ارسال به دیگران پرینت

واکسیناسیون تجارت؛ گام بعدی ارتباط با روسیه

روسیه دارای ظرفیت تجاری زیادی است و به دنبال ورود واکسن روسی به ایران، سران دو کشور بر گسترش روابط اقتصادی هم تاکید دارند.

واکسیناسیون تجارت؛ گام بعدی ارتباط با روسیه

  تجارت ایران با کشور‌های خارجی موضوعی است که اخیرا بسیار مورد توجه مسئولان دولتی و بخش خصوصی کشور قرار گرفته به طوری که طی چند ماه گذشته تفاهم‌نامه‌هایی بین ایران و کشور‌های مختلف امضا شده است.

اخیرا وزیر امور خارجه کشورمان طی سفر‌هایی به آذربایجان و روسیه و دیدار با سران اقتصادی و سیاسی این کشورها، بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی تاکید کرده است.

همچنین طی دو ماه گذشته شاهد حضور وزیر اقتصاد ارمنستان و نماینده دیپلماسی جمهوری آذربایجان به کشور بودیم که این افراد در زمان حضورشان در ایران با وزرا و مدیران عالی رتبه دیدار کردند همچنین از کارخانه‌های مختلف نیز بازدید به عمل آوردند.

تبلیغانجام این گونه اقدامات ضمن افزایش حجم تجارت با کشور‌های مختلف، موجب گسترش روابط بین الملل نیز می‌شود و در بلند مدت برای کشورمان تاثیر مثبت خواهد داشت.

 بر اساس تفاهم نامه موقت تجارت آزاد ایران با کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا ، ایران به مدت دو سال مهلت دارد تا با این کشور‌ها تجارت آزاد انجام دهد که با پایان این مدت و در صورت کسب تاییده از این اتحادیه، می‌تواند به صورت دائم و رسمی وارد اتحادیه اقتصادی اوراسیا شود.

 یکی از کشور‌هایی که این روز‌ها توجه زیادی برای انجام تجارت خارجی با آن‌ می‌شود، روسیه است که ظرفیت تجاری زیادی دارد و اخیرا با ورود واکسن روسی به کشور، سران ایران و روسیه تاکید زیادی بر گسترش روابط کرده اند.

در همین راستا میر کریمی نائب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: ایران از زمان‌ حکومت شوروی با این کشور تجارت داشت و این ارتباط پس از فروپاشی این حکومت تاکنون نیز ادامه دارد.

وی افزود: از زمان تشکیل کشور روسیه، میزان تجارت ایران و روسیه ۱.۲ میلیارد دلار بود که یک چهارم از آن سهم صادرات ایران به روسیه بوده است.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه بیان کرد: روند کند تجارت سال‌ها ادامه پیدا کرد چراکه زیر ساخت‌های لازم برای گسترش روابط تجاری میان دو کشور وجود نداشت و ویزا‌های تجاری به سختی به تجار داده می‌شد.

میر کریمی ادامه داد: مهم‌ترین اقدامی که طی چند سال گذشته در راستای افزایش تجارت میان ایران و روسیه رخ داده، امضای توافق‌نامه تجارت آزاد ایران با کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بود که شرایط را برای این مهم بسیار هموار کرد.

وی تصریح کرد: حجم تجارت آزاد با کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شاید به اندازه صادرات ایران به چین و یا حتی اروپا نرسد، اما از نظر تنوع کالا‌های صادراتی بسیار گسترده‌ است.

نائب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه ابراز کرد: در ۹ ماه نخست امسال ۳۳۴ میلیون دلار صادرات به کشور روسیه داشتیم، اما این حجم در برابر بازار‌های گسترده روسیه بسیار ناچیز است و ظرفیت افزایش چند برابری دارد.

میر کریمی مطرح کرد: از دلایلی که انتظار تجارت ایران و روسیه را افزایش می‌دهد راه‌های ارتباطی است که اخیرا میان دو کشور گسترش پیدا کرده است به طور مثال کریدور اصلی شمال به جنوب که سنپترزبورگ را به جنوب هند متصل می‌کند و راه‌های آبی و ریلی.

وی اظهار کرد: تا چند سال گذشته شرکت‌ها و تجار برای افزایش صادرات به روسیه سرمایه گذاری نمی‌کردند و اصراری هم به این موضوع نبود، اما اکنون با فراهم شدن این موقعیت‌ها باید فعالان اقتصادی پای کار بیایند.

با این تفاسیر باید قدر موقعیت‌های پیش آمده را دانست و از آن به خوبی استفاده کرد تا کالای فاخر ایرانی را به بازار‌های جهانی صادر کنیم.

بر این اساس ، شاخص‌های اشتغالزایی، درآمد ارزی و تبادلات تجاری هم در مدت زمان کوتاه برای اقتصاد کشور تغییر قابل توجهی پیدا خواهند کرد.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه