌اند. اين بناها شامل مساجد، کليساها و عمارت‌هاي قديمي هستند که بيشتر در مرکز شهرستان قرار گرفته اند.استان بوشهر افزون بر جاذبه‌هاي طبيعي، به سبب دارا بودن پيشينه تاريخي و سابقه کهن فرهنگي داراي اماکن تاريخي، مذهبي و فرهنگي با ارزشي است که از قابليت‌هاي تاريخي و معماري اين منطقه حکايت دارند. استان بوشهر از مهم‌ترين مناطق جنوبي ايران است که بيشتر شهرستان‌هاي آن از بناهاي ديدني ومکان‌هاي تاريخي برخوردارند. بناهاي‌تاريخي‌ و‌ معماري استان بوشهر شامل مسجدها و مراکز عبادي اسلامي، باغ‌ها و عمارت‌هاي ديدني و برج‌ها و قلعه‌هاي قديمي‌مي‌شوند.

گشت و گذار در دوران باستان

آثار و بناهاي تاريخي منطقه ردپاي تاريخي از دوره‌ باستاني ايران، دوره‌هاي اسلامي و معاصر در بردارند که هر يک به نوبه خود براي گردشگران جذاب و ديدني است. تپه‌هاي تاريخي زيادي از جمله تل خندق با معماري مربوط به دوره ساساني و تل مرو واقع در نزديکي کاخ هخامنشي در منطقه بوشهر وجود دارند که براي باستان شناسان و دانشجويان باستان‌شناسي قابل توجه است.

از ميان بناهاي قديمي منطقه؛ کاخ کورش مربوط به دوره کورش (بنيان‌گذار سلسله هخامنشي) و کاخ سنگ‌سياه که آن هم از بناهاي دوره هخامنشي است از اهميت بيشتري برخوردار هستند. گوردختر که گفته مي شود آرامگاه دختر يا خواهر کوروش است، نيز از آرامگاه‌هاي مهم منطقه است. کوشک اردشير يکي ديگر از بناهاي شهرستان دشتي است که بناي آن بسيار شبيه به کاخ اردشير در فيروزآباد بوده و برج قلعه خورموج يکي از آثار شکوهمند تاريخي است که بقاياي قلعه عظيم خورموج به شمار مي‌آيد. سبک معماري اين بنا سلجوقي بوده و متاثر از سبک قلعه‌سازي دوره ساساني بنا شده است.گورستان باستاني خارک نيز در تنگستان قرار دارد و به زرتشتيان منسوب است. پل مشير که بر روي رودخانه دالکي بنا شده مربوط به عهد قاجاريه است.کليساي بوشهر هم از اماکن زيباي استان است که متعلق به ارامنه گريگوري است.

جلو‌ه‌گري عمارت‌هاي تاريخي بوشهر

خانه‌ها و عمارت‌هاي قديمي بسياري در استان بوشهر وجود دارند که برخي از آن‌ها عبارتند از: عمارت ملک که به صورت يک مجموعه ساختماني و متعلق به يک قرن پيش است. عمارت گلشن که قدمت آن 170 سال بوده و مجموعه حاج رييس که از پنج ساختمان تو در تو تشکيل شده و در اواسط دوره قاجاريه ساخته شده است.ازميان جاذبه‌هاي تاريخي تنگستان، خانه رييس علي دلواري در شهرستان تنگستان يادآور خاطرات فراموش نشدني مبارزات آزادي‌خواهي هشتاد سال پيش است. قلعه نصوري را مي‌توان مهم‌ترين جاذبه تاريخي شهرستان کنگان به حساب آورد. اين بنا در بندر طاهري در کرانه خليج فارس قرار داشته و متعلق به اوايل قاجاريه است.

بوشهر؛شهر موسيقي و جشنواره

جشن‌ها و آيين‌هاي متعددي در استان بوشهر برگزار مي‌شود که هر يک از آن‌ها داراي آداب خاص خود بوده و با موسيقي و اشعار خاصي اجرا مي‌شوند که از پرجاذبه‌ترين عنصرهاي گردشگري اجتماعي منطقه بوشهر به‌شمار مي آيند.

قلعه خورموج بوشهر

قلعه خورموج يکي از آثار شکوهمند تاريخي استان بوشهر است که طي زمان تغيير يافته و روي به ويراني گذاشت است. قلعه محمد خان دشتي در سال 1379 در فهرست آثار ملي به شماره ي 3032 به ثبت رسيد. اين اثر که يکي از با شکوه‌ترين نمونه‌هاي معماري دوره قاجاريه و داراي تزيينات بديع و منحصر به فردي است، بارها مورد تاخت و تاز قرار گرفته است. اين اثر ملي که زماني با برج‌هاي متعدد و گوشواره‌هاي زيبا، هيبت و شکوه خود را به رخ هر رهگذري مي‌کشيد، امروز در ميان انبوهي از ساختمان‌هاي چند طبقه شهري محاصره شده است.

بندر زيباي سيراف

سیراف بندری با امواج آبی زیبا، نسیم دل‌انگیز و یكی از محكم‌ترین اسناد حضور ایرانیان در خلیج همیشه فارس است. شهر باستانی سیراف دارای معماری خاصی بوده که بسیار شبیه به روستای ماسوله در شمال کشور است. سیراف روزگاری نقش مهمی در تجارت، دریانوردی، صدور فرهنگ و هنر ایرانی و اسلام به جنوب شرق آسیا ، شرق آفریقا و كشورهای خاوردور داشته و مانند نگینی درخشان در ساحل خلیج فارس درخشان بوده است. این بندر كهن در بین چهار مركز صنعتی و گازی عسلویه، پارسیان، جم و كنگان قرار گرفته است. از آثار باستانی سیراف می‌توان‌ به ‌دخمه‌ها و سنگ‌چین‌ها، چاه‌ها، سنگفرش‌ها و غارهایی شبیه آتشگاه در دل کوه‌ها، دخمه‌های باستانی؛ حوضچه‌های نگهداری و استعمال آب باران یا به عنوان قبور سنگی، گورستان تاریخی، دره لیرودی شیلو آتشکده، کلیسا، گور سیبویه، مسجد جامع و قلعه نصوری كه برخی از آن‌ها به ثبت ملی رسیده است. بسیاری از كارشناسان میراث فرهنگی این بندر را واجد شرایط ثبت در فهرست آثار جهانی و یونسكو می‌دانند. بندر سیراف به علت شرایط جغرافیایی خود كه از یك طرف محدود به دریا و از طرف دیگر به كوه متصل است و فاصله كوه تا دریا بسیار كم است.براساس كاوش‌های انجام‌شده قدمت این شهر به دوره ساسانی بازمی‌گردد. بندر سیراف تا قرن چهارم هجری به‌نوعی مهم‌ترین بندر سواحل شمال خلیج فارس بوده است. درباره بندر سیراف تحقیقات گسترده و چندین كنگره بین‌المللی برگزار شده است. با‌توجه به آثار باستانی كشف شده در سیراف، این شهر قابلیت ثبت جهانی دارد. آن‌چیزی كه درباره سیراف نقل می‌شود این است كه در پايان رشته كوه‌های زاگرس و محل اتصال كوه به دریاست. در قرن چهارم یك سونامی در این بندر رخ می‌دهد كه بخشی از شهر را به زیر آب فرو‌می‌برد.

عمارت ملک

عمارت تاریخی و زیبا كه در فلكه بهمنی قرار دارد در دوره قاجاریه به ‌دستور ملك‌التجار ، یكی از بازرگانان بزرگ، توسط معماران فرانسوی با مصالح محلی ساخته شد. ملك‌التجار در یكی از سفرهای تجاری خود به شهر پاریس و ملاقات با یك فرانسوی، شیفته خانه او شد. سپس با استخدام معمار آن بنا و با افزودن خواسته‌های خود، این ساختمان باشكوه را ساخت. در حال حاضر این عمارت مالک خصوصی دارد و امکان بازدید تنها با هماهنگی مالکان صورت‌می‌گیرد.

مدرسه گلستان

ساختمان اصلی مدرسه گلستان با قدمتی در حدود 200 سال در واقع جزو اولین بناهای بافت قدیم بوشهر است که توسط انگلیسی‌ها ساخته شده و به «ارگ» معروف است.

این بنا در ابتدا محل حکمرانی شیخ نصر دست‌نشانده انگلیسی‌ها بود و سپس تبدیل به اداره پست و تلگراف می‌شود. بعد از مدتی ساختمان متروک شد تا اینکه در سال 1318 مدرسه گلستان تاسیس می‌شود. این مدرسه در خیابان گمرک، بعد از ساختمان اداری گمرک، روبه‌روی عمارت حاج ريیس قرار دارد و مانند مدرسه سعادت تنها بازدید از آن در ساعت اداری امكان‌پذیر است.

آب انبار قوام

ساختمان «آب‌انبار قوام» در غرب شهر بوشهر و کنار دریا قرار دارد. این آب‌انبار (برکه) 150 سال پیش در زمان قاجاریه ساخته شده ‌است. آب انبار قوام سال‌هاست که توسط بخش خصوصی به سفره‌خانه سنتی قوام تبدیل شده و ساعات کاری آن هم مانند هر رستوران دیگری است. غذا خوردن در آن را حتما به شما پیشنهاد می‌كنیم چرا كه هم غذاهای خوشمزه‌ای دارد به ویژه غذاهای دریایی و محلی و هم تجربه بی‌نظیری را برای‌تان رقم می‌زند. آب انبار قوام در خیابان ساحلی، بعد از تربیت بدنی است.

منبع : قانون
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه