ارسال به دیگران پرینت

نقدینگی بورس کجا رفته است!؟

وزنه معامله در بازار سرمایه این روزها به سمت اوراق مرابحه عام دولت سنگین شده و حجم عظیمی از نقدینگی موجود در بازار به سمت خرید این اوراق رفته است. روندی که تا روز دوشنبه ادامه دارد و پس از آن احتمال متعادل شدن بازار بیشتر خواهد شد.

نقدینگی بورس کجا رفته است!؟

 اطلاعیه ۱۱ اسفندماه فرابورس از ادامه فروش اوراق مرابحه عام دولت تا ۱۸ اسفندماه حکایت دارد. درواقع دولت طی چند هفته گذشته، روزانه حجم گسترده ای از اوراق را در بازار عرضه کرد و این موضوع در کنار وضعیت قرمز بازار سرمایه قرار گرفته تا سهام داران با فروش سهام نسبت به تزریق بخشی از آن به صندوق ها اقدام کنند.

دولت تا کنون بخش قابل توجهی از اوراق را فروخته و بخش اندکی باقی مانده است. برای مثال فقط در روز چهارشنبه هفته جاری دولت ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار فروخت. این درحالی بود که ارزش معاملات در بازارهای بورس و فرابورس در این روز(با در نظر گرفتن حجم اوراق مرابحه و اسناد خزانه اسلامی) ۳۱ هزار میلیارد بوده که بدیهی است ۲۰ هزار میلیارد آن متعلق به اوراق یا همان نماد اراد و مابقی که حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان بوده، متعلق به بورس و فرابورس (با در نظر گرفتن حجم معاملات اسناد خزانه اسلامی) بوده است.

ورود پول از بخش سهام به صندوق های درآمد ثابت، بخشی از منابع خرید اوراق از دولت را تامین می کند و تا زمانی که این حجم از اوراق در بازار عرضه می شود و صندوق های بزرگ بازار مشغول خرید آن هستند، بازار سرمایه با مشکل کمبود نقدینگی رو به رو است. این درحالی است که بازار سرمایه همواره برای حرکت رو به جلو فارغ از عواملی مانند دلار به نقدینگی نیاز دارد طی هفته های گذشته این نقدینگی به سمت اوراق رفته است. زیرا روند کاهشی بازار سرمایه سهام داران را به سمت صندوق های درآمد ثابت سوق داده و این صندوق ها ملزم به خرید اوراق هستند. البته اخیرا با تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت در سهام افزایش یافت.

بنابراین باید گفت مشکل بازار غیر ارزنده بودن نیست بلکه حضور صندوق های بزرگ در بازار بدهی است که تمام منابع را صرف خرید اوراق از دولت می کنند و با اتمام این پروسه، این فشار برداشته و بازار متعادل میشود.

البته باید به این نکته توجه کرد که در شرایط کنونی، یکی از راه‌های تأمین کسری بودجه، استفاده از ظرفیت انتشار اوراق مالی است که فارغ از اینکه چه تبعاتی برای دولت آینده دارد، نسبت به سایر راه‌حل های ممکن نظیر استقراض از بانک مرکزی، اثرات منفی کمتری دارد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      برید ربا بخورید برید لیاقت میخواهد م
      پول در تجارت بخورید و سهامداری

    • مهدی ارسالی در

      یعنی راه بهتر از این وجود نداشته که این طوری با فشار دولت بر بورس، سرمایه زحمت کشیده مردم رنجدیده اینطوری آب بشه؟

    • ناشناس ارسالی در

      یک راه حل ساده برای رشد بورس
      صرافی ارز دیجیتال قانونی بشه و از آنها مالیات بیشتر از کارمزد بورس گرفته بشه، یک صندوق در بورس تشکیل بدهند مالیات یا کارمزدهای گرفته شده از ارز دیجیتال منتقل بشه به این صندوق و صرف نقدینگی بورس بشود، البته اگه همتی در مسئولین باشد.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه