ارسال به دیگران پرینت

سیاست خارجی دولت بایدن در خاورمیانه فقط در لسان و گفتار متفاوت از دوران ترامپ است

یک کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: تا اقدام اجرایی و عملیاتی در سیاست خارجی آمریکا متفاوت از دولت دونالد ترامپ مشاهده نکنیم، نمی‌توانیم بگوییم که سیاست خارجی کاخ سفید در مورد مسائل غرب آسیا از جمله یمن متفاوت از دولت قبل شده است.

سیاست خارجی دولت بایدن در خاورمیانه فقط در لسان و گفتار متفاوت از دوران ترامپ است

سیدرضا صدرالحسینی در ارتباط با اظهارات اخیر جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر این‌که دیگر این کشور از ائتلاف سعودی در جنگ یمن حمایت نمی‌کند و خواهان پایان یافتن این جنگ است و آیا این به منزله‌ی تغییر سیاست خارجی آمریکا در منطقه غرب آسیا است، تصریح کرد: پس از شکست‌های متعدد سیاست خارجی آمریکا در دوران دونالد ترامپ اکنون می‌بینیم  تلاش هایی برای جبران این شکست‌ها با سرعت هرچه تمام‌تر در دوران آقای جو بایدن در حال شکل‌ گیری است.

وی با بیان این‌که در دولت آقای جو بایدن شاهد ارسال پیام‌ها و سینگل‌های چند پهلو در عرصه سیاست خارجی  بدون مشخص کردن سیاست عملی این کشور هستیم، اظهار کرد: تا سیاست خارجی آمریکا نسبت به حوزه‌های مختلف جغرافیایی مانند غرب آسیا روشن و شفاف نشود و  در حوزه‌های اجرایی سیاستی متفاوت از قبل نبینیم، نمی‌توانیم قضاوت روشنی  در ارتباط با تغییر سیاست‌ها از سوی دولت جدید آمریکا داشته باشیم .  

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این‌که آمریکا اعلام کرده که دیگر در جنگ یمن از عربستان سعودی حمایت نمی‌کند ولی از حاکمیت این کشور با فروش سلاح حمایت خواهد کرد، ادامه داد: این نشان دهنده این است که سیاست جو بایدن صرفا در مسیر تامین حداکثری منافع آمریکا است نه توجه همزمان  به تامین منافع کشورهای منطقه. بنابراین تا اقدام اساسی در سیاست‌های جو بایدن در منطقه غرب آسیا به صورت عملیاتی و اجرایی مشاهده نشود قضاوت در مورد این که سیاست خارجی آمریکا در این منطقه  تغییر کرده است ، غیرممکن است.

صدرالحسینی با اشاره به موضوع برجام و اظهارنظرهای مقامات آمریکایی در این زمینه اضافه کرد: شاهد ارسال پیام‌های گوناگونی با موضوع بازگشت  آمریکا به برجام به عنوان یکی از اهرم‌های سیاست خارجی آمریکا با انگیزه ایجاد شکاف و اختلاف در داخل ایران هستیم در حالی که عملا اقدامی از سوی آمریکایی‌ها در این زمینه صورت نگرفته است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: سیاست خارجی دولت جدید آمریکا همان سیاست‌های قبلی است که تلاش می‌کند با لسان و گفتار متفاوت و ارسال‌های پیام‌های گوناگون آن را به پیش ببرد و تاکنون  تفاوت عملی در این سیاست‌ها ایجاد نشده است .

وی بار دیگر به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرده که واشنگتن در ارتباط با موضوع برجام با کشورهای اروپایی در حال مذاکره است . این اظهارات فقط برای ایجاد زمینه‌های تداوم سیاست خارجی آمریکا و کاهش انتقادهای  ملت‌های مختلف در ارتباط با سیاست خارجی آمریکا در دوران دونالد ترامپ مطرح می‌شود. در واقع آنها می‌خواهند ذهنیتی که در افکار عمومی در ارتباط با سیاست خارجی آمریکا در جهان ایجاد شده را با اینگونه مسائل بشکند وگرنه تاکنون هیچ تغییر عملی در سیاست خارجی آمریکا ایجاد نشده است.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه