ارسال به دیگران پرینت

فقر محتوای فرهنگی و پول‌هایی که هدر می‌شود| ابتلا به «بی‌تفاوتی»!

وحید پناهلو مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری «سوره» با اشاره به فقر تولید محتوای فرهنگی سالم در دوران کرونا از عدم همراهی دستگاه‌ها و نهادهای متولی، انتقاد کرد.

فقر محتوای فرهنگی و پول‌هایی که هدر می‌شود| ابتلا به «بی‌تفاوتی»!

وحید پناهلو مدیرعامل مؤسسه «هنرهای تصویری سوره» با گلایه از کم‌کاری برخی نهادها در زمینه تولید و عرضه محصولات فرهنگی اظهار کرد: متأسفانه در سالی که عموم مردم به دلیل شرایط قرنطینه و خانه نشینی، نیاز مبرم به تغذیه محتوای سالم و خانوادگی داشتند و تلویزیون نیز در این عرصه با کم‌کاری‌های جدی همراه بود، لازم بود تا نهادهای متمول و بزرگی که مأموریت‌های فرهنگی نیز در سیاست‌ها و چارچوب‌های خود تعریف شده دارند، به عرصه تولید محتوا ورود کنند و با مشارکت مؤسسات فرهنگی و انقلابی، پیشران آن‌ها در خلق محتوای سالم باشند اما چنین نشد.

وی با بیان آنکه پیگیری‌ها و تلاش‌های ما برای همراهی این مراکز مختلف نتیجه بخش نبود، گفت: از نگاه من نمره این نهادها که بعضاً تبلیغات تلویزیونی هنگفت و عجیبی برای برخی زیرمجموعه‌های خود می‌کنند، در دوران کرونا بسیار پایین است. متأسفانه باید گفت در شرایط تعطیلی مراکز تفریحی و ممنوعیت سفر برای خانواده‌ها، جای خالی نهادهای مسئول در یاری رساندن برای تولید محتوای سالم، بیش از پیش احساس می‌شود. ما وقتی به برخی محتواهای ناسالم و بدون طبقه‌بندی در شبکه نمایش خانگی امروز ایران نقد وارد می‌کنیم، باید خود در صف تولید محتوای سالم پیش قدیم شویم اما امروز ما در این حوزه دست تنهاییم. البته دست روی دست نگذاشته‌ایم و به هر نحوی شده به این دغدغه‌ها ورود می‌کنیم.

مشکل مالی شدید حوزه هنری در بحران کرونا

پناهلو افزود: شاید این سوال مطرح شود که این نقد به ما در حوزه هنری به عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان فرهنگی کشور هم وارد است. بله، اما حوزه هنری امسال با توجه به تعطیلی‌های سینماهایش به علت شیوع کرونا به شدت با مشکل مالی مواجه شد. به هر حال سینماها همیشه محل اصلی درآمدزایی این سازمان بود. طبیعی است که در این شرایط امکان هزینه و جاری کردن نقدینگی برای تولید محتوای سالم به ویژه در شبکه‌های نمایش خانگی با توجه به عدد و سطح هزینه‌ها به تنهایی ممکن نبود و نیاز به همراهی داشت.

اتفاقاً این نهادها وارد کار فرهنگی هم می‌شوند که به دلیل ناآشنایی و نابلدی این سازمان‌ها عمدتاً بودجه‌ها به هدر رفته و به خروجی قابل قبول منتهی نمی‌شود. می‌توان چندین پروژه و شرکت از این ستادها و هولدینگ‌های تجاری نام برد که پس از صرف هزینه‌های هنگفت، یا رها شده و یا در نهایت آرشیو شده‌اند مدیرعامل هنرهای تصویری سوره ادامه داد: در عین حال ده‌ها نهاد، مؤسسه و ستادهای اقتصادی و بازرگانی در کشور وجود دارند که شمارش نام آن‌ها حتی از سوی مدیرانشان ممکن نیست. اتفاقاً این نهادها وارد کار فرهنگی هم می‌شوند که به دلیل ناآشنایی و نابلدی این سازمان‌ها عمدتاً بودجه‌ها به هدر رفته و به خروجی قابل قبول منتهی نمی‌شود. می‌توان چندین پروژه و شرکت از این ستادها و هولدینگ‌های تجاری نام برد که پس از صرف هزینه‌های هنگفت، یا رها شده و یا در نهایت آرشیو شده‌اند. واقعاً سوال است که بنیاد مستضعفان، ستاد فرمان اجرایی امام، آستان قدس رضوی و صدها مجموعه و شرکت ریز و درشتشان دقیقاً چه زمانی و کجا احساس نیاز می‌کنند که در کنار نهادهای فرهنگی و هنری به عنوان بازوی اعتمادساز و دارای زیرساخت هنری بیایند و برای ذائقه سازی فرهنگی مخاطبان برنامه‌ریزی و اقدام عملی کنند؟

پناهلو با انتقاد از سازوکار و سیاست‌های تولید در شبکه نمایش خانگی گفت: زمان آنکه ما با نگاه از بالا سیاست‌گذاری کنیم و سپس کناری بایستیم و توقع تولید محتوای سالم داشته باشیم، گذشته است. امروز باید شما از طریق نهادهایی که بسترهای تولید را دارند، ورود کنید تا بتوانید در این عرصه نقش آفرین باشید. باید باور کرد نمی‌توان با توقیف، بخشنامه و دستور انتظارات فرهنگی را پیش برد. باید در حوزه تولید محتوای جذاب و سرگرم کننده نقش ایفا کرد و به جای هدر دادن بودجه‌ها بدون هدف‌گذاری مشخص، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تخصصی و کارشناسی، کمک‌یار نهادهای فرهنگی شد. ای‌کاش کسانی که با دغدغه و احساس مسئولیت امروز در مؤسسات و مجموعه‌های مختلف ورود کردند، حرکتی می‌کردند. اما انگار همگی به بی‌تفاوتی مبتلا شده‌ایم.

وی با تمجید از دغدغه‌شناسی سازمان اوج در ورود به عرصه شبکه خانگی گفت: مشکل اینجاست که وقتی جایی مثل سازمان اوج با تشخیص درست و به هنگام به بازار نمایش خانگی ورود پیدا می‌کند، نقدهای نابه‌جا و فشارهای عجیبی طرح می‌شود که بخش زیادی از انرژی باید برای پاسخ‌گویی به آنها صرف شود. طبعاً هر اثری نقاط قوت و ضعف دارد و قابل نقد است. ولی حرف اینجاست که این افراد و نهادهای مدعی و شرکت‌های زیر نظرشان با بودجه‌های بی‌برنامه، چه اتفاق درستی را در روزگاری که غالب وقت خانواده‌ها به ناچار در فضای مجازی می‌گذرد رقم زدند؟ چقدر توانسته‌اند از این زمین بازی تازه و پلتفرم‌های نوین برای تولید و نمایش آثار مطلوب استفاده کنند؟

پناهلو درباره وضعیت امسال شرکت‌های توزیع فیلم گفت: به هر حال نمی‌توان نادیده گرفت همانگونه که چرخه اکران سینمایی در سال ۹۹ به دلیل تداوم بحران کرونا و تعطیلی سینماها از بین رفت، چرخه حضور آثار سینمایی تولید شده در سال گذشته در شبکه نمایش خانگی نیز دچار اختلال شد.

رکود سنگین در عرضه فیلم‌های سینمایی روز در شبکه خانگی

مدیرعامل هنرهای تصویری سوره درباره عملکرد این مجموعه بیان کرد: ما برنامه‌ریزی کرده بودیم بتوانیم برای دوره تازه فعالیت «هنرهای تصویری سوره» محتواهای جذاب و روز سینمای ایران را در بستر نمایش خانگی عرضه کنیم، اما طی ۶ ماه اخیر با رکود سنگینی در عرصه فیلم و سینما مواجه شدیم. با این حال حدود ۱۲ فیلم سینمایی و ۱۵ عنوان انیمیشن سریالی توسط این دفتر تأمین و در پلتفرم‌های رسمی منتشر شده است. همچنین قرارداد توزیع بیش از ۱۰ فیلم سینمایی جدید شامل فیلم‌های سال گذشته و فجر ۳۹ را بسته‌ایم و آماده عرضه آنها در موعد مقرر هستیم.

وی با اشاره به تسویه بدهی صاحبان آثار عنوان کرد: از ابتدای خرداد ماه ۹۹ که بنده مسئولیت هنرهای تصویری سوره را برعهده گرفتم، تلاش کردیم با درک شرایط سختی که فیلمسازان با آن روبه‌رو هستند و علیرغم فشارهای مالی بسیار، بدهی و مطالبات صاحبان آثاری را که در سال گذشته با ما قرارداد داشتند، تسویه کنیم و خداراشکر این اتفاق امروز رخ داده است.

پناهلو در پایان با بیان برنامه‌ریزی صورت گرفته برای ساخت سریال بیان کرد: در کنار این با توجه به عقب افتادن پروسه عرضه آثار سینمایی با توجه به شرایط کرونا، ما در حوزه هنری برنامه‌ریزی جدی برای ورود به عرصه سریال سازی انجام داده‌ایم. پروژه ساخت سریال نمایش خانگی با اقتباس از یکی از کتب پرفروش سوره مهر و همچنین ساخت سریالی با حال و هوای تاریخی را در دستور کار داریم که ان شاءالله به زودی جزئیات بیشتری از آن منتشر خواهد شد.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه