ارسال به دیگران پرینت

امضای توافق ۲۵ ساله ایران و چین در هفته آینده؟

«شواهد حکایت از آن دارد که در سفر وزیر خارجه چین به ایران برنامه ۲۵ ساله­ همکاری‌های مشترک ایران و چین مرسوم به قرارداد ۲۵ ساله هفته آینده امضا می‌شود.»

امضای توافق ۲۵ ساله ایران و چین در هفته آینده؟

وانگ ای عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین روز جمعه ششم تا شنبه هفتم فروردین ماه جاری به تهران سفر خواهد کرد. سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: وزیر امور خارجه چین در این سفر علاوه بر مذاکره با همتای ایرانی، با رییس جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار خواهد کرد.

هادی خسرو شاهین روزنامه نگار و تحلیل گر سیاست خارجی در مطلبی خبر داده است:" چینی ها قرارداد ٢٥ساله با ایران را در نیمه اسفند ٩٩نهایی کرده اند و نظرات خود را در اواخر همین ماه به اطلاع وزارت خارجه رسانده اند.با این اوصاف مهمترین ماموریت وزیر خارجه چین به ایران امضای این توافقنامه خواهد بود."

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین

تاریخچه قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین به سفر «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین در بهمن ماه سال ۹۴ به تهران باز می‌گردد. زمانی که دو کشور بیانیه مشترک و رسمی را امضا کردند که در یکی از بندهای آن از اراده راسخ دو طرف برای گسترش همکاری‌های جامع ۲۵ ساله سخن گفته شد. رییس جمهوری چین پس از این توافق گفت: «اقتصاد چین و ایران مکمل یکدیگر هستند و در این سفر درخصوص برنامه‌ریزی برای همکاری استراتژیک ۲۵ ساله به توافق رسیده‌ایم و آماده گسترش و تعمیق همکاری‌ها در بخش‌های فرهنگی، آموزشی، فناوری، نظامی و امنیتی در سطح شرکای راهبردی هستیم و ایجاد سازوکاری برای افزایش همکاری‌های امنیتی در مواجهه با تروریسم را ضروری می‌دانیم.»

از قرار معلوم وزارت امور خارجه ایران نسبت به تهیه نسخه پیش‌نویس «برنامه همکاری جامع» اقدام کرده و در شهریور ۱۳۹۸ به دولت چین تحویل شده است.

طرف چینی در بهار ۱۳۹۹، بصورت رسمی نظر خود را پیرامون پیش‌نویس پیشنهادی طرف ایرانی اعلام و هیات دولت در تاریخ تیرماه ۱۳۹۹، مجوز رسمی آغاز مذاکرات و امضای برنامه همکاری جامع را اعطا کرد.

طرف چینی در اواخر اسفند ۱۳۹۹، نظرات خود پیرامون سند را به اطلاع ایران رسانده است. حال شنیده می شود در جریان سفر رسمی دو روزه وزیر امورخارجه چین که امروز انجام می‌شود به ایران توسط وزرای امور خارجه دو کشور امضاء خواهد شد.

 

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • علیرضا محمدی ارسالی در

      مردم نبايد بدانند که‌ قرارداد راجبه چی هست ديگه کجای کشورا می‌خواهند بفروشند

    • ناشناس ارسالی در

      در مورد اقتصادی هم همکاری داریم؟

    • رضا ارسالی در

      متاسفانه با اغماض و سهل انگاری دولت روحانی غرب گرا خیلی از فرصت ها را از دست دادیم و در این مسیر فقط مردم ضرر دیدند ولی دوستان ، وابستکان و آشنایان دولت سوء استفاده های منفعت طلبی و سوداگری های اقتصادی را بهره بردند . علی برکت الله

    • علی ارسالی در

      مردم و نمایندگان مجلس ار مفاد قرارداد اطلاعی ندارند و دولت نمیتواند بدون در نظر گرفتن آن قرارداد را امضاء کند 25 سال نفت را به چه قیمتی به چین میفروشید

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه