ارسال به دیگران پرینت

اتهام دخالت ایران درحمله به پایگاه‌های آمریکا درعراق را رد می‌کنم

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با رد هرگونه ایران در حمله‌های اخیر به پایگاه‌های آمریکایی در عراق، حمله‌های هوایی ایالات متحده به مواضع نیروهای عراقی را به شدت محکوم کرد.

اتهام دخالت ایران درحمله به پایگاه‌های آمریکا درعراق را رد می‌کنم

 «مجید تخت روانچی» نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد ضمن رد هرگونه دخالت ایران در حملات اخیر به پایگاه‌های آمریکایی در عراق، حمله هوایی آمریکا به نیروهای عراقی را نقض حقوق بین‌الملل دانست.

این دیپلمات برجسته ایران در نامه‌ای خطاب به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت، در پاسخ به ادعای نمایندگی آمریکا که حمله به پایگاه‌های این کشور در عراق را به نیروهای مورد حمایت ایران منصوب کرده بود، گفت: «نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد تلاش کرده است، جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از گروههای به اصطلاح "شبه نظامی غیر دولتی" در عراق متهم کند، که بدین وسیله و همچون گذشته، [این ادعا] قاطعانه رد می‌شود».

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در ادامه افزود: «جمهوری اسلامی ایران، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، در حمله مسلحانه هیچ فرد یا نهادی علیه ایالات متحده در عراق دخالت نداشته است. به این ترتیب، هرگونه ادعا مبنی بر مشارکت صریح یا ضمنی ایران در حمله به نیروهای آمریکایی در عراق را رد می‌کنیم. چنین انتسابی کاملاً بی پایه و اساس، فاقد اعتبار قانونی و باطل است».

تخت‌روانچی تصریح کرد که «جمهوری اسلامی ایران حمله نظامی غیرقانونی نیروهای ایالات متحده علیه نیروهای عراقی در مرز سوریه و عراق در ۲۵ فوریه ۲۰۲۱ را محکوم می‌کند».

وی خاطرنشان کرد: «چنین اقدامات خطرناکی که به طور کاملاً اشتباه و بر پایه تفسیر خودخوانده ماده ۵۱ منشور سازمان ملل توجیه می‌شود، نقض حاکمیت کشورهای منطقه و نماد آشکاری از نقض فاحش حقوق بین الملل و منشور ملل متحد است. این مساله باعث تشدید اوضاع متشنج در منطقه شده و در عمل، تنها در خدمت منافع بدخواهانه گروه‌های تروریستی در این کشورها است که باید متوقف شود».

گفتنی است که نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خواستار ثبت این نامه به عنوان سند شورای امنیت این سازمان شده است.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه