ارسال به دیگران پرینت

گزارش آسوشیتدپرس درباره غیبت نخست‌وزیر سابق کویت

شیخ جابر کجاست؟ کویت با این سوال روبه‌رو است، به طوری‌که شهروندان کویتی در شبکه‌های اجتماعی می‌خواهند مکان حضور نخست‌وزیر سابق‌شان یعنی شیخ جابر المبارک الصباح ۷۹ ساله را بدانند.

براساس گزارش آسوشیتدپرس، در گامی بی‌سابقه ماه گذشته میلادی در خصوص ادعاهای اختلاس میلیون‌ها دلار از صندوق کمک‌های نظامی حکم بازداشت موقت نخست‌وزیر سابق صادر شد.

طبق این گزارش، زمانی که رسوایی دست داشتن شیخ جابر و عضو دیگر خاندان سلطنتی حاکم از دو سال پیش برملا شد موجی بی‌سابقه‌ای از اعتراضات خیابان‌های این کشور را در برگرفت و منجر به استعفای کابینه و بازنگری این کشور حوزه خلیج فارس در فساد شایع بین وزیران و بروکراسی امتداد یافته برای نسل‌ها شد.

براساس این گزارش، سیستم عدالت کویت الان در محک آزمایش است و تعهدات دولت‌ قبلی در بازخواست وزیران در خصوص مفقود شدن ۷۹۰ میلیون دلار از صندوق وزارت دفاع از چند سال پیش مطرح نیست.

دادگاه اداری ماه گذشته میلادی دستور بازداشت دو وزیر سابق و دو فرد عضو خاندان سلطنتی حاکم کویت یعنی شیخ جابر المبارک الصباح و هم‌پیمانش شیخ خالد الجراح الصباح وزیر دفاع و وزیر کشور سابق را در زندان مرکزی کویت به ظن سوءاستفاده از بودجه وزارتخانه صادر کرد.

این دادگاه همچنین حکم بازداشت موقت مسؤولانی با رتبه‌های پایین‌تر را صادر کرد و شیخ جابر را ممنوع السفر کرد. این حکم در روزنامه‌ها و سایت‌های کویتی منتشر شد اما از آن زمان شیخ جابر و از زمان آغاز تحقیقات کیفری از نظرها پنهان است و شایعات درباره سرنوشت او داغ است.

به موجب این گزارش، بسیاری تردید دارند که نخست وزیر سابق در سایه شیوع کرونا در زندان بدنامی در شهر کویت باشد واین تردید بی‌اعتمادی عمیق ریشه دار کویتی‌ها را نسبت به جدیت مقامات در این خصوص را نشان می‌دهد.

شایعاتی اخیر در شبکه‌های اجتماعی بعد از موافقت دادگاه با درخواست تیم دفاع درباره منع انتشار اخبار جلسات محاکمه و جزئیات منتشر شده است.

تیم دفاع همچنان بر بی‌گناهی نخست‌وزیر سابق اصرار دارد و تیم حقوقی شیخ جابر به درخواست‌های مکرر برای اصرارش بر منع انتشار اخبار جلسات محاکمه پاسخی نداده است.

وزارت اطلاع رسانی کویت هم از اظهارنظر در این باره خودداری می‌کند و می‌گوید محاکمه محرمانه است.

طبق این گزارش اخباری در شبکه‌های مجازی از جمله واتساپ منتشر شده مبنی براینکه در حالی که مسؤولان دیگر در بازداشت هستند محل نگهداری شیخ جابر در بیمارستانی خصوصی است که مثل یک کاخ با خدماتی مثل خدمات هتل می‌ماند.

یک پزشک در بیمارستان امیر کویت گفت، شیخ جابر در جلسه اخیر دادگاه به دلیل مشکلات سلامتی حاضر نبود و در حال مداواست.

این پزشک اطلاعات زیادی ارائه نداد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه