ارسال به دیگران پرینت

در صورت مشاهده کپک در غذا چه باید کرد؟

گاهی اوقات ، وقتی در حال لذت بردن از یک میان وعده خوشمزه هستیم ، متوجه می شویم که غذا کپک زده است. در این شرایط ، باید مراقب باشیم ، چون خوردن غذا با کپک می تواند مضر باشد.

در صورت مشاهده کپک در غذا چه باید کرد؟

گاهی غذا های خشک یا کم رطوبت را می توان پس از برداشت کپک   از روی آن مصرف کرد. با این حال ، این فرآیند در غذاهای گوشتی یا مرطوب  ساده نیست ، زیرا قارچ ها می توانند به داخل غذا رفته و پس از مصرف باعث ایجاد مشکل در سلامتی شوند.

 بنابراین همیشه توصیه می شود زمانی که وجود کپک را تشخیص دادید ، غذا را دور بریزید.اما استثناهم وجود دارد  به خصوص در مورد پنیرها ، که ظاهر کپک یا میکروارگانیسم هادر آن معمولاً مشکلی برای سلامتی ندارند.

لازم به ذکر است که وجود کپک بیانگر وجود قارچ در خارج و  داخل محصول است. عفونت های قارچی معمولاً علائم متفاوتی نسبت به عفونت های باکتریایی دارند. در این جا به احتمال زیاد کبد عضو آسیب پذیراست.

علت سمی بودن کبدبه دلیل خوردن کپک ها ی تجمع یافته است ، تا زمانی که مقدار ماده سمی موجود در ارگانیسم به اندازه کافی زیاد نباشد علائمی بروز نمی دهد.

درادامه برخی مشکلات نشای از کپک موجود در غذاها را می خوانیم. 

بیماری های ناشی از قارچ ها :

این مسئله سلامتی دستگاه گوارش رابا حمله به میکروارگانیسم ها یا رسوب مواد زائد سمی به خطر می اندازد. در بسیاری از موارد  علامت آن معمولاً  استفراغ ، اسهال و ناراحتی روده ای مکرر است.

 بسته به ارگانیسم عامل ، آسیب می تواند جدی تر باشد.  ممکن است کبد را تحت تأثیر قرار دهد  و باعث ایجاد برخی از مشکلات شدید شود که باعث عوارض جدی برای سلامت بدن می شود.

اهمیت بهداشت مناسب غذا:

بهداشت مناسب مواد غذایی برای جلوگیری از پیدایش کپک ها ضروری است. نگهداری غذا در شرایط مناسب دما و رطوبت بسیار مهم است.  ما باید غذاها را  از هم جدا کنیم تا از آلودگی آنها جلوگیری کنیم. به خصوص در مورد غذاهای خام و پخته شده  که خطرات زیادی دارد.

هنگام ذوب غذای یخ زده دمای اتاق معمولاً مناسب نیست. ما پیشنهاد می کنیم این روند را در یخچال انجام دهید.

برای به حداقل رساندن این خطرات ، در صنایع از مواد نگهدارنده استفاده می شود. در بعضی موارد ، آنها طبیعی هستند ، مانند نمک ، شکر و بسته بندی درخلاء. در شرایط دیگر ، آنها به استفاده از عناصر شیمیایی متوسل می شوند که عواقب طولانی مدت آن بر سلامتی روشن نیست.

این یکی از دلایلی است که  ما باید به جای غذاهای بیش از حد فرآوری شده ، غذاهای تازه بخوریم.  غذای تازه باید همیشه در شرایط بهداشتی مناسب باشد.

در صورت مشاهده کپک در غذا چه باید کرد؟

رشد کپک روی سطح غذا نشان دهنده وجود یک میکروارگانیسم است که در برای بدن انسان مضر است.

نباید فراموش کنید که عواقب مصرف کپک های مضرمشکلات جدی برای سلامتی شما بوجود می آورد. بهتر است غذای کپک زده را دور بریزید تا تصمیم به خوردن آن بگیرید. با این کار از خطرات احتمالی جلوگیری می کنید.

 نگه داشتن غذا در دمای مناسب و خوردن آن قبل از تاریخ انقضا  معمولاً دو کار  موفقیت آمیز برای جلوگیری از عوارض مرتبط با بلع میکروارگانیسم های مضر است.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه