ارسال به دیگران پرینت

تمرکز وزارت صمت بر توسعه سرمایه‌گذاری| راه سوداگری باید سد شود

معاون وزیر صمت با بیان اینکه رشد تولید مستلزم مسدودشدن بازارهای غیرمولد است،گفت:مهمترین برنامه ما، توسعه سرمایه‌گذاری است و انجام هزارهزارمیلیاردتومان سرمایه گذاری جدید را پیگیری خواهیم کرد.

تمرکز وزارت صمت بر توسعه سرمایه‌گذاری| راه سوداگری باید سد شود

سعید زرندی  با تشریح برنامه‌های وزارت صمت برای تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» اعلام شده، اظهار داشت: سرفصل موانع اصلی جهش تولید در بخش‌های مالیات، بیمه تأمین اجتماعی، گمرک، بانک و محیط زیست تهیه شده است.

معاون طرح و برنامه وزیر صمت با بیان اینکه پشتیبان تولید را کل حاکمیت می‌دانیم، گفت: تولید برای همه دستگاه‌ها و نهادها حتی نهادهای غیر اقتصادی نیز باید اولین اولویت باشد.

موانع داخلی و بیرونی تولید احصا شده است

وی با تاکید بر اینکه وقتی بازارهای غیرتولیدی سودده و جذاب باشد، تولید روی خوش نخواهد دید، افزود: از سال گذشته، در کارگروهی موانع حوزه کسب و کار تولید در داخل وزارتخانه را شناسایی و برای هر مورد تصمیم گیری کردیم؛ همچنین عناوین مجوزها، رویه‌ها و مقررات برون دستگاهی را مشخص کردیم.

زرندی ادامه داد: احصای فهرستی از موانع داخلی و بیرونی بخش تولید و تجارت کشور نیز با همکاری تشکل‌های بخش خصوصی انجام شده است.

وی گفت: همچنین سامانه بهین یاب را محلی برای کسب نظر از عموم در خصوص موانع تولید و مخل کسب و کار قرار دادیم.

زرندی تاکید کرد: وزارت صمت یک حلقه از تولید است و باید سایر حلقه‌ها نیز در حمایت از تولید کشور، هماهنگ عمل کنند.

۳ برنامه برای رفع موانع تولید

معاون طرح و برنامه وزیر صمت گفت: به منظور رفع موانع موجود در مقابل فعالیت‌های تولیدی و بهبود محیط کسب و کار، در سه محور «تفویض اختیار به سازمانهای استانی»، «شناسایی و رفع گلوگاه‌های اجرایی» و «اصلاح قوانین و مقررات زائد و مزاحم»، اقدامات اجرایی و عملیاتی در دستور کار وزارت صمت قرار دارد.

وی یادآور شد: بسیاری از کشورها از قرن بیستم به بعد که از فقر رهایی پیدا کردند، بدون استثنا تولید به عنوان اولویت قرار گرفت و رشد کرد.

راه تقویت تولید، جلوگیری از سوداگری و مفت خوارگی است

زرندی افزود: اگر امنیت عمومی، امنیت ملی و عزت می‌خواهیم باید بدانیم که راه تحقق این اهداف، از مسیر تقویت تولید عبور می‌کند. راه تقویت تولید نیز جلوگیری از سوداگری، رانت خواری و مفت خوارگی است.

به گفته وی، تا زمانی که بازارها و مسیرهای دیگر سودآوری‌های بالایی دارد، رشد در تولید محقق نمی‌شود. در هر کشوری وقتی بازدهی تولید از بازدهی فعالیت غیر مولد کمتر شود، آن کشور روی آسایش نخواهد دید.

مسیرهای غیرمولد باید مسدود شود

زرندی با بیان اینکه باید راه نجات را در خلاقیت، نوآوری و ابتکار در تولید جستجو کرد نه در سوداگری، رانت و مفت خوارگی، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم تولید رشد کند باید در گام نخست این مسیرهای غیر مولد را مسدود کنیم.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌ها باید اولویتشان تولید باشد؛ یعنی اگر سازمان امور مالیاتی، گمرک و تأمین اجتماعی یک جا بین منافع سازمانی و منافع تولید به تعارض خوردند باید منافع تولید را در اولویت قرار دهند. در این صورت شاهد تحقق شعار سال خواهیم بود.

توسعه سرمایه گذاری اولویت وزارت صمت برای تقویت تولید

زرندی در مورد مهمترین اولویت‌های وزارت صمت در مسیر تحقق شعار سال نیز گفت: تقریباً بیش از یک دهه است که تشکیل سرمایه در کشورمان منفی و کاهشی بوده که این یک زنگ خطر است؛ وقتی تشکیل سرمایه منفی شد یعنی آینده اشتغال، صادرات غیر نفتی، رشد تولید و… دچار اختلال می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس، یکی از مهمترین دغدغه‌ها برای آینده صنعت کشور، سرمایه گذاری است؛ از این رو مهمترین اولویت صمت برای سال ۱۴۰۰ توسعه سرمایه گذاری است.

زرندی افزود: طرحی را آماده کردیم که بزرگان تولید را وارد سرمایه گذاری هدفمند کنیم؛ در همین راستا ۱۰۰ شرکت برتر و بزرگ را دعوت به همکاری کردیم که اولین قدم را در اسفند سال ۹۹ برداشتیم و با ۵ شرکت بزرگ تفاهم نامه امضا کردیم.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های سرمایه گذاران امنیت سرمایه گذاری است، اظهار داشت: در این تفاهمنامه‌ها وزیر، معاونین، مسئولان قضائی، مسئولان استانی و نمایندگان مجلس زیر آن را امضا می‌کنند و به انجام آن متعهد می‌شوند؛ این تفاهم نامه‌ها به نوعی یک میثاق نامه برای توسعه سرمایه گذاری است.

زرندی تاکید کرد: هدف گذاری کرده‌ایم برای انجام هزار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری، تفاهم نامه‌ها بین وزارتخانه و شرکت‌های برتر منعقد کنیم و به هر شکلی که شده پای این تفاهم نامه‌ها خواهیم ایستاد.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه