ارسال به دیگران پرینت

تخلیه فوری و بی سروصدای پایگاه بگرام افغانستان از سوی آمریکا

طی هفته گذشته بسیاری از نیروهای ناتو نیز بی سروصدا خاک افغانستان را ترک کرده اند.

تخلیه فوری و بی سروصدای پایگاه بگرام افغانستان از سوی آمریکا

نیروهای آمریکایی پایگاه هوایی "بگرام" در شمال شهر کابل افغانستان را ترک کرده و آن را تحویل نیروهای افغانستان دادند.

 مقام آمریکایی به شرط افشا نشدن نامشان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند نیروهای آمریکایی و ناتو پایگاه بگرام را تخلیه و آنجا را به نیروهای افغانستان تحویل داده اند.

پایگاه هوایی بگرام افغانستان/ اول ژوئیه 2021/ 10 تیر 1400/ عکس: خبرگزاری فرانسه

تخلیه فوری و بی سروصدای پایگاه بگرام افغانستان از سوی آمریکا

در راستای وعده دولت جو بایدن مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا 11 سپتامبر امسال و در بیستمین سالگرد واقعه 11 سپتامبر، نیروهای آمریکایی پایگاه هوایی بگرام به عنوان بزرگ ترین پایگاه هوایی این کشور در افغانستان را تخلیه کردند.

پایگاه بگرام مقر اصلی استقرار نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان است و در شرایطی تخلیه می شود که شبه نظامیان طالبان در سراسر افغانستان در حال فتح سنگر به سنگر شهرهای این کشور و نزدیک شدن به پشت دروازه های شهر کابل هستند.

پایگاه بگرام در 20 سال گذشته مقر اصلی استقرار نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان بوده و در سفرهای روسای جمهوری آمریکا  به افغانستان محل استقرار آنها بوده است. این پایگاه کمتر از یک ساعت (50 کیلومتر) با شهر کابل فاصله دارد.

مقامات آمریکایی می گویند بسیاری از تجهیزات نظامی این پایگاه را پس از تخلیه در اختیار نیروهای افغانستان قرار می دهند.

ناظران بین المللی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در شرایط کنونی را باعث ایجاد خلاء امنیتی و به سود پیشروی نیروهای طالبان می دانند.

رسانه های جهانی گزارش داده اند در کنار خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در هفته گذشته بسیاری از نیروهای ناتو از جمله نیروهای آلمانی نیز به صورت بی سروصدا افغانستان را ترک کرده اند.

آمریکا در سال 2001 و پس از حمله به برج های دوقلو در شهر نیویورک و مقر پنتاگون در حومه واشنگتن، به بهانه مبارزه با تروریسم و دستگیری "اسامه بن لادن" رهبر سابق گروه القاعده، در 15 مهر ماه 1380 به افغانستان لشکر کشی و این کشور را اشغال نظامی کرد.

طی 20 سال گذشته بیش از 50 هزار غیر نظامی افغانستانی در حملات هوایی و پهپادی نیروهای آمریکایی در افغانستان کشته و نزدیک به 5 میلیون نفر از جمعیت این کشور در اثر جنگ آواره شده اند.

جنگ افغانستان بنا به اذعان مقامات آمریکایی تاکنون بیش از 2 تریلیون دلار برای این کشور هزینه در برداشته است و نزدیک به 2500 نیروی نظامی آمریکایی در این جنگ کشته و بیش از 20 هزار نظامی دیگر نفر زخمی شده اند.

دولت آمریکا برای پس از خروج و به منظور تامین امنیت فرودگاه بین المللی حامد کرزی در شهر کابل با دولت افغانستان مشغول مذاکره است.

دولت افغانستان خواستار تامین امنیت این فرودگاه از سوی آمریکا و متحدان ناتویی این کشور است. هم اکنون نیروهای آمریکایی و ترکیه مسئول حفاظت از امنیت این فرودگاه هستند.

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه