ارسال به دیگران پرینت

فواید بی نظیر پنیر برای سلامتی قلب

پنیر به عنوان یکی از مواد مغذی شناخته می‌شود که به دلیل طعم شور، این تصور وجود دارد که ممکن است برای فشار خون بالا و قلب مضر باشد.

فواید بی نظیر پنیر برای سلامتی قلب

اگر نگران خوردن یک غذای پر سدیم مانند پنیر به دلیل تاثیر آن در مسائل عروقی مانند فشار خون بالا هستید، بهتر است دیگر نگران نباشید.

مطالعه‌ای اخیرا نشان داد که مصرف زیاد پنیر تاثیر معکوس روی سیستم عروقی دارد، زیرا انتظار می‌رود از یک ماده غذایی حاوی سدیم در یک رژیم کلی با سدیم بالا تشکیل شده باشد و این سوال را به وجود می‌آورد که خوردن پنیر چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

در این مطالعه تغذیه‌ای کنترل شده با کنترل متقاطع در ۱۱ بزرگسال سالم (۵۵ تا ۷۵ ساله) حساس به نمک سالم، مشخص شد که خوردن چهار وعده پنیر در روز به مدت هشت روز (در زمینه سدیم کم و زیاد رژیم‌های غذایی)، به طور بالقوه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، در برابر اختلال عملکرد رگ عروقی محافظت می‌کند.

بررسی وضعیت سلامت این ۱۱ شرکت کننده به طور تصادفی به چهار رژیم غذایی مختلف تغذیه‌ای کنترل شده هشت روزه، با دوره شستشو در این بین، اختصاص داده شد و هر یک از آن‌ها چهار رژیم غذایی را کامل کردند:

رژیم کم سدیم (۱۵۰۰ میلی گرم) فاقد محصولات لبنی.

یک رژیم غذایی کم سدیم (۱۵۰۰ میلی گرم) حاوی چهار وعده پنیر در روز.

یک رژیم غذایی با سدیم بالا (۵۵۰۰ میلی گرم) فاقد محصولات لبنی.

یک رژیم غذایی با سدیم بالا (۵۵۰۰ میلی گرم) حاوی چهار وعده پنیر در روز.

هر رژیم به همان میزان کالری داشت و برای ثابت نگه داشتن وزن بدن طراحی شده بود. نتایج تا حدی تعجب آور بود، زیرا خرد متداول در مورد پنیر این است که ممکن است به دلیل محتوای چربی اشباع یا سدیم با افزایش خطر قلبی عروقی (CVD) همراه باشد. آیا پنیر برای قلب شما مفید است؟ این شواهد جدید ممکن است این را تایید کند.

تصور می‌شود که مصرف چربی اشباع خطر CVD را افزایش می‌دهد، زیرا باعث افزایش کلسترول LDL (یعنی کلسترول بد) می‌شود. به همین ترتیب، تصور می‌شود که مصرف زیاد سدیم خطر CVD را به دلیل نقش آن در افزایش فشار خون (BP) و یا به دلیل اختلال عملکرد عروقی ناشی از فشار خون افزایش می‌دهد.

با این وجود مدارک علمی در حال رشد نشان می‌دهد که چربی اشباع شده از غذا‌های لبنی (غذا‌های لبنی با چربی کامل و یا پنیر با خطر CVD ) ارتباط ندارد. در حقیقت در برخی موارد با خطر کمتری همراه بودند. علاوه بر این مصرف لبنیات با اقدامات بهبود یافته عروق از جمله کاهش فشار خون و کاهش سفتی شریانی همراه بوده است.

مشابه نتایج مطالعه حاضر، یک مطالعه مداخله‌ای رژیم غذایی قبلی نشان داد که مصرف پنیر در یک وعده غذایی عملکرد عروقی نرمال را در مقایسه با سدیم حاصل از پنیر یا پنیر جایگزین سویا حفظ کرده است؛ همچنین تصور می‌شد که اثرات محافظتی مصرف پنیر به خواص آنتی اکسیدانی پنیر مربوط می‌شود.

یافته‌های آخرین مطالعه بر اساس شواهدی مبنی بر اثرات احتمالی آنتی اکسیدانی پنیر بر عملکرد عروقی در زمینه رژیم غذایی با سدیم بالاست. این نتایج این ایده را تایید می‌کند که هنگام ارزیابی خطر بیماری‌های مزمن، غذا‌های کامل از مواد مغذی منفرد مهمتر هستند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه