ارسال به دیگران پرینت

امسال ۹۵ هزار میلیارد خصوصی سازی انجام می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در سال ۱۴۰۰ باید معادل ۹۵ هزار میلیارد تومان خصوصی سازی انجام می‌شود که این خصوصی سازی‌ها به روش‌های مختلف به ویژه به صورت بلوکی در محیطی شفاف و شیشه‌ای مثل بازار سرمایه انجام می‌شود.

امسال ۹۵ هزار میلیارد خصوصی سازی انجام می‌شود

 فرهاد دژپسند در یکصد و چهارمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی گفت: اولویت بندی هزینه‌های دولت، افزایش درآمدهای مالیاتی، فروش سهام دولت در شرکت‌های دولتی و انتشار انواع اوراق مالی اسلامی راهکارهای اصلی دولت برای جبران عدم تحقق منابع پیش بینی شده در بودجه  سال گذشته بوده است.  

وی با بیان اینکه شورای گفت‌وگو یک مسیر سرعت بخش و تسهیل کننده اقتصاد و تولید  در کشور است و باید با حذف مقررات دست پا گیر، مقرراتی را وضع کنیم که موتور محرک تولید شود، ادامه داد: در سال ۱۳۹۹، صادرات غیر نفتی به میزان حدود ۳۵ میلیارد دلار و واردات حدود ۳۸.۵ میلیارد دلار شد.  صادرات غیر نفتی کشور در دوماهه ابتدای سال جاری با رشد ۴۸ درصدی نسبت به سال گذشته ۱.۵ برابر شده است، این نوید را داریم که اگر همین روند ادامه یابد، صادرات خوبی در سال جاری داشته باشیم.

وزیر اقتصاد افزود: در بخش درآمدهای مالیاتی اعتقاد بنده و دولت، افزایش وصولی بدون فشار به مؤدیان منضبط و شناسنامه دار بوده است. جلوگیری از فرار مالیاتی و کسب مالیات از اجتناب کنندگان از پرداخت مالیات، از برنامه‌های اصلی وزارت اقتصاد برای افزایش درآمدهای مالیاتی است. 

 

دژپسند با تاکید براینکه سال گذشته یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض صورت نگرفت اما مشکل اینجاست که برخی تعریف استقراض را اشتباه می‌گیرند، گفت: در سال ۱۴۰۰ باید معادل ۹۵ هزار میلیارد تومان خصوصی سازی انجام شود که این خصوصی سازی‌ها به روش‌های مختلف بویژه بصورت بلوکی در محیطی شفاف و شیشه‌ای مثل بازار سرمایه انجام می‌شود. 

وی با اشاره به اجازه قانونی انتشار و "عرضه" ۲۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق برای تامین مالی بودجه در سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: وقتی ما می‌گوئیم "عرضه"، برخی آن را برابر "فروش" آن هم در بورس می‌گیرند و در ادامه می‌گویند که دولت در مجموع ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش اوراق در بازار سرمایه تأمین مالی کرده است. 

وزیر اقتصاد ادامه داد: عرضه اوراق در بازار بدهی، به هیچ وجه رقیب بازار سرمایه نیست، چون اوراق را کسانی خریده‌اند که اصولأ مجاز به خرید سهام نیستند، ضمن اینکه هیچ اجباری برای فروش در کار نبوده است و خود خریداران نیز معمولا تلاش می‌کنند برای کاهش ریسک، نوعی پرتفوی خود را تنظیم کنند که انواع اوراق  در آن گنجانده شود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه