ارسال به دیگران پرینت

بررسی افزایش تولید نفت در دیدار آینده اوپک پلاس

تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس با در نظر گرفتن بهبود قیمتها، در نشست ماه آینده تسهیل ملایم محدودیت عرضه نفت از آوریل را بررسی خواهند کرد.

بررسی افزایش تولید نفت در دیدار آینده اوپک پلاس

اوپک و متحدانش در قالب گروه اوپک پلاس در اوج پاندمی ویروس کرونا به دلیل فروپاشی تقاضا، تولیدشان را ۹.۷ میلیون بشکه در روز محدود کردند و این محدودیت عرضه را تا فوریه به ۷.۱۲۵ میلیون بشکه در روز معادل حدود هفت درصد از تقاضای جهانی تسهیل کرده اند.

اوپک پلاس در ژانویه به دلیل قرنطینه های جدید و ضعیف ماندن تقاضا، به جای حدود دو میلیون بشکه در روز افزایش برنامه ریزی شده، تولیدش را تنها ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد. بعلاوه عربستان سعودی کاهش تولید یکجانبه یک میلیون بشکه در روز را در ماههای فوریه و مارس اعلام کرد.

سه منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند: افزایش تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز از آوریل بدون این که باعث افزایش سطح ذخایر نفت شود، امکان پذیر است با این حال وزیران این گروه در نشست چهارم مارس پیش از تصمیم گیری درباره سطح تولید آوریل، جدیدترین آمار عرضه و تقاضا را بررسی خواهند کرد.

یکی از این منابع آگاه گفت: قیمتهای نفت قطعا بالاست و بازار به نفت بیشتری برای ملایم کردن قیمتها نیاز دارد. افزایش تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز از آوریل یک گزینه بوده و گزینه خوبی به نظر می رسد.

پیشروی قیمت نفت به مرز ۶۷ دلار در هر بشکه، بالاترین قیمت از ژانویه سال ۲۰۲۰ است. عرضه واکسنهای کووید ۱۹ و امیدواری به احیای اقتصادی، اطمینان به این که بازار می تواند نفت بیشتری جذب کند را تقویت کرده است. هند که سومین واردکننده بزرگ نفت جهان است، از اوپک پلاس خواسته است محدودیت عرضه خود را تسهیل کند.

کاهش تولید یکجانبه یک میلیون بشکه در روز عربستان سعودی ماه آینده به پایان می رسد. اگرچه ریاض به برنامه تولید خود پس از مارس اشاره نکرده است اما انتظار می رود عربستان سعودی عرضه نفت را از آوریل احتمالا به صورت تدریجی افزایش دهد.

برخی از اعضای اوپک پلاس پیش بینی می کنند که سعودیها تمایل دارند محدودیت عرضه تسهیل شود اما معلوم نیست این تولیدکنندگان ارتباط مستقیمی با ریاض دارند یا خیر.

عربستان سعودی به تولیدکنندگان هشدار داده است فوق العاده محتاط بمانند و برخی از اعضای اوپک پلاس نسبت به تجدید سقوط تقاضا نگران هستند. یک منبع آگاه در یک کشور عضو اوپک گفت: بازگشت کامل تولید نفت عربستان سعودی به بازار در آوریل به معنای آن خواهد بود که سایر اعضای اوپک پلاس نباید نفت بیشتری تولید کنند.

بر اساس گزارش رویترز، روسیه یکی از کشورهای عضو اوپک پلاس است که اجازه یافت تولیدش را در فوریه افزایش دهد و مایل است عرضه خود را به میزان بیشتری افزایش دهد. یک منبع آگاه هفته گذشته گفت: اگر اوضاع پیش از نشست مجازی چهارم مارس تغییر نکند، مسکو پیشنهاد خواهد کرد نفت بیشتری تولید شود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه