ارسال به دیگران پرینت

میانجیگری مصر و قطر برای مهار تنش میان نوار غزه و اسرائیل

منابع مصری از سفر قریب الوقوع هیئت امنیتی بلندپایه مصر به اسرائیل و نوار غزه برای مهار تنش اخیر خبر دادند.

میانجیگری مصر و قطر برای مهار تنش میان نوار غزه و اسرائیل

 منابع مذکور در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: تور وینسلند فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در خاورمیانه در تماس با عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات مصر از وی خواست تا برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها وارد عمل شود و با اعمال فشار بر گروه‌های فلسطینی مانع از واکنش به حملات اسرائیل شود، وینسلند همچنین با مسؤولان قطری تماس گرفت تا بر حماس که بر نوار غزه تسلط دارد، برای کنترل اوضاع اعمال فشار کند.

نوار غزه و شهرهای یهودی‌نشین واقع در اسرائیل جمعه شب و بامداد شنبه بار دیگر شاهد تبادل آتش راکت و توپخانه میان گروه‌های فلسطینی و نظامیان اسرائیل بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع آگاه در منطقه اعلام کرد که تشدید تنش و تبادل آتش میان دو سوی نوار غزه در پی وقوع درگیری‌های خشونت‌آمیز دو روز گذشته میان گروه‌های افراطی یهودی و فلسطینیان در بخش شرقی بیت‌المقدس صورت گرفته که بیش از صد زخمی به همراه داشته است.

بنا به این گزارش ارتش اسرائیل مدعی شد که دست کم سه راکت دقایقی پیش از نیمه شب جمعه ۲۳ آوریل از نوار غزه، منطقه‌ای محاصره شده و تحت کنترل حماس، به سوی شهرک‌های یهودی‌نشین واقع در جنوب اسرائیل شلیک شد.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که یکی از راکت‌ها توسط سپر موشکی گنبد آهنین این کشور رهگیری و منهدم شده و دو راکت نیز در نزدیکی موانع امنیتی حائل میان خاک اسرائیل و نوار غزه فرود آمد.

خبرگزاری فرانسه، همچنین به نقل از شاهدان و منابع امنیتی در اراضی فلسطینی اعلام کرد که پس از این حملات راکتی توپخانه ارتش اسرائیل بلافاصله وارد عمل شد و دقایق ابتدایی بامداد شنبه بخش‌های مرکزی نوار غزه از جمله مواضع حماس در این منطقه را گلوله‌باران کرد.

گفته می‌شود دوازده راکت از نوار غزه به سوی اسرائیل شلیک شده است. ارتش اسرائیل می‌گوید چند فروند از این راکت‌ها را با سپر دفاعی و موشکی رهگیری و منهدم کرده است. برخی منابع آگاه نیز از شنیده شدن مکرر صدای آژیر خطر در چند شهرک‌یهودی نشین حوالی سحرگاه روز شنبه خبر دادند.

منابع نظامی اسرائیل پس از آن اعلام کردند که جت‌ها و هلی‌کوپترهای ارتش به بخش‌هایی از نوار غزه که حملات راکتی شامگاه جمعه و بامداد روز شنبه از آنجا صورت گرفته بود حمله کرده و این مناطق را زیر آتش گرفتند.

این حملات راکتی که گفته می‌شود پر حجم‌ترین حملات شبانه فلسطینان از یک سال گذشته تاکنون بوده یک روز پس از درگیری‌های شدید میان گروه‌های راست افراطی یهودی و فلسطینان در بیت المقدس صورت گرفته که با دخالت پلیس اسرائیل بر میزان خشونت‌ آن افزوده شد و بیش از ۱۲۰ زخمی برجای گذاشت.

پلیس اسرائیل شامگاه جمعه برای دومین شب متوالی با فلسطینیانی که به تحرکات و شعارهای ضد اعراب گروه‌های تندروی یهودی معترض بودند، درگیر شدند؛ حال آنکه درگیری‌های پراکنده و خشونت‌باری نیز میان فلسطینیان و فعالان گروه‌های راست افراطی یهودی در بیت‌المقدس روی داد.

شاخه مسلح حماس پس از وقوع این درگیری‌ها که در نوع خود طی سال‌های اخیر کم سابقه توصیف شده ضمن حمایت از فلسطینیان ساکن در بخش شرقی بیت المقدس به نوعی نسبت به تکرار این نوع حوادث به اسرائیل هشدار داد.

بالاگرفتن خشونت میان فلسطینیان و گروه‌های افراطی یهودی در بیت‌المقدس واکنش‌هایی را نیز از سوی برخی کشورها و نیز نهادهای بین‌المللی به همراه داشت.

ایالات متحده آمریکا نخستین کشور غربی بود که به این تحولات واکنش نشان داد. واشنگتن با ابراز نگرانی عمیق از اتفاقات اخیر در بخش شرقی بیت‌المقدس  «رویکرد و شعارهای افراط‌گرایانهِ همسو با نفرت‌پراکنی و ترویج خشونت» را قاطعانه محکوم کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار توییتی ضمن دعوت به وحدت و آرامش از مسؤولان شهر بیت المقدس خواست تا امنیت و حقوق همه ساکنان را تامین کنند.

تور ونسلند، دیپلمات پیشکسوت نروژی و فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور خاورمیانه نیز روز جمعه درگیری‌های روزهای گذشته میان پلیس، غیرنظامیان اسرائیلی و شهروندان فلسطینی را محکوم کرده و خواستار کاسته شدن از خشونت‌ها شده بود.

اردن، کشور همسایه که تولیت اماکن مقدس مسلمان در بخش قدیمی بیت‌المقدس را برعهده دارد نیز تحرکات گروه‌های راست افراطی یهودی در این شهر را محکوم کرد و از اسرائیل خواست برای توقف فوری آزار فلسطینیان وارد عمل شود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه