ارسال به دیگران پرینت

بازار سرد بستنی و آبمیوه

افزایش قیمت مواد اولیه، شرایط کرونا و کاهش گردش‌های عصرگاهی و شبانه در تهران و همچنین گرایش مصرف‌کنندگان به محصولات کارخانه‌ای و بسته‌بندی‌شده، بازار فروش بستنی و آبمیوه طبیعی را محدود کرده است، درحالی‌که در سال‌های قبل، فروشگاه‌های موفق آبمیوه و بستنی از واحدهای صنفی هم‌اندازه و هم‌موقعیت خود سود بیشتری کسب می‌کردند. بخشی از رکود نیز ناشی از بی‌مشتری‌شدن فست‌فودها و رستوران‌هایی است که مشتریانشان بعد از خوردن غذای چرب، سراغ آبمیوه‌های ترش می‌رفتند تا به قول خودشان، چربی غذا را بشوید و پایین ببرد!

بازار سرد بستنی و آبمیوه

آن‌طور که فروشندگان می‌گویند، اندازه بازار آبمیوه و بستنی از نظر حجم فروش به یک‌سوم قبل کاهش یافته است. قیمت‌ها حدود دوبرابر شده، اما ترکیب این دو عدد به معنای کاهش ۳۰درصدی درآمدها نیست، بلکه نبود کشش در بازار برای افزایش قیمت محصول نهایی متناسب با افزایش قیمت مواد اولیه، این کاهش را شدت بخشیده است.در سال‌های قبل از شیوع کرونا صندلی‌های اکثر آبمیوه‌فروشی‌ها و بستنی‌فروشی‌ها پر بود و حتی مشتریان جلوی این فروشگاه‌ها صف می‌کشیدند و خرید خود را در پیاده‌رو یا داخل اتومبیل شخصی میل می‌کردند، اما اکنون حتی فروشگاه‌های شناخته‌شده آبمیوه و بستنی نیز دچار رکود چشمگیری شده‌اند و خرید از آنها، نه‌تنها نیازی به ایستادن در صف ندارد، بلکه می‌توان از صندلی‌های خالی نیز بهره‌مند شد.

یکی از فروشندگان آبمیوه و بستنی در این خصوص می‌گوید: اگر همه هزینه‌ها را به‌دقت محاسبه کنیم، به‌دلیل کاهش فروش در وضعیت ضرردهی هستیم، اما برای حفظ سابقه و اعتبار شغلی خود همچنان به فعالیت ادامه می‌دهیم تا بتوانیم پس از کرونا در بازار حضور مناسبی داشته باشیم و هم اینکه اگر کار خود را تعطیل کنیم، جایگزینی پیش روی ما نیست.

افزایش قیمت مواد اولیه

بخشی از محصولات فروشندگان بستنی و آبمیوه، از جمله انواع بستنی طعم‌دار به‌صورت کارخانه‌ای تولید می‌شود و در اختیار فروشندگان قرار می‌گیرد که در این بخش، قیمت‌ها حدود دوبرابر قبل شده‌ است. همچنین بستنی زعفرانی، وانیلی و کاکائویی که اغلب خود فروشندگان تهیه می‌کنند نیز با افزایش شدید قیمت مواد اولیه به‌ویژه شیر، شکر، شربت‌های غلیظ‌شده، زعفران و خامه مواجه شده‌اند. مسائل ذکرشده باعث می‌شود قیمت بستنی به حدود دو برابر سال قبل برسد.

افزایش قیمت مواد اولیه، تمام کالاهای عرضه‌شده در فروشگاه‌های آبمیوه و بستنی را گران کرده است. مثلا تا قبل از عید قیمت یک لیوان آب‌هویج بزرگ ۷هزار تومان بود که الان به حدود ۱۸هزار تومان رسیده است. متوسط قیمت هر اسکوپ بستنی میوه‌ای که سال گذشته ۳هزار تومان بود، در حال حاضر به ۶هزار تومان رسیده است. قیمت فالوده قبل از عید کاسه‌ای ۱۲هزار تومان بود که اکنون کاسه‌ای ۲۰هزار تومان و کیلویی ۳۰هزار تومان شده است. فروشندگان در توجیه این افزایش قیمت می‌گویند نشاسته و گلاب گران شده است. هر بطری ۵/ ۱لیتری گلاب اصل کاشان تا چندماه پیش ۶۰هزار تومان بود که حالا ۱۸۰هزار تومان شده است. استفاده از گلاب کم‌کیفیت نیز نمی‌تواند راهگشا باشد، چون کیفیت محصول نهایی را کاهش می‌دهد و موجب نارضایتی مشتری‌ می‌شود و هم اینکه نیاز به مصرف حجم بیشتری خواهد بود.

قیمت میوه‌ و سبزیجات نیز نسبت به سال گذشته بیش از دوبرابر شده است. در فاصله زمانی ۱۲ماه گذشته، قیمت کرفس از ۳هزار تومان به ۶هزار تومان رسیده است. هر لیوان آب کرفس که تا چند ماه پیش ۱۲هزارتومان بود، به ۲۰هزار تومان رسیده است، درحالی‌که آب کرفس به‌رغم طعم نه‌چندان دلچسبش برای کسانی که از چربی خون رنج می‌برند، توصیه شده است.

در کنار همه این قیمت‌ها، این روزها بحث واقعی‌تر شدن قیمت شیر و افزایش قیمت شیرخام به حدود ۶۴۰۰تومان در لیتر مطرح است که می‌تواند انواع بستنی، گلاسه، شیک و شیرمخلوط‌ را با افزایش قیمت جدید مواجه کند.

هزینه‌های نوسان و قطع برق

قطع مکرر برق از ابتدای تابستان برای همه مردم مشکلاتی ایجاد کرده، اما بعضی از کسب‌وکارها خسارت بیشتری دیده‌اند. یکی از مشاغلی که بیشترین آسیب را از نوسان و قطعی برق متحمل شد، فروشندگان بستنی و آبمیوه‌های طبیعی هستند. انواع بستنی در دمایی نزدیک به منفی ۱۸درجه سانتی‌گراد نگهدای می‌شوند و اگر دما از این مقدار بالاتر برود، کیفیت آن کاهش می‌یابد و این‌طور نیست که با سرد کردن مجدد، به همان کیفیت قبلی برگردد. استفاده از  قطعات ریز یخ خالص در بستنی که مصرف‌کننده را آزار می‌دهد، بخشی از کاهش کیفیت بستنی‌هایی است که دمای بالای منفی ۱۸درجه سانتی گراد را تجربه کرده باشند. به همین دلیل بخش‌هایی از بستنی که شل شده باشند، باید دور ریخته شوند. هر سینی بستنی حدود ۲۰۰کیلوگرم بستنی دارد و هر قطعی برق، بیش از ۱۰کیلوگرم آن را نابود می‌کند. از حدود ۱۲۰۰مغازه فروش آبمیوه و بستنی، حدود ۱۵درصد سال گذشته تعطیل شدند و تغییر شغل دادند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه