ارسال به دیگران پرینت

سالانه سکوت ۱۲۰۰ کودک ناشنوا در کشور می شکند

سالانه بیش از ۱۲۰۰ کودک ناشنوا در کشور با حمایت هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی، شنوایی خود را به دست می‌آورند و موفق به شنیدن صدا و شکستن مرز سکوت می‌شوند.

سالانه سکوت ۱۲۰۰ کودک ناشنوا در کشور می شکند

 سالانه حدود ۳ تا ۴ هزار کودک مبتلا به ناشنوایی مطلق یا کم شنوایی در کشور متولد می‌شوند و علاوه بر این کودکان، خانواده آنها نیز گرفتار مشکلات ناشی از این بیماری در فرزندانشان هستند.

بر اساس اعلام هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، درمان به موقع ناشنوایی در کودکان در کمک به آنها بسیار حائز اهمیت است چرا که هرگونه تأخیر در درمان این بیماری می‌تواند سبب مشکلات گفتاردرمانی، زبان آموزی و حتی انزواطلبی و افسردگی آنها شود و ناهنجاری‌های متعدد اجتماعی و روانی را برای آنها به همراه داشته باشد؛ بر همین اصل هیأت امنای صرفه جویی ارزی سالانه برنامه ریزی های لازم را جهت تأمین تجهیزات مورد نیاز برای کمک به این افراد انجام می‌دهد و به طور متوسط سالانه بیش از ۱۲۰۰ کودک با مساعدت هیأت امنای صرفه جویی ارزی شنوایی خود را به دست می‌آورند.

استقبال کاربران فضای مجازی از کلیپ نازگل

نازگل یکی از این کودکان است که از حمایت‌های هیأت امنای صرفه جویی ارزی بهره‌مند شده و با کاشت پروتز حلزون، شنوایی خود را به دست آورده است، این کودک ۱۸ ماهه بهشهری برای اولین بار صدای لالایی را شنیده و این موضوع علاوه بر وجد والدین آن، شوق تیم درمانی را به همراه داشته است. کلیپ انتشار یافته از نازگل پس از شنوایی نیز در فضای مجازی با استقبال کاربران مواجه شده و امید است که با حمایت‌های هرچه بیشتر از هیئت امنای صرفه جویی ارزی سالانه بتوان کودکان بیشتری را مشابه نازگل درمان کرد.

لالایی متفاوت یک پدر برای کودک

فرزاد موبد شاهی مسئول شنوایی سنجی بیمارستان امیر اعلم که جزو کادر درمان نازگل و تیم کاشت حلزون در این بیمار بوده است، گفت: پدر نازگل در حوزه موسیقی فعال است و اکنون با کاشت پروتز حلزون شنوایی، نازگل از این پس صدای فلوت پدر را همراه با لالایی می‌شنود.

وی همچنین به جراحی‌های کاشت حلزون شنوایی در دو کودک ۱۸ و ۲۳ ماهه برای اولین بار در بیمارستان روحانی بابل اشاره و اظهار کرد: هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران همواره در راستای خیر قدم برداشته است و پروتز حلزون شنوایی را برای بیمارستان‌های کشور تأمین می‌کند که یکی از این بیمارستان‌ها مربوط به استان بابل بوده است.

مسئول شنوایی سنجی بیمارستان امیر اعلم با اشاره به انواع ناشنوایی گفت: به طور کلی دو نوع ناشنوایی وجود دارد یکی ناشنوایی مادرزادی و دیگری ناشنوایی که بر اثر حوادث و برخی بیماری‌ها به وجود می‌آید که نازگل مبتلا به ناشنوایی از نوع مادرزادی بود و خوشبختانه اکنون شنوایی خود را بدست آورده است.

ارائه رایگان پروتز شنوایی توسط هیأت امنا

موبدشاهی با بیان اینکه از اقدامات ارزنده هیأت امنای صرفه جویی ارزی در اختیار قرار دادن دستگاه پروتز حلزون شنوایی برای بیمارستان‌ها است، یادآور شد: بیشتر خانواده‌ها امکان خرید پروتز حلزون شنوایی را ندارند چراکه قیمت دستگاه به صورت آزاد بسیار گران است در همین راستا هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران پس از اینکه نیاز بیمار به پروتز کاشت حلزون در کمیسیون پزشکی بررسی و تأیید شد، پزشک معالج درخواست کاشت پروتز حلزون شنوایی را به هیأت امنای صرفه جویی ارزی ارسال کرد و پروتز به صورت رایگان در اختیار بیمارستان برای بیمار قرار می‌گیرد.

مسئول شنوایی سنجی بیمارستان امیر علم یاد آور شد: تنها پرداختی بیمار جهت هتلینگ و کلاس‌های بازتوانی و حق العمل جراحی است به عبارتی می‌توان گفت، زمانی که دستگاه پروتز حلزون شنوایی به بیمارستان ارسال می‌شود بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفته و بعد از ۳۰ تا ۴۰ روز بعد از کاشت پروتز حلزون شنوایی دستگاه پردازشگر شنوایی نصب می‌شود.

تأمین ۱۳ هزار پروتز شنوایی

هومن نریمانی مدیر طرح و برنامه هیأت امنای صرفه جویی ارزی در خصوص حمایت‌های این مجموعه در راستای تأمین پروتز حلزون شنوایی عنوان کرد: هیأت امنای صرفه جویی ارزی از سال ۷۲ هم زمان با شروع انجام اعمال کاشت حلزون شنوایی در داخل کشور، حمایت از این اعمال را آغاز کرده و تا پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۱۳ هزار پروتز حلزون شنوایی را برای افراد واجد شرایط تأمین کرده است و به عبارتی موجب شده تا افراد بتوانند از قدرت شنوایی بهره مند شوند.

سن طلایی کاشت حلزون

نریمانی با بیان اینکه طیف وسیع سنی بیماران در طی این سال‌ها تحت عمل کاشت حلزون قرار گرفته‌اند، افزود: سن طلایی انجام این اعمال قبل از چهارسالگی است، هر سال حدود ۳ تا ۴ هزار کودک مبتلا به ناشنوایی مطلق و کم شنوایی شدید متولد می‌شوند که از این تعداد، حدود یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ مورد از آنها با تأیید کمیسیون‌های علمی مراکز کاشت حلزون کاندید عمل کاشت حلزون می‌شوند. بنابراین خانواده‌های مراجعه کننده به مراکز کاشت حلزون در سراسر کشور، با توجه به شرایط بیمار، مورد ارزیابی در خصوص امکان بهره مندی بیمار از مزایای عمل کاشت حلزون قرار می‌گیرند.

خرید ۲ هزار دستگاه پروتز شنوایی در سال گذشته

وی با تاکید بر اینکه با مساعدت هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران سالانه بیش از ۱۲۰۰ کودک شنوایی خود را بدست می‌آورند، خاطر نشان کرد: با وجود اینکه کاشت حلزون شنوایی دارای ردیف بوجه مشخص در قانون بودجه کل کشور است، اما متأسفانه در طی پنج سال گذشته به دلیل مضایق دولت در تأمین منابع اعتباری بودجه، ردیف مربوط به کاشت حلزون شنوایی به میزان بسیار اندکی به هیأت امنا تخصیص پیدا کرده و در سال ۱۳۹۹ با کمال تأسف، هیچ گونه اعتباری بابت خرید پروتز حلزون شنوایی به هیأت امنا تخصیص پیدا نکرده در حالی که هیأت امنای صرفه جویی ارزی در سال ۱۳۹۹ بر حسب اعلام نیاز معاونت درمان وزارت بهداشت در راستای کوتاه کردن صف انتظار انجام اعمال کاشت حلزون، نسبت به خرید دو هزار دستگاه پروتز اقدام کرده است.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه