ارسال به دیگران پرینت

مهاجرانی: ۸۰ سال عمر کردم اما مانند کرونا را ندیده‌ام

یک پیشکسوت فوتبال ایران می‌گوید در زندگی خود سیل، قحطی، جنگ و زلزله را دیده اما هرگز چیزی مانند کرونا ندیده که فراتر از چند ملت و کل عالم هستی را درگیر کند.

مهاجرانی: ۸۰ سال عمر کردم اما مانند کرونا را ندیده‌ام

حشمت مهاجرانی، سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین چندی قبل به علت ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شد. این مربی ۸۱ ساله همزمان با مرحوم علی انصاریان و مهرداد میناوند تحت معالجه پزشکی قرار گرفت و توانست با شکست دادن ویروس، مجددا راهی خانه شود.

مهاجرانی بعد از پشت سر گذاشتن این بیماری و بهبودی کامل، درباره شرایط این بیماری و وضعیت کنونی مردم صحبت می‌کند. او که سرد و گرم روزگار را چشیده و در دهه نهم زندگی خود، وقایع مختلفی را پشت سر گذاشته، می‌گوید در زندگی چیزی شبیه به کرونا ندیده است که نه یک ملت، بلکه تمام مردم جهان را درگیر کند.

گفت‌وگوی ایسنا با حشمت مهاجرانی را در ادامه می‌خوانید:

- در ابتدا درباره وضعیت خودتان بعد از ابتلا به ویروس کرونا صحبت کنید. الان بعد از گذشت حدود یک ماه از این بیماری وضعیت جسمانی شما چقدر تغییر کرده است؟

بعد از ابتلا به کووید -۱۹، با اندکی تاخیر راهی بیمارستان شدم و روند درمان زیر نظر پزشکان بیمارستان ایرانیان دنبال شد و بعد از حدود یک هفته، علائمی از بهبود جسمانی را در بدنم احساس کردم. برای ادامه درمان راهی منزل شدم و الان احساس بهتری دارم اما ویروس روی وضعیت جسمانی من تاثیر گذاشته و برای درمان کامل نیاز به ریکاوری دارم.

- به عنوان فردی که وقایع مختلف را پشت سر گذاشته، فکر می‌کردید این ویروس تا این حد زندگی‌ها را تحت تاثیر بگذارد؟

تا به این سن در زندگی‌ام در ۸۱ سالگی اتفاقات سختی را دیده‌ام. زلزله، قحطی، سیل، جنگ و ... وقایع خان‌مان سوزی است که می‌تواند یک جامعه را تحت تاثیر قرار دهد اما همه این‌ها محدود به یک منطقه یا چندین کشور بوده است. وقتی که قطحی شد، چندین کشور به این فاجعه دچار شدند اما کرونا تمام عالم را در بر گرفته است. جایی نیست که از این ویروس در امان باشد.

- در دوران کرونا و به خصوص بعد از این بیماری، زندگی را چطور پشت سر می‌گذارید؟ حوصله شما از این همه محدودیت و قرنطینه شدن در خانه سر نرفته است؟

طبیعتا همه دچار مشکلات روحی و روانی شده‌اند. این ویروس مشکلاتی برای تمام جوامع بشری درست کرده که روی همه مسائل تاثیر داشته است. حتی مردمی هم که به این ویروس مبتلا نشده‌اند، از نظر روحی و روانی به هم ریخته‌اند. بر فرض مثال خانواده‌ای را می‌شناسم که به علت تعطیلی مشاغل، کاملا به هم ریخته است. روی هر زمینه‌ای که دست بگذارید، این پدیده تاثیر خود را گذاشته است.

- به عنوان کسی که با کوله باری از تجربه، دوره کنونی را چطور می‌بینید؟ کرونا چه پیامی برای جهانیان داشت؟ این که ما چقدر آسیب‌پذیر هستیم؟

این ویروس، پدیده‌ای است که هیچ کس در زندگی خود لمس نکرده و یا ندیده، مگر این که در دوره حاضر آن را تجربه کرده باشد. جامعه بشری نشان داد که آسیب‌پذیر است و برای چنین اتفاقی هیچ گونه آمادگی ندارد. شاید این موضوع نتیجه دخالت انسان در طبیعت است که در نهایت آسیب آن به خودش رسیده است. در هر حال با وجود پیشرفت‌های بشری، آمادگی لازم برای کنترل این اپیدمی وجود نداشت.

-‌ اگر این ویروس هم‌چنان ادامه داشته باشد و نتوان آن را به حد زیادی کنترل کرد، چه باید کرد؟

در بیمارستان که قرنطینه شده بودم، گاهی به حدی حوصله‌ام سر می‌رفت که می‌گفتم واقعا چه باید کرد؟ آیا راهی وجود دارد که با این ویروس مبارزه کنم؟ مگر می‌شود وقتی همه شرایط بهداشتی را رعایت کرده‌ام و پروتکل‌ها را نشکسته‌ام، باز هم به ویروس مبتلا شوم؟ انسان از این مسائل در وحشت و اضطراب است. حتی اجازه معاشرت و برخورد نزدیک با دوستانش را هم ندارد. همه امیدها به واکسن است که جامعه جهانی را نجات دهد.

بخش دیگر مربوط به مشاغل است. در خیلی از کشورها مشاغل از این موضوع تحت تاثیر قرار گرفته است. همین موضوع باعث شده مردم از نظر روانی بهم بریزند. واقعا وضعیت نگران کننده است.

- بعد از مواجه شدن به این ویروس و همین‌طور خبر فوت میناوند و انصاریان، چه صحبتی با دوستان، آشنایان و همینطور مردم دارید؟

درگذشت این دو عزیز بسیار تلخ و ناراحت کننده بود که ما دو فوتبالیست پیشکسوت کشورمان را از دست دادیم. اندوه و ناراحتی من از این اتفاق به حدی بود که چندین روز نمی‌توانستم آن را از ذهنم خارج کنم. آن‌ها خاطرات خوبی از خود به جای گذاشتند که با دیدن آن‌ها احساس خوبی به ما دست می‌دهد. امیدوارم درگذشت این دو جوان تلنگری برای تمام مردم جامعه باشد که بدانند ویروس کرونا در کمین بزرگ، کوچک، فوتبالیست، ورزشکار و ... است و وقتی وارد بدن شود، وضعیت ناگواری را رقم می‌زند.

در جام جهانی 1978 علی پروین شاگرد حشمت مهاجرانی بود

-‌ چقدر به واکسن کرونا امیدوار هستید؟

تاکنون ما چیزی بزرگتر از کرونا نداشته‌ایم که تمام هستی را تحت الشعاع بگذارد. امیدوارم که هر چه زودتر کرونا از جوامع خارج شود. الان واکسن در حال تولید است که ایمنی افراد را بالاتر می‌برد اما در هر حال همچنان کرونا هست و باید رعایت کنیم.

-‌ از زمان شیوع ویروس کرونا، نتوانسید به ایران بیایید. اخبار ایران را دنبال می‌کنید؟

اخبار را دنبال می‌کنم. در کشور ما واقعا آقای نمکی، وزیر بهداشت خیلی خوب کار می‌کند. پرسنل و کادر درمان در شهرستان‌ها از خود گذشتگی می‌کنند تا مردم در امان بمانند. بالاخره این شرایط خاص برای هم است و باید رعایت کنیم. مهم این نیست که من ماسک می‌زنم و فکر کنم در این صورت در امانم، بلکه مهم این است که طرف مقابل من هم ماسک داشته باشد تا جان من و بقیه به خطر نیفتد. همه باید دست به دست هم بدهند.

-‌ شاید در روزهای نخست بیشتر رعایت می‌شد اما الان اینطور نیست.

تنها فاکتور مهم برای مقابله با کرونا رعایت پروتکل و صبر و حوصله است. برخی به ناچار باید از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، مترو و تاکسی استفاده کنند و یا مجبورند به صورت حضوری سر کار بروند. در این صورت راهی جز رعایت کردن نیست. همه باید رعایت کنند که تعداد تلفات کاهش یابد.

- به فوتبال بپردازیم. بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود. پرسپولیس با تاخیر اوج گرفت و قهرمانی نیم‌فصل را به دست آورد. چه اتفاقی رخ داد که پرسپولیس به این قهرمانی دست یافت؟ شخصیت تیمی باعث شد پرسپولیس مجددا راهش را پیدا کنه یا واقعا تغییراتی در این تیم شکل گرفت؟

اگر پرسپولیس به صدر جدول رسید و قهرمان نیم‌فصل شد، حقش بود. پرسپولیس در ۷۵ درصد از مواقع در یک سبک بازی می‌کند و کم‌تر زمانی وجود داشته که دو شکل مختلف را از این تیم ببینیم. پرسولیس دارای بازیکنانی است که خصوصیات حرفه‌ای دارند و می‌توانند اثرگذار باشند. این پرسپولیس که در نیم فصل اول دیدم شایستگی و لیاقت دارد که باز هم قهرمان شود.

-‌ تیم‌های دیگری هم مانند استقلال و سپاهان توانستند رتبه دوم و سوم را کسب کنند. با این وضعیت فکر می‌کنید نیم فصل دوم چطور دنبال شود؟

تیم‌های تعقیب‌کننده پرسپولیس مثل سپاهان، استقلال، فولاد و تراکتور تیم‌هایی هستند که می‌توانند پرسپولیس را تحت فشار بگذارند.

-‌ استقلال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

این تیم دو صورت مختلف دارد. اگر در شرایط خوب باشد می‌تواند همه تیم‌ها را شکست دهد اما اگر غیر از این شود، همه تیم‌ها می‌توانند برای استقلال مشکل درست کنند. استقلال آرایش ثابتی هم ندارد. تغییرات زیادی در روش بازی بازیکنان دیده می‌شود. باید به استقلال فرصت بدهیم. کادرفنی و بازیکنان تحت فشار هستند. باید تیم در آرامش باشد. از نظر نیروی انسانی تیم خوبی است و مهره‌های مثمرثمری دارد.

-‌ سپاهان با حضور محرم نویدکیا و علیرضا مرزبان اوج گرفته و مدعی قهرمانی است.

سپاهان می‌تواند برای هر تیمی مشکل‌ساز شود چون کادرفنی بسیار خوبی دارد. مرزبان و نویدکیا مربیان خوبی هستند. مرزبان نیروی انسانی بسیار خوبی است و به خوبی آنالیز می‌کند و شعور و فهم مربیگری خوبی دارد. او با فوتبال روز دنیا آشنا و اهل مطالعه است. وجود مرزبان و نویدکیا و دیسیپلینی که از بالا به چمن منتقل می‌شود، باعث شده سپاهان روز به روز شکل بهتری بگیرد و حالا منظم‌تر بازی می‌کند. سپاهان می‌تواند برای هر تیمی خطرناک شود.

-‌ در نهایت همه نگاه‌ها به بازی تیم ملی در خرداد است.

بالاخره از دل همین مسابقات است که تیم ملی ما بیرون می‌آید و برای بازی دوستانه در فروردین و بعد از فروردین در جام جهانی با عراق و بحرین آماده می‌شود. باید از نقطه نظر ذهنی و روحی آمادگی داشته باشیم که بتوانیم در فوتبال آسیا حرف اول را بزنیم و به جام جهانی برویم.

انتهای پیام

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه