ارسال به دیگران پرینت

ایلان ماسک: تعداد کاربران استارلینک تا سال آینده به بیش از ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد

ایلان ماسک در کنگره جهانی موبایل (MWC) از انتظارات اسپیس ایکس درباره آینده استارلینک گفت.

ایلان ماسک: تعداد کاربران استارلینک تا سال آینده به بیش از ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد

به‌گفته ایلان ماسک، استارلینک تا دوازده ماه آینده حدود پانصدهزار کاربر خواهد داشت. ماسک که در حاشیه رویداد سالانه MWC سخن می‌گفت، از هدف اسپیس ایکس برای پوشش سراسری کره زمین با اینترنت ماهواره‌ای استارلینک تا ماه آگوست (دو ماه دیگر) خبر داد.

سال ۲۰۱۸، اسپیس ایکس پرتاب اولین ماهواره‌های اینترنتی‌اش را آغاز کرد. شبکه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که هنوز در مرحله آزمایش قرار دارد، اکنون متشکل از ۱،۷۰۰ ماهواره در مدارهای پایینی زمین (LEO) است. به‌گفته ماسک، تعداد کاربران فعال استارلینک به‌تازگی از «عدد جادویی ۶۹،۴۲۰» کاربر گذشته است.

استارلینک هم‌اکنون در دوازده کشور خدمت‌رسانی می‌کند. ایلان ماسک افزود: «فکر می‌کنم در مسیر رسیدن به شاید بیشتر از پانصدهزار کاربر در دوازده ماه آینده باشیم.» رسیدن به نیم‌میلیون کاربر تا سال آینده و پوشش سراسری جهانی به‌استثنای مناطق قطبی تا دو ماه آینده هدفی بسیار بلندپروازانه برای استارلینک است. مشتریان اولیه استارلینک کاربران ساکن مناطق دورافتاده، دولت‌ها (برای مصارف نظامی)، اپراتورهای مخابراتی و خطوط هوایی برای ارائه اینترنت پرسرعت حین پرواز هستند.

برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در مرحله آزمایش، کاربران علاوه‌بر خرید باندلی پانصددلاری متشکل از آنتن آرایه فازی و روتر وای‌فای، باید ماهانه ۹۹ دلار هزینه اشتراک پرداخت کنند. اسپیس ایکس وعده داده است سرعت دانلود و آپلود اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به‌ترتیب برابر با صد و بیست مگابیت‌برثانیه باشد؛ هرچند درحال‌حاضر بسیاری از کاربران سرعت‌های متفاوتی تجربه‌ می‌کنند.

 

آنتن آرایه فازی دریافت‌کننده اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

اسپیس ایکس در مسیر راه‌اندازی تجاری سرویس جهانی اینترنت، مشکلات زیادی پیش رو خواهد داشت. به‌گزارش ورج، ماسک در سخنرانی‌اش در کنفرانس MWC اعتراف کرد هر پایانه استارلینک (آنتن و روتر ویژه کاربران) بیش از هزار دلار خرج روی دست اسپیس ایکس می‌گذارد. اگرچه اسپیس ایکس توانسته است هزینه تولید سخت‌افزار موردنیاز برای استفاده از استارلینک را از سه‌هزار دلار به این میزان کاهش دهد، این رقم همچنان با قیمت پانصددلاری که از کاربران دریافت می‌شود، فاصله زیادی دارد. گوین شاتول، رئیس اسپیس ایکس، امیدوار است بتواند این هزینه را در دو سال آینده به چندصد دلار کاهش دهد.

ازآنجاکه اسپیس ایکس به‌عنوان شرکت فضایی‌موشکی نسبتا نوپا همچنان در مسیر رشد قرار دارد و درنتیجه بسیار زیان‌ده است، ماسک مهم‌ترین هدف شرکتش را «ورشکست‌نشدن» تعیین کرده است. این در حالی است که وان وب، اصلی‌ترین رقیب استارلینک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای، سال گذشته اعلام ورشکستگی کرد.

ماسک می‌گوید تیم استارلینک همین حالا قراردادهایی با اپراتورهای مخابراتی دو کشور بزرگ امضا کرده است. به‌عقیده ماسک، استارلینک مکمل 5G خواهد بود، نه رقیب آن‌ها. ماسک دراین‌باره گفت: «می‌توانید به استارلینک به‌ چشم پرکننده خلأ بین 5G و اینترنت فیبر نوری نگاه کنید که قرار است به مکان‌هایی خدمت‌رسانی کند که رسیدن [اینترنت] به آن‌ها بسیار سخت است.»

ماسک در جواب به سؤالی درباره میزان سرمایه موردنیاز استارلینک گفت: «بستگی دارد سرمایه‌گذاری را چگونه تعریف کنید. تا پیش از اینکه به سوددهی برسیم، باید حداقل پنج تا دَه‌میلیارد دلار هزینه کنیم که سرمایه هنگفتی است. همچنین، پس از آن [رسیدن به سوددهی] نیز برای رقابت با رقبا، باید به سرمایه‌گذاری هنگفت ادامه بدهیم.»

به‌گفته ماسک، رقم کلی سرمایه‌گذاری موردنیاز برای استارلینک درنهایت به بیست تا سی‌میلیارد دلار می‌رسد. اسپیس ایکس امیدوار است پس از تکمیل شبکه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، سالانه سی‌میلیارد دلار از آن درآمد کسب کند. مسئولان اسپیس ایکس بارها از احتمال جدا‌شدن استارلینک از اسپیس ایکس و عرضه سهام آن به‌عنوان شرکتی عمومی و مستقل در بورس خبر داده‌اند.

بیشتر درآمد استارلینک خرج استارشیپ خواهد شد؛ همان موشک غول‌آسای چندبارمصرفی که قرار است انسان را به ماه و مریخ ببرد. ماسک که به ارائه جداول زمانی جاه‌طلبانه شهرت دارد، در همین رویداد گفت اولین پرواز مداری آزمایشی استارشیپ تا چند ماه دیگر اتفاق خواهد افتاد؛ هدفی که با جدول زمانی ارائه‌شده گوین شاتول تفاوت دارد.

ماسک در توییتی اهداف اسپیس ایکس را این‌گونه توضیح داد: «این هدف درون‌سازمانی جاه‌طلبانه درصورتی دست‌یافتنی است که همه‌چیز درست پیش برود. مشخصا همه‌چیز درست پیش نمی‌رود و مشکلات خارجی نیز وجود خواهند داشت.»

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه