ارسال به دیگران پرینت

نقش مؤثر سفیران در توسعه بازار فناوری‌ ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی

تصمیمات ناگهانی دولت در حوزه‌های صادرات و واردات و ارز از چالش‌های مهم شرکت‌های تولیدی است، ضمن آنکه برای عرضه محصولات دانش‌بنیان ایرانی در بازارهای بین‌المللی سفیران ایران در سایر کشورها می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند.

نقش مؤثر سفیران در توسعه بازار فناوری‌ ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی

سید اویس درگاهی، مدیر عامل یکی از شرکت‌های فناور به بهانه مزین شدن امسال به نام سال "تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها"با بیان اینکه در کشور به صورت سهوی و یا عمدی یکسری مشکلات برای تولیدات دانش‌بنیان ایجاد شده است، گفت: مهمترین موانع این است که دولت، شرکت‌ها را به عنوان مزرعه‌ آماده درو می‌بیند؛ دولتی که تولید را بدون هیچ گونه حمایت و پشتیبانی، مزرعه آماده درو می‌بیند و می‌خواهد هنگام برداشت محصول، بر سر سفره تولیدکننده بنشیند. در حالی که وظیفه دولت حمایت از بخش تولید داخل است نه درو کردن آن.

وی با انتقاد از رویکرد کشور در زمینه قیمت‌گذاری محصولات دانش‌بنیان، خاطر نشان کرد: ما تولیدکننده محصولات سلولزی هستیم و دولت از ما درخواست درج قیمت مصرف کننده را دارد و ما می‌توانیم بر اساس نوع کیفیت برای افراد مختلف قیمت‌گذاری مختلفی داشته باشیم، ولی شاهدیم که به طور ناگهانی قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

درگاهی هزینه‌های سربار را از دیگر چالش‌های بخش تولید کشور نام برد و افزود: در ایران به طور ناگهانی قیمت گاز به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد و اگر دولت قصد پرداخت یارانه را دارد، بهتر است این یارانه را در بخش گاز که به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد، در نظر بگیرد و بهای آن را به طور واقعی محاسبه کند؛ ولی متاسفانه این امر اتفاق نیفتاده است، ضمن آنکه ۱۰ درصد به عنوان ارزش افزوده و ۱۰ درصد عوارض دریافت می‌کند که این عوامل هزینه‌های تولید را افزایش خواهد داد.

مدیرعامل این شرکت‌ دانش بنیان با تاکید بر اینکه اخذ این عوارض و محاسبه تصاعدی هزینه‌های گاز و برق ترمزی برای کاهش سرعت تولید است، خاطرنشان کرد: هزینه‌های تبلیغات محصولات دانش‌بنیان از دیگر چالش‌های تولید است. ما باید چه میزان فروش داشته باشیم که بتوانیم هزینه‌های ۷۰ تا ۸۰ میلیونی تبلیغاتی را پرداخت کنیم. در حالی که بخش تبلیغات می‌تواند مشمول یارانه شود.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی می‌توانست در زمان اعمال تحریم‌ها، تهدیدها را به فرصت تبدیل کند تا از نفت جدا شویم، خاطر نشان کرد: کشور چیزی به نام سرانه مصرف دارد که بر اساس آن تعیین می‌شود که چه میزان کالا صادر و یا وارد شود، از سوی دیگر من به عنوان تولیدکننده قراردادی را با شرکتی در کشور ارمنستان منعقد می‌کنم و تعیین این سرانه در دست افرادی است که به دنبال جایگاه مدیریت هستند و این افراد ناگهان اعلام می‌کنند که جلوی صادرات گرفته می‌شود، در حالی که من هزینه‌های زیادی برای بازاریابی صرف کردم و در زمانی که می‌خواهیم صادرات کنیم، اعلام می‌شود در کشور به این کالا نیاز است.

درگاهی دریافت مجوزهای تولید را از دیگر چالش‌ها ذکر کرد و گفت: ما دستگاهی در حوزه سلامت تولید کردیم که نیاز به دریافت کدی از وزارت بهداشت به نام "UMDNS " داشت که ما توانستیم بعد از یک سال و ۳ ماه این کد را برای اختراعی دریافت کنیم؛ این در حالی است که در حال حاضر در عصر سرعت پیشرفت تکنولوژی قرار داریم. حال چطور می‌توان با این شتاب فناوری یک سال و ۳ ماه در انتظار دریافت کد باشیم؟ این باعث می‌شود که از دنیا عقب بمانیم.

به گفته این محقق، این دستگاه ۵۰ تا ۸۰ درصد از زمان عمل جراحی را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به تعداد نیروی انسانی جوان، گفت: دولت به جای اینکه از این نیروها در بخش تولید استفاده کند، آنها را به سمت پیری برده است.

این فعال حوزه فناوری با تاکید بر اینکه دولت باید تبدیل به دولت پاسخگو شود، اظهار کرد: در این زمینه باید کمیته‌ای تشکیل شود تا دولت ۳ ماه یک بار به این ارگان پاسخ دهد.

درگاهی با اشاره به حمایت‌های دولتی برای تولید محصولات دانش‌بنیان، گفت: محصولات دانش‌بنیان در کشور تولید می‌شود، ولی بزرگترین مشکل ما نهادهای دولتی است؛ اگر رد پای دولت در این زمینه کمرنگ‌تر شود، شرکت‌ها مسیر خود را به درستی به پیش می‌برند.

مدیر عامل این شرکت حوزه بهداشت، به نقش سفرای ایران در خارج از کشور برای توسعه دیپلماسی علم و فناوری اشاره و خاطر نشان کرد: سفرای ایرانی خارج از کشور برنامه‌ای در زمینه توسعه صادرات کالاهای داخلی در خارج در دستور کار ندارند.

وی ادامه داد: با توجه به ماده ۹ و ۱۰ قانون کسب‌وکار، سفارتخانه‌ها باید علاوه بر نگاه سیاسی و فرهنگی، نگاه اقتصادی هم داشته باشند و به دنبال ایجاد بستر مناسب محصولات داخلی و حضور تولیدکنندگان در کشورهای مورد فعالیت‌شان باشند و با ایجاد بانک اطلاعاتی درست، تولیدکنندگان و بازرگانان کشور را به درستی هدایت و کمک کنند.

وی به تشریح چالش‌های شرکت‌ها در بخش حمل‌ونقل پرداخت و گفت: یک کانتینر از تهران تا کابل ۲ هزار و ۲۰۰ دلار (۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان) هزینه دارد. این در حالی است که کشورهایی مانند ترکیه یارانه بابت حمل‌ونقل می‌دهند.

درگاهی، حمایت واقعی از شرکت‌های دانش‌بنیان و به روز رسانی دقیق و درست تعرفه‌های گمرکی را از راهکارهای توسعه تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد و گفت: امسال مقام معظم رهبری تاکیداتی بر روی رفع موانع تولید و حمایت کردند و این موضوع باعث دلگرمی بنده و تمامی تولیدکنندگان و همکاران ما خواهد بود و مطمئنأ امسال با جدیت دوچندان و پشتکار فراوان شروع خواهیم کرد و امیدواریم در پایان امسال جهش واقعی و عملی تولید مورد تاکید مقام معظم رهبری را شاهد باشیم.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه