ارسال به دیگران پرینت

بازگشت به روزهای سخت کرونایی| تهران در آستانه قرمز شدن

​بیش از یک سال از شیوع بیماری کرونا در کشور می گذرد و ما همچنان با این ویروس زندگی می کنیم، اما بازگشت به روزهای سخت، قطعا خوشایند نخواهد بود، اتفاق تلخی که چند بار تجربه کرده ایم.

بازگشت به روزهای سخت کرونایی| تهران در آستانه قرمز شدن

همه وحشت زده و هراسان شدند. چون قبل از آن، تا حدودی از خطرناک بودن این ویروس ناشناخته در چین مطلع شده بودند. اما هرگز فکر نمی‌کردند خیلی زود قرار است با این بیماری دست و پنجه نرم کنند و حالا حالاها میزبان این میهمان ناخوانده خواهند بود.

در این بین، اوضاع کادر درمان هم دست کمی از مردم نداشت. چون آنها هم با این ویروس ناشناخته بیگانه بودند و اصلاً آمادگی مقابله با این بیماری را نداشتند.

همین شرایط باعث شد تا کادر درمان هم دچار سختی‌ها و دشواری‌هایی شوند و کار درمان بیماران کرونایی با مشکلات و چالش‌هایی مواجه شود.

پروین رضایی سوپروایزر کنترل عفونت بیمارستان دکتر شریعتی، گفت: با شیوع پاندمی کرونا فعالیت سوپروایزرهای کنترل عفونت چندین برابر شد و اموری مانند بررسی آمار بیماران مشکوک مراجعه کننده به بیمارستان و اقدامات انجام شده برای آنها، بررسی آمار بیماران مشکوک به کرونا که در بخش‌های کرونا بستری شدند، بررسی آمار بیماران مشکوک به کرونا در سایر بخش‌ها که در سیر بستری علائمی مشکوک به بیماری در آنها بروز کرده بود، ارسال آمار بیماران مشکوک به بیماری کرونا به واحد کنترل عفونت معاونت درمان، ارسال آمار بیماران فوت شده مشکوک به کرونا به مرکز بهداشت جنوب، ثبت اطلاعات بیماران مشکوک به کرونا در سامانه وزارت بهداشت و دریافت کد نمونه و ثبت بر روی نمونه‌ها، بررسی نمونه‌های PCR گرفته‌شده از بیماران، هماهنگی به منظور ارسال نمونه‌های PCR به آزمایشگاه، پیگیری جواب آزمایش‌ها PCR و…، به فعالیت آنها افزوده شد.

وی افزود: ابتدای شروع پاندمی کرونا کارکنان دچار اضطراب شده بودند و ترس و نگرانی آنها کمی کار را مشکل کرده بود. علت نگرانی هم پیام‌هایی بود که در رسانه‌های مجازی مشاهده می‌کردند، اما با هماهنگی‌هایی که در وزارت بهداشت و معاونت درمان وجود داشت پس از تدوین دستورالعمل‌ها و هماهنگی‌های انجام شده در زمانی کوتاه در بیمارستان و برگزاری جلسات کمیته بحران و کنترل عفونت و برنامه ریزی‌ها نگرانی کارکنان کمتر شد.

روزهای بسیار سختی بود، سامانه ثبت اطلاعات بیماران مشکوک به کرونا در روزهای اول راه‌اندازی سامانه بسیار سرعت پایینی داشت و با توجه به تعداد زیاد اطلاعات بیمارانی که باید در سامانه ثبت می‌شد کار بسیار وقت‌گیری بود.

کار سوپروایزر کنترل عفونت فقط پیگیری امور مربوط به بیماران کرونا (آمار مراجعین، نمونه‌گیری از بیماران مشکوک و…) نبود و سایر کارهای روتین کنترل عفونت نیز وجود داشت.

حالا به نظر می‌رسد با رفتارهای غیر بهداشتی برخی از مردم، آن روزهای سخت و دلهره آور در حال تکرار شدن است.

تهران دوباره نارنجی شد و این احتمال هست که رنگ قرمز به خود بگیرد.

پیام طبرسی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، وضعیت بیمارستان‌های پایتخت را نگران کننده دانست و از اشغال کامل تخت‌های بیمارستانی خبر داد.

در همین حال، علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، عنوان داشته است که یک سوم بیماران کرونایی در پایتخت نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

تمامی این هشدارها به منزله بازگشت به روزهای سخت و دلهره آور کرونایی است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، معتقد است که هنوز آثار سفرهای نوروزی، خودش را نشان نداده است و باید در روزهای آینده منتظر افزایش آمار بیماران کرونایی بود. زیرا، وضعیت کنونی که باعث شده تهران نارنجی شود، حاصل روزهای پایانی سال و خریدهای نوروزی بوده است.

بنابراین، می‌توان پیش بینی کرد که تهران هم مستعد قرمز شدن است. زیرا، در حال حاضر دو شهرستان در استان تهران در وضعیت قرمز قرار دارند که می‌تواند همه استان تهران را فرا بگیرد.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه