ارسال به دیگران پرینت

واکسیناسیون در اروپا | افت دلار در معاملات جهانی

ارزش دلار مقابل ارزهای مهم کمی کاهش یافت.

واکسیناسیون در اروپا | افت دلار در معاملات جهانی

 نگرانی ها از وضعیت واکسیناسیون در اروپا بار دیگر باعث احتیاط معامله گران و تردیدآن ها نسبت به احیای سریع رشد اقتصادی در قاره سبز شده است. پنج کشور عضو اتحادیه اروپا در بیانیه ای خواستار برگزاری نشستی پیرامون چگونگی توزیع واکسن ها شده اند. به گفته سباستین کورتس- صدراعظم اتریش- این امکان وجود دارد که برخی از کشورهای عضو اتحادیه با قراردادهای مخفی با سازندگان واکسن ها به دنبال دریافت مقادیر بیشتری از واکسن ها نسبت به میزان تعیین شده باشند. در نامه مشترک اتریش، جمهوری چک، لتونی، اسلوونی و بلغارستان نسبت به توزیع نامتوازن واکسن در کشورهای عضو ابراز نگرانی کرده اند.  

جو بایدن- رییس جمهور آمریکا- از واکسیناسیون ۱۰ درصد جمعیت این کشور خبر داده و وعده داده است برنامه واکسیناسیون با قدرت هرچه تمام تر ادامه یابد. بایدن با بیان اینکه شمار کشته های ناشی از کرونا در آمریکا بیشتر از مجموع تلفات این کشور در دو جنگ جهانی و جنگ ویتنام بوده است، از ادامه یافتن حمایت های مالی از کسب و کارهای مختلف این کشور خبر داده و افزوده است: ما میزان زیادی واکسن خریداری کرده ایم. تا پیش از آغاز تابستان پیشرفت قابل توجهی در واکسیناسیون گروه های حساس و آسیب پذیر در مقابل کرونا خواهیم داشت.  

اگرچه شدت شیوع کرونا در بسیاری از مناطق کاهش یافته است اما باید منتظر تداوم پیامدهای کرونا بر روی اقتصاد جهانی در مدت طولانی تری باشیم. اندرو بیلی- رییس بانک مرکزی انگلیس- با بیان اینکه خسارت کرونا به اقتصاد در طول ۳۰۰ سال اخیر کم سابقه بوده است، افزود: باید برای آن که آسیب های اقتصادی کرونا را به حداقل برسانیم، سرمایه گذاری های زیرساختی خود در بلندمدت و میان مدت را بیشتر کنیم. روند احیای اقتصادی قطعا زمان بر خواهد بود و حتی این امکان وجود دارد که شرایط هیچ گاه به شرایط قبل از آغاز شیوع ویروس برنگردد.

افزایش تزریق نقدینگی به بازارهای مالی در منطقه یورو، خود را به شکل افزایش تورم در بسیاری از کشورهای این منطقه نشان داده است تا جایی که طبق اعلام مرکز آمار این کشور، متوسط بهای مصرف کننده مثبت ۱.۳ درصد بوده که ۰.۳ درصد بیشتر از رقم ثبت شده ماه قبل و ۰.۲ درصد بیشتر از انتظارات فعالان اقتصادی بوده است. این نرخ تورم همچنین بالاترین تورم مثبت ثبت شده در ۱۲ ماه اخیر در این کشور محسوب می‌شود. بانک مرکزی اروپا رسیدن به تورم دو درصدی را هدف گذاری کرده و انتظار می رود این مهم به زودی محقق شود.   

همان طور که پیشتر انتظار می‌رفت، نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان ماه فوریه باز هم کاهشی شد و رقم ۶.۲ درصد را ثبت کرد. این نرخ بیکاری که ۰.۵ درصد کمتر از ماه قبل بوده، کمترین نرخ بیکاری این کشور در طول ۱۱ ماه اخیر است. طی این مدت شمار جمعیت بیکاران با کاهشی محسوس نسبت به ماه قبل به ۹ میلیون و ۹۷۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد.  با این حال نرخ بیکاری بزرگ ترین اقتصاد جهان هنوز فاصله زیادی با نرخ بیکاری ۳.۵ درصدی ثبت شده در ماه فوریه دارد یعنی پیش از آن که بخش بزرگی از اقتصاد آمریکا بر اثر کرونا به تعطیلی کشیده شود.

در ماه ژانویه کسری تراز حساب تجاری آمریکا باز هم رو به افزایش بوده و با ۱.۲ میلیارد دلار افزایش نسبت به ماه قبل، رقم ۶۸.۲ میلیارد دلار را ثبت کرده است. با این حال خبر خوب برای نگهدارندگان دلار اینکه حجم صادرات آمریکا در این ماه به ۱۹۱.۹ میلیارد دلار رسید که این رقم از ۱۱ ماه پیش تاکنون بی سابقه بوده است. در طرف دیگر اما واردات هم ۱.۲ درصد افزایش یافته و به ۲۶۰.۲ میلیارد دلار رسیده که بالاترین رقم ثبت شده از آگوست سال قبل تاکنون محسوب می شود. به مانند ماه های قبل، چین بزرگ ترین شریک تجاری آمریکا باقی مانده است.  

روابط انگلیس و اتحادیه اروپا یک بار دیگر بر سر مفاد توافق برگزیت متشنج شده و پس از آن که انگلیس اعلام کرد به کنترل ورود و خروج مواد غذایی به ایرلند شمالی ادامه خواهد داد، اتحادیه اروپا این اقدام را محکوم کرد و ناقض توافق برگزیت دانست. طبق توافق برگزیت قرار بود تا ماه فوریه انگلیس کنترل گذرگاه ها را برای جلوگیری از هرج و مرج های احتمالی بر عهده گیرد اما دولت انگلیس اعلام کرد به صورت یکجانبه این اقدام را تا ماه سپتامبر تمدید کرد. ایرلند شمالی جز بریتانیا و ایرلند جنوبی عضو اتحادیه اروپا هستند. انتظار می رود نرخ بیکاری انگلیس به زودی به ۷.۵ درصد برسد.  

امید سرمایه گذاران  نسبت به عادی شدن شرایط و تقویت رشد اقتصادی پس از فروکش کردن موج سهمگین کرونا در کشورهای مختلف افزایش یافته است. این احتمال وجود دارد که بانک های مرکزی کم کم از شدت اجرای سیاست های حمایتی و محرک خود بکاهند و نرخ های بهره را بار دیگر به میزانی افزایش دهند که جذابیت بازارهای مالی بیشتر شود. با این حال الگوی احیای رشد اقتصادی در آمریکا و اروپا یکسان نیست و احتمالا به زمان طولانی تری در اروپا تا رسیدن نرخ بهره به سطوح بالای قبلی زمان نیاز خواهد بود. نرخ بهره منطقه یورو اکنون منفی ۰.۵ درصد و در آمریکا ۰.۲۵ درصد است.  

با احتمال واکسینه شدن بخش بزرگی از جمعیت آمریکا تا پایان پاییز و کاهشی شدن روند ابتلا به کرونا در این کشور، شاخص خوش بینی فعالان اقتصادی به اقتصاد آمریکا تا ابتدای ماه مارس به ۵۵.۴ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل ۳.۵ واحد افزایش داشته است. این میزان همچنین بالاترین سطح خوش بینی ثبت شده نسبت به اقتصاد آمریکا در طول پنج ماه اخیر محسوب می شود. همچنین شاخص مالی آمریکا که حس مصرف کنندگان نسبت به وضعیت مالی خود را تا شش ماه آینده بیان می کند، با ۱.۵ واحد افزایش نسبت به ماه قبل به ۵۸ واحد رسیده است.

تاکنون بیش از ۱۱۹ میلیون و ۸۵۵ هزار و ۳۵ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۶۵۵ هزار و ۱۸۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۴۵ هزار و ۶۳۵ نفر، برزیل با ۲۷۵ هزار و ۲۷۶ نفر، مکزیک با ۱۹۳ هزار و ۸۵۱ نفر، هند با ۱۵۸ هزار و ۶۴۲ نفر و انگلیس با ۱۲۵ هزار و ۴۶۴ نفر بوده است.

استراتژیست های ارزی آی ان جی در یادداشتی نوشتند: برآیند وضعیت موجود نشان می دهد که تغییری بنیادین یا سریع در سیاست های بانک مرکزی آمریکا متصور نخواهد بود. نرخ بهره های واقعی در سطح منفی یا حدود صفر باقی خواهند ماند و تغییر در سیاست های فعلی مستلزم آن خواهد بود که تا پایان سه ماهه دوم سال شاهد احیای اقتصاد این کشور و بازگشت به سطوح قبل از کرونا باشیم. فعلا چنین چشم اندازی خیلی محتمل نیست.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۶۶۷ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۷۵ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۹۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۸ درصد بالا رفت و ماندن در کانال ۱.۱۹ به ۱.۱۹۵ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۱ درصد افزایش به ۱۰۸.۹۸۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۷۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۰۸ یوان چین اعلام شد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه